Loading...
dk

Konkurrenterne... | Tesla Forum

Bianco
Bianco Jan 24

Så lige denne anmeldelse af Mazda MX-30. Egentlig en flot bil, men...

Han kørte fra Silkeborg til København på 3 timer PLUS 2 timers ladetid!

Se 8:50 i denne https://www.youtube.com/watch?v=67ipwUx5V0s&t=581s

selsoe
selsoe Jan 24

Hvis der er en elbil jeg ikke forstår overhovedet, så er det Mazda MX-30. Den er trang indvendig, men lang fordi den har en gigantisk front, der dog ikke indeholder noget baggageplads. Ikke desto mindre er der så meget tomrum under "kølerhjelmen", at Teslabjørn næsten kunne få en banankasse derind. Derudover har den et mini-batteri på 35 kWh, men vejer som om den havde det dobbelte. Den vejer næsten 200kg mere end Renault Zoe der har et batteri på 55 kWh. Kabinen i en Renault Zoe er også større. Jeg fatter ikke hvad Mazda har kommet i piben.

Og nåh ja, så er Zoe 20.000 kr billigere end MX-30.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Jan 24
Twinauto
Twinauto Jan 24
Men den er bare federe en Zoe, men Mazda er et godt ex på en hovsa løsning - de skal starte helt fra bunden og det kvier alle ICE producenter sig ved, for så kan de ikke tilfredsstille aktionærerne
cth
cth Jan 25

Puha.. MX30 virker som et fejlskud.

Der går mange år endnu... før batterier bliver bedre.

Medmindre Tesla har noget i ærmet.

https://finans.dk/tech/ECE12710761/nyt-batteri-kan-skaere-markant-i-ladetiden-for-elbiler/?ctxref=ext

Ice2EV
Ice2EV Jan 25

Toyota skulle have præsenteret et solidstate batteri på OL 2020.

Så siger de at fordi OL blev udskudt, at det vil præsentere det næste sommer ved OL.

For mig lyder det bare som om der præsentation måske ikke var helt så klar som de selv troede. Med andre ord, det solidstate batteri kunne ikke holde "vand" ( i modsætning til P85DK's batteri der holdt fint vand;-)    )under final test.

Hvis de virkelig have fuldet guldhornene, så venter de da ikke et år eller mere for at præsentere det!

Forudsat at ladning på M3 LR fortsætter med at sparke røv med 189 kW på en Ionity eller 142 kW på en V2, så ser jeg ikke umiddelbart ladning på SuC som behov for at være væsentlig hurtigere. IONITY smider 400 km på pakken på 22 minutter.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 25
Emilsteen
Emilsteen Jan 25
Citat fra Ice2EV

Toyota skulle have præsenteret et solidstate batteri på OL 2020.

Så siger de at fordi OL blev udskudt, at det vil præsentere det næste sommer ved OL.

Det virker helt tragikomisk at binde sin batteriteknologi op på et OL.. Og som du siger, hvis de mente at de havde løsningen på alle batteriudfordringerne med deres solid state, hvorfor så vente... Åha Toyota..

jramskov
jramskov Jan 25

Ja, MX30 virker godt nok som et fejlskud. Kan ikke på nogen måde se den skulle blive en succes. Generelt virker det til at Japanerne er bagud hvad angår omstillingen til rene elbiler.

P85DK
P85DK Jan 25

Jeg har en nabo der så sent som i weekenden hårdnakket holder fast i at brint er fremtiden. Jeg har prøvet at fortælle ham historien om betamax og VHS, hvortil han begynder på den manglende infrastruktur til opladning af elbiler og undlader at lytte til at el er den mest udbredte infrastruktur vi har, mens der kun er 6 brint tankstationer i Danmark.

Han har sjovt nok altid kørt japansk og aldrig den sjove slags ...

@Ice2EV - jeg ved ikke om det kunne holde på vandet, men det kunne ikke holde det ude :-) Sikkert en feature hvis man virkelig spørger ind til det :-)

Ice2EV
Ice2EV Jan 25

P85DK Det er lidt ligesom min svigerfar der kun kan se Toyota, og de kommer med en revolution lige om et øjeblik, ellers så lancerer de en brint bil, som bare spiller.

