Loading...
dk

Ny Model S - billigste model er 0-100 på 3,2s | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jan 27

Nu skruer Tesla da lidt op for tingene. Billigste Model S er en Long Range til 823.000 kr. inkl. moms og afgift som har en rækkevidde på 663 km og 0-100 på 3,2s

Du kan selvfølgelig skærer mere end et sekund af 0-100 og nå hurtigere til det nærmeste supermarked så længe det er indenfor 840 km hvis du smider 1.400.000, men så kan du også køre 320 km/t på de strækninger hvor det er tilladt. Alt i mens du snupper den første 1/4 mile på under 9s og 1.100 HK at gøre godt med.

Hvis du ikke har behov for at flexe på 1/4 mile og kan nøjes med 1.020 HK og en rækkevidde på 628 km, så kan du stadig komme ud af starthullerne på 2,1s og køre 320 på toppen for små 1.150.000 inkl. moms og afgift.

Det er altså billigt - og med et rat du ikke finder i andre biler ...

Det må gøre lidt ondt på Porsche ... men tidligst fra september

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 27
Ice2EV
Ice2EV Jan 28

Damn, med den kraftudfoldelse er det jo en hel Mars raket. Havde jeg budgettet dertil, så var jeg også sprunget ind på den rejse.

Ser også ud til man nu har afgiftsberrettiget til ny afgift på hele model rækken.

Gad vide om beige kabine kunne bestilles "off the shelf" til modellerne 3 og Y lige om lidt?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 28
PeterE
PeterE Jan 28

Vildt nok, og spændende! Bliver især spændende om Plaid faktisk kommer på gaden iår. Og ja, det er da en kæmpe trussel for Porsche og Audi e-tron gt.

cth
cth Jan 28

Stadig den samme bil formoder jeg ?

Eller er den opgraderet flere steder end lige det mega grimme rat og den fritsvævende skærm fra model 3 som jeg absolut ikke kan lide?

Så for LR vil det sige 125.000 kr ekstra for 0,6 sek hurtigere til 100 og 10 km længere rækkevidde.

I forhold til pris før afgiftstigning og ca. 85.000kr. mere i forhold til den pris der er lige nu.

Utroligt de stadig bruger den der "før besparelser" bemærkning. Er sådan lidt useriøst i mine øjne.

Har man penge nok så er plaid+ godt nok attraktiv som du skriver...

Men man skal stadig leve med en del mere vindstøj end i en Porsche :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 28
jramskov
jramskov Jan 28

Sindsyge specs - vil da rigtig gerne prøve at "fyre den af" :) 

Men det virker lidt gak gak det rat. Alle stilke er væk og en del af det er flyttet til hvad der ligner en form for touch knapper på rattet. Det er dog ikke det vildeste, det er gearskift, her er citat fra Elon:
"No more stalks. Car guesses drive direction based on what obstacles it sees, context & nav map. You can override on touchscreen."

Link: https://twitter.com/elonmusk/status/1354680585139187713?s=20

Det lyder ikke som en god ide i mine ører.

Zyp
Zyp Jan 28

"Men man skal stadig leve med en del mere vindstøj end i en Porsche"

- måske, de kan jo have forbedret det en del. De har derudover active noice cancelling i bilen. Hvis det gør ligeså meget forskel som med hovedtelefoner (eller halvt) så er det en stor ting.

P85DK
P85DK Jan 28

@cth - det er helt nyt interiør, helt ny batteri tecknologi og mindre ændringer i exteriøret, så den er markant anderledes end den udgående model.

@jramskov - ja, det gearvalg skal nok give nogle 'sjove' Tesla moments på parkeringspladen foran det lokale supermarked :-) Med hensyn til rattet, så ville jeg ønske at de kiggede lidt væk fra materialerne fra Xbox og PS og valgte nogle lidt mere upscale materialer. Men det er slut med en hånd på toppen af rattet og venstre arm ud af vinduet.

