Loading...
dk

Deklaration af elforbrug på Energinet.dk | Tesla Forum

Emilsteen
Emilsteen Jan 25
Citat fra jonsiii

@Emilsteen

Jeg har samme ønske, men det er nok ikke helt så let som vi tror. Jeg klikkede videre til

https://energinet.dk/Deklarationer

I bunden er der et link til "Regnskabspraksis for Miljø- og eldeklaration". Har lige brugt aftenen på at grovlæse de 55 sider (skippede godt nok hurtigt afsnit 6 omkring den finansielle deklaration). Tror lige det hele skal læses en gang til. Men i afsnit 5.1.2 og Figur 51, kan vi udregne noget af det vi leder efter:

* Kul (2,311e9 kg / 3,002e9 kWh) = 770 gCO2/kWh

* Affald (622e6 kg / 1,499e9 kWh) = 415 gCO2/kWh

* Naturgas (712e6 kg / 2,062e9 kWh) = 345 gCO2/kWh

* Vand, sol, vind, halm, træ og biogas står til 0 gCO2/kWh

Graver lidt videre i morgen.

Det synes jeg jo er meget relevant information ift. at forstå hvad man er oppe imod i ens forsøg på at være grønnere. (Og nemmere at vise til skeptikere :D)

Træ og biogas til 0 gCO2/kWh overrasker mig en del. Og uanset - så virker det da ikke til at være en bæredygtig måde at få strøm på?

jramskov
jramskov Jan 25
Citat fra P85DK

@jramskov - er du vest for storebælt? Vi er på 78% vedvarende og 95,21 g/kWh med 9% atomkraft

Ja, vi bor i Aarhus. Jeg bruger True Energy appen og den er sat til at lade mest klimavenligt. Der er dog den forudsætning at den altid vil strakslade til 30%.

jramskov
jramskov Jan 25
Citat fra Johannelund @P85DK
Tjaa vi har tallet for hvor meget tyske Telnet nedlukker i Danmark, men jeg tror nu også at Energinet nedlukker rigtig mange møller, for indimellem er 95% af de vindmøller jeg møder i Vestjylland stoppet, og jeg tror nu ikke at tyskerne ejer 95% af alle møller i Vestjylland.
Så derfor mangler vi stadigvæk det vigtigste tal hos Energinet.dk.
Ps har fulgt vindmøllerne i gennem mere end 20 år, via forretningsfører i et vindmøllelaug.

Arbejder i et firma hvor vi bla. håndterer netop start/stop af vindmøller. Det er temmelig mange MW vi kan starte og stoppe. Synes bestemt det er en udfordring at vi ikke er bedre til at udnytte vindmøllerne i DK, men det er et frit marked og man kan ikke fortænke ejerne i at ville optimere indtjeningen på deres investering. Det er desuden steget da tyske Tennet fik et rap over fingrene af Vestager / EU for at begrænse importen af strøm fra DK og dermed tilgodese tyske vindmølleejere. 

jonsiii
jonsiii Jan 25
Citat fra Emilsteen

Det synes jeg jo er meget relevant information ift. at forstå hvad man er oppe imod i ens forsøg på at være grønnere. (Og nemmere at vise til skeptikere :D)

Træ og biogas til 0 gCO2/kWh overrasker mig en del. Og uanset - så virker det da ikke til at være en bæredygtig måde at få strøm på?

Nej, det er det højest sandsynligt ikke. På https://www.electricitymap.org/zone/DK-DK1 regner den også med 230 gCO2e/kWh på biomasse. Der er nu allerede 129 indlæg efter 6 dage på denne fra ing.dk:

https://ing.dk/artikel/danmark-fyrer-med-biomasse-beskyttet-natur-estland-letland-242776

Og læser du videre i dokumentet er der også andre festligheder:

* Hvis der er samproduktion mellem el og varme, hvem skal så "straffes" for CO2-udledningen? Der redegøres for 4 metoder.

* Import/eksport kan håndteres efter "nettomodellen" eller "badekarsmodellen". Beregneren kører efter nettomodellen, hvor electricitymap kører efter badekarsmodellen (så vidt jeg lige kan se).

* Tysk og hollandsk kulstrøm tæller forresten lidt højere end den danske kulstrøm, da de ikke i samme grad har fjernvarme. Til gengæld er der danske kraftvarmeværker, hvor el-produktionen nærmest er sekundær, men hvor en stor del af udledningen alligevel overføres til el-produktionen. Er fjernvarmen så "grøn"?

På den anden side bliver det også svært at sammenligne udledninger, hvis målemetoden hele tiden skifter. Det er på ingen måde let.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jan 25
Sider: « 1 2