Og vil under ingen omstændigheder fatte at den der brint bil skal have brint der bruges uhørt megen energi til at fremstille, den er ikke særlig effektiv i sig selv, samt den skal pt tankes i AAL, så har han ca 96 km til tanken og hjem igen. Så kan det godt være han kan nøjes med 5-8 minutter på at tanke, men hvis han skal bruge 1,5 times kørsel, så giver jeg ikke alverden for det.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 25
KimT
KimT Jan 25

Jeg har ikke meget fidus til små biler med "suicide doors". Hvis der sidder nogen på bagsædet som skal ud, skal føeren have selen af for at kunne åbne fordøren, så bagdøren skal åbnes.......

@Ice2EV At tanke en bribtbil tager under optimale forhold måske 5-8 min. Problemet er bare at de anlæg der findes i dag iser til. Så der kan måske tankes 4 biler i timen.

Har set billeder af køer foran brintanlæg i højsæsonnen hvor de holder og venter pga. problematikken.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 25
PeterE
PeterE Jan 25

På listen over interessant konkurrenter, ville jeg nok nærmere kigge lidt på at Porsche netop nu introducerer deres 'indstigningsmodel' af Taycan til 750k - godt nok kun med baghjulstræk. For mig er det en seriøs konkurrent til en ny Model S. 

P85DK
P85DK Jan 25
Quote from PeterE

På listen over interessant konkurrenter, ville jeg nok nærmere kigge lidt på at Porsche netop nu introducerer deres 'indstigningsmodel' af Taycan til 750k - godt nok kun med baghjulstræk. For mig er det en seriøs konkurrent til en ny Model S.

100% - hvis dit ønske kun er at se godt ud og ikke have noget udstyr. Surt den ikke kom før afgifterne steg. Men hvis du gerne vil have lidt rækkevidde og performance, så slår Model S long range den på alle parametre bortset fra strandvejs faktoren.

Kiefer
Kiefer Jan 25

Ja, den ser "billig" ud, men du kommer hurtigt op på et par hundrede tusinde kroner i tilvalg...

PeterE
PeterE Jan 25

Enig! Det stikker helt af når man begynder at vælge tilvalg, til gengæld så er samlekvaliteten et niveau over selv en helt ny Model S - og den kører fantastisk. Men ja, jeg vil nok vælge Model S igen - men kun fordi jeg ikke har råd til en fuldt udstyret Taycan :)

Bianco
Bianco Jan 25

Audi stopper udvikling af bensin/diesel biler 2023 - Det er i hvert fald sådan jeg tolker det:

https://www.electrive.com/2021/01/22/audi-announces-end-of-combustion-a4-a6-a8-models/

cth
cth Jan 25
Citat fra PeterE

---------------------------------------
Du kommer til at mangle en masse udstyr, en ordentlig rækkevidde og 4 hjulstræk.
De 2 sidste er alt afgørende for mig.

Du får tilgengæld en PORSCHE, mindre vindstøj og mere lækker kabine.
men med en rimelig almindelig økonomi så ved jeg godt hvad det fornuftige valg er.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 25
jonsiii
jonsiii Jan 25

Smart. Taycan'en kan også vise batteritemperatur. Flotte billeder og fed tur:

P85DK
P85DK Jan 25

Det eneste jeg har af problem med Porsche Taycan i 'fattigmands' udgaven er at mærket er sport og den version er på ingen måde sport, så det er næsten mere udvandning af brand end Cayenne. Prisen har jeg bestemt intet i mod.

Men alt andet lige, så kan man håbe at den lidt aggressive prissætning fra Porsche kan give endnu lavere priser på Audi e-tron GT når den er klar. Den er jo bygget på samme platform. Så kan der også begynde en form for priskrig i premium segmentet.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 25
cth
cth Jan 26

Gad vide om Audi og Porsche tjener noget som helst på deres el biler.

PeterE
PeterE Jan 26
Citat fra cth

Gad vide om Audi og Porsche tjener noget som helst på deres el biler.

Nok ikke :) Hvormange år tog det før Tesla begyndte/begynder at tjene penge på deres el-biler? 

Sider: 1 2 »