Jeg går ud fra at Teslas begrundelse for at have 3 motorer er for at undgå en gearkasse bagpå sådan som Porsche og Rimac har. Så der er vel 2 forskellige gearinger på de 2 motorer bagpå, hvilket også gør at den kan komme op på 320 km/t ellers skal de motorer kunne tage nogle vilde omdrejninger.

Hvis det er rigtigt, så er Tesla virkelig blevet skræmt af deres tidlige forsøg med gearkasser på Roadsteren og vurderet at en ekstra motor simplethen er løsningen.

cth
cth Jan 28

Ok så det var det ventede større facelift.

Så er prisstigning formodentlig ok.

Ny batteri teknologi... det samme som det i model 3 som volder nogne problemer?

Vi må se om de har gjort noget ved vindstøjen, som jeg selv og mange klager lidt over i både model 3 og S...

Derudover har jeg sådan set intet at udsætte på min model S.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 28
jramskov
jramskov Jan 28
Citat fra cth

Ny batteri teknologi... det samme som det i model 3 som volder nogne problemer?

Hvad? Tænker du muligvis på de SR+ modeller fra Kina med en anden batteri type end LR og Performance?

cth
cth Jan 28
Ja dem.. men så er det ikke det samme. Undrer mig bare at de ikke får mere ud af ny teknologi rent rækkevidde mæssigt.
MOS
MOS Jan 28
Citat fra Zyp

"Men man skal stadig leve med en del mere vindstøj end i en Porsche"

- måske, de kan jo have forbedret det en del. De har derudover active noice cancelling i bilen. Hvis det gør ligeså meget forskel som med hovedtelefoner (eller halvt) så er det en stor ting.

Forvent ikke det helt vilde. Aktiv støjreduktion i hovedtelefoner fungerer meget fint. Men det kommer aldrig til at fungere lige så godt i en bil. Det skyldes, at afstanden fra mikrofon til højttaler skal være så lille som mulig, for at give optimal virkning. Kun hvis afstanden er væsentligt mindre end bølgelængden for lydbølgerne, virker det ordentligt. Regn ikke med, at der er nogen signifikant virkning for frekvenser over ca. 100 Hz. Helt dybe frekvenser fra f.eks. ujævnheder i vejen kan formentlig godt udlignes. Højere frekvenser må dæmpes på traditionel vis med støjisolerende måtter m.m.

CHR2020
CHR2020 Jan 28
Citat fra cth Ja dem.. men så er det ikke det samme. Undrer mig bare at de ikke får mere ud af ny teknologi rent rækkevidde mæssigt.
Tror du sammenblander Tesla kommende 4680 batterier med LFP batterierne som sidder MIC SR+.

LFP batterierne er en kemi der fungere fint, hvor der ikke er behov for stor ydelse eller høj energitæthed (større rækkevide). Det er derfor de passer fint i SR+, men ikke anvendes i LR eller performance.

Tesla 4860 batterierne er tilgengæld helt nye, giver nogle klare fordele frem for de nuværende som anvendes af Tesla. Der er endnu ingen modeller der har 4860 batterierne. 

Du kan evt. søge på Tesla battery day på YouTube, så kan du få meget mere at vide om fordelene ved 4680 batterierne.

Ellers er der sikkert nogle folk herinde på Forumet, som er mere tekniske end jeg, som kan forklare detaljerne:)
Forummets indlæg er redigeret af CHR2020 Jan 28
PeterE
PeterE Jan 28

Er  rækkevidde ikke snart på et niveau som gør at vi ikke behøver at tale om rækkevidde længere - eller fortsætter vi med 'mer vil have mer'? Jeg vil mener at alt over 500 km reel rækkevidde er mere end meget tilfredsstillende for de fleste, og at det vist dækker 95% af vores kørselsbehov uden opladning undervejs. Nu fik jeg set det nye in- og eksteriør på www.tesla.com og jeg er vild med det. Bortset fra rattet...

MOS
MOS Jan 28
Citat fra P85DK

Jeg går ud fra at Teslas begrundelse for at have 3 motorer er for at undgå en gearkasse bagpå sådan som Porsche og Rimac har. Så der er vel 2 forskellige gearinger på de 2 motorer bagpå, hvilket også gør at den kan komme op på 320 km/t ellers skal de motorer kunne tage nogle vilde omdrejninger.

