Loading...
dk

Åbne/stoppe opladning/release knap-adapter. | Tesla Forum

Smorholm
Smorholm Feb 5 '21

Hej. Jeg har en Clever lader i hjemmet til min model 3. Der er et fast kabel på så kan ikke bytte det ud. Men modsat min tesla-mor mor lader, har den ikke den fantastiske release knap. Kan man få en adapter eller andet man kan sætte på en dum lader, så den får samme funktion? Det er væsentligt federe end at skulle ind i app'en kun for at stoppe oplad ing og release laderen...

MOS
MOS Feb 5 '21

Hvorfor skulle man egentlig ikke kunne skifte kablet ud? Jeg tænker, om man kunne bruge stik og kabel fra en gammel Tesla mobillader, der har Tesla-knappen. Jeg har f.eks. en defekt lader liggende, hvor man kunne tage kablet/stikket fra og som kunne være egnet til et sådant DIY projekt. Sig til, hvis det har interesse.

Jeg har også hørt om en eller anden retrofit Tesla-knap, man kan købe separat og sætte på sit eksisterende stik. Den skulle være batteridrevet. Men jeg kan ikke lige huske, hvem der forhandler den.

Smorholm
Smorholm Feb 5 '21

Hmm jeg må prøve at fjerne skjoldet fra Clever laderen og se hvordan det er monteret. Den skal retur igen da man kun lejer fra dem, så alt efter hvor fast en installation de har lavet, kan det være jeg kan skifte det.

PeterE
PeterE Feb 5 '21

Selvfølgelig kan man det. Om det så er en god ide, det er en anden sag. Forsikringen er nok ikke så glad for det, hvis man selv har skiftet det kabel, og Clever vil også fralægge sig ethvert ansvar når biler og lader og hele balladen går op i røg... Jeg ved det godt: 'Det sker aldrig for mig...'

PeterDahl
PeterDahl Feb 5 '21

Husk at slukke på hovedafbryderen først, det er vist lidt mere end et alm. 220V rap over fingrene man får på sådan en installation.

MOS
MOS Feb 5 '21

Hvis man ikke er tryg ved at gøre det selv, så kan jo bare alliere sig med en elektriker.

kleine100
kleine100 Feb 5 '21
Citat fra Smorholm

Hej. Jeg har en Clever lader i hjemmet til min model 3. Der er et fast kabel på så kan ikke bytte det ud. Men modsat min tesla-mor mor lader, har den ikke den fantastiske release knap. Kan man få en adapter eller andet man kan sætte på en dum lader, så den får samme funktion? Det er væsentligt federe end at skulle ind i app'en kun for at stoppe oplad ing og release laderen...

Jeg har en Tesla lader og det virker alligevel ikke med release knappen uden man har åbnet appen først hvis bilen “sover”. Så ville ikke bruge tid på at skifte kable hvis det var mig. 

Forummets indlæg er redigeret af kleine100 Feb 5 '21
PeterDahl
PeterDahl Feb 5 '21
Jeg er ikke sikker på om jeg selv ville syntes det var indsatsen værd, men må indrømme at jeg nu er glad nok for min knap. Jeg er kommet ind i en rutine hvor jeg lige trykker dørhåndtaget ind til føresiden påvej til ladeporten. Så vågner bilen og knappen virker, og jeg skal jo alligevel ind og sidde når jeg har fået laderen på plads i holderen.
cth
cth Feb 5 '21

kleine100: Det var også min oplevelse med den gamle 2015 model S.

Jeg kan godt forstå dem der er irreteret over den skide klap ikke vil åbne af den ene eller anden årsag.

Det ødelægger ligesom en del af fornøjelsen ved en hjemme lader.

CaptainChaos
CaptainChaos Feb 5 '21
Citat fra kleine100
Citat fra Smorholm

Jeg har en Tesla lader og det virker alligevel ikke med release knappen uden man har åbnet appen først hvis bilen “sover”. Så ville ikke bruge tid på at skifte kable hvis det var mig. 

Det virker fint med min Tesla lader. Jeg har lige betalt en mindre formue for at få ny eltavle med RCD type B så jeg kunne få en Tesla wall connector netop for at kunne bruge knappen på stikket. (Og for at slippe af med E.ON)
Hvis min model 3 sover helt så tager det lidt længere tid fra jeg trykker på knappen til porten åbner, men normalt tager det omkring 3 sekunder hvis bilen sover og det er helt fint for mig. 
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Feb 5 '21
kleine100
kleine100 Feb 5 '21
Citat fra CaptainChaos
Citat fra kleine100
Citat fra Smorholm

Det virker fint med min Tesla lader. Jeg har lige betalt en mindre formue for at få ny eltavle med RCD type B så jeg kunne få en Tesla wall connector netop for at kunne bruge knappen på stikket. (Og for at slippe af med E.ON)
Hvis min model 3 sover helt så tager det lidt længere tid fra jeg trykker på knappen til porten åbner, men normalt tager det omkring 3 sekunder hvis bilen sover og det er helt fint for mig. 
Min model 3 2021 fra december “vågner” ikke ved at jeg trykker på knappen, ej heller ved at kippe med dørhåndtaget. Jeg skal åbne døren eller app’en for at vække den. Og det er lige meget om jeg skal sætte stikket i, eller trække det ud. Same procedure. :-(