Jeg er næsten 100% sikker på, at gearingen er fast og ens på de 2 motorer bagpå. Forskellige gearinger på højre og venstre baghjul ville give en asymmetrisk kraft under acceleration, hvilket ikke giver mening, da bilen så vil trække til siden.

Men de har højst sandsynligt valgt en anden gearing til frontmotoren.

Uanset om man vælger forskellig gearing, så vil alle motorer jo følge med op i omdrejninger, når farten øges til 320 km/h. Så hvis én motor kan følge med op til 320 km/h, så skal alle kunne klare det. Man kobler jo ikke de andre motorer fra, når farten stiger. Man kan højest slukke for strømmen, men de roterer altid med. Det er det samme, hvis du lader bilen rulle i frigear. Elmotoren kører altid med rundt sammen med de hjul, den trækker. I modsætning til en ICE, hvor motoren jo bliver koblet ud rent mekanisk.

Grunden til, at de kører med 3 motorer, er for at kunne bruge torque vectoring.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 28
jramskov
jramskov Jan 28

Det lyder til at de skifter til de samme 2170 batterier som Model 3/Y bruger med undtagelse af Plaid+ der vil få de nye 4860 batterier.

P85DK
P85DK Jan 28

@MOS - Umiddelbart lyder det rigtigt, men nu har jeg ikke set hvordan setuppet er bagpå, om det er en motor hvert baghjul eller om det er et andet setup. Det behøver jo ikke være en motor til hvert hjul for at få torque vectoring, det kan du godt lave med i dag på biler med kun 2 motorer i alt.

I dag ruller en Model S motor med llidt over 18000 omdrejninger ved 250 km/t. Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men de 18000 omdrejninger er vist et eller andet magisk tal når det kommer til de motorer. Hvis det er samme gearing som i dag, så skal de op og spinde små 23000 omdrejninger.

Bliver spændende at se mere om det motor setup.

@jramskov - måske, men jeg tror det vil være unødig komplicering af produktionslinjen at benytte 2170 og 4860 til samme bilmodel og 4860 skulle jo også være billigere at producere. Jeg tror de får 4860 alle sammen, i hvertfald når det hele er kørt ind. Hvis der er forskel på batterierne, så tror jeg de holder fast i de klassiske 18650 indtil de er klar til 4860 hele vejen rundt og så hæver de rækkevidden på Long Range der.

PeterE
PeterE Jan 28

Uanset hvad der måtte være i de finere tekniske detaljer, så ligner det her en helt ny Model S - meget mere end en facelift. Det undrer mig kun at Tesla ikke har brugt bare lidt energi på at vise den nye S frem?

TSLA
TSLA Jan 28

Men der mangler stadig info om der kan komme en rigtig krog på!

P85DK
P85DK Jan 28

@TSLA - og svaret må være 'nej'

Men vi må snart være nok til at få et borgerforslag igennem - 'Godkend eftermontering af trækkrog på verdens hurtigste serieproduceret bil' ;-)

MOS
MOS Jan 28

@P85DK

Jeg tror, der er tale om, at tri-motor udgaven får 2 uafhængige motorer bagpå - én til hvert baghjul og de er sikkert ens og med samme gearudveksling. Hvis der endelig er nogen forskel, så er de allerhøjest spejlvendt :-)

Mht. batteri er jeg lidt mere i tvivl. Men det giver god mening, at alle går over til 4680 cellerne. Plaid+ får så hele pakken fyldt op med celler, for at få max. power og rækkevidde. LR og Plaid får færre celler og resten af pakken fyldt op med dummies. Antal celler er sikkert afstemt ift. at rækkevidden bliver på niveau med eller lige over den gamle udgave.

Det er også muligt, at det i første omgang kun er Plaid+ og måske Plaid, der får de nye 4680 celler. Og så kører LR videre med 18650 celler indtil videre. Afhængigt af, hvor hurtigt de kan omstille batteriproduktionen.

Sider: 1 2 »