Jeg har et par gang oplevet at hvis jeg “tapper” stikket forsigtigt på ladeporten, så åbner den. Som om den får kontakt når jeg kommer tæt nok. Måske bare en tilfældighed...
Forummets indlæg er redigeret af kleine100 Feb 5 '21
CaptainChaos
CaptainChaos Feb 5 '21
Citat fra kleine100
Citat fra CaptainChaos
Citat fra kleine100
Citat fra Smorholm

Min model 3 2021 fra december “vågner” ikke ved at jeg trykker på knappen, ej heller ved at kippe med dørhåndtaget. Jeg skal åbne døren eller app’en for at vække den. Og det er lige meget om jeg skal sætte stikket i, eller trække det ud. Same procedure. :-(

Jeg har et par gang oplevet at hvis jeg “tapper” stikket forsigtigt på ladeporten, så åbner den. Som om den får kontakt når jeg kommer tæt nok. Måske bare en tilfældighed...
Dumt spørgsmål men når du skal tage stikket ud holder du så knappen nede?
Man skal holde knappen nede end til den har låst op for kablet.

PS: jeg har selvfølgelig min phonekey på mig samtidig så bilen kan låse op.

Hvis det ikke virker for dig/jer så må det være en fejl der kan rapporteres til Tesla.
cth
cth Feb 5 '21

Min Teslalader virker således.

Bilen skal låses op først, så nøglen skal med ud til bilen. Hvis ikke den låses op kan jeg klikke nok så meget på knappen og intet sker.

Nøglen har jeg stort set altid i lommen.

Når den er låst op trykker jeg på knappen og holder.

farvering bliver lyseblå og stik kan fjernes fra bilen.

Klappen lukker i øvrigt af sig selv... så man slipper for at køre rundt med den åbne klap :-)

Den anden vej lidt det samme bortset fra at jeg bare skal trykke en gang på knappen og lågen springer op og stikket sættes i.

NOELON
NOELON Feb 6 '21

Jamen er det ikke klart at bilen skal være aktiveret... Ellers kan enhver forbipasserende jo tage stikket ud ved at klikke på knappen. Er det ikke det samme på Supercharger? 

cth
cth Feb 6 '21

Ja det er klart og jeg tror heller ikke nogen undrer sig over at bilen skal aktiveres.

Det nogen undrer sig over og som jeg også selv gjorde ved min 2015 model S, er at selv når bil er aktiveret, så virker klappen ikke hver gang, man trykker på ladehåndtagsknappen.

Men den nye model S jeg nu har virker fint uden problemer.

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 6 '21
NOELON
NOELON Feb 6 '21

så er der jo nok noget galt med din knap...

cth
cth Feb 6 '21
Citat fra TSLA

--------------
ja sikekrt... men bilen er nu solgt, så det er ikke mit problem mere :-)
MOS
MOS Feb 6 '21
Citat fra TSLA

Det kan meget vel tænkes, at det ikke er knappen på ladestikket, men modtageren i bilen, der ikke fungerer, som den skal. Jeg har haft en del bøvl med min. Og det er uanset om det var med min gamle Telsa mobillader, en Tesla wallbox eller SuC. Det hjalp lidt, hvis jeg holdt stikket helt op øverst på bagruden, hvor modtageren åbenbart sidder, når jeg trykkede på knappen. Men jeg følte mig lidt som en idiot, når jeg klikkede mig rundt på bagruden, bag på og siden af bilen med ladestikket, for at finde det sted, hvor modtageren kunne registrere signalet. Tesla har siden kalibreret modtageren og nu virker det fint.

NOELON
NOELON Feb 6 '21

Men jeg forstår ikke rigtig problemet med at åbne. Jeg åbner altid inde fra bilen når jeg kommer hjem og skal derfor kun bruge en evt. knap til at afslutte. Det virker mere logisk for mig da jeg jo også samtidig evt. sætter afgangstidspunkt eller oplade start.

cth
cth Feb 6 '21

Hvis man gør det er der heller ikke noget problem.

Men jeg tror de fleste gør det på den anden måde.

Det er vel også derfor det er lavet sådan med en knap på ladehåndtag.

Jeg kender i øvrigt sjældent næste afgangstidspunkt.

Typisk går jeg ud sent om aftenen og sætter lader til, når dagens køreture er færdige.

Måske kun hver 3 dag...

Det er bare nemmere end at skulle i app eller ind i bilen på skærmen.

MOS: tak jeg har nemlig også stået på SuC og følt mig som en klovn. Tilsidst måtte jeg kravle ind i bilen igen og finde åbne knappen på skærmen. men blev tilsidst bedre til at huske at åbne før jeg steg ud.

Nu er det ikke noget problem i den nye bil.

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 6 '21
Sider: 1 2 3 »