Loading...
dk

Tysk elbiltilskud på 9.000 euro | Tesla Forum

Twinauto
Twinauto Feb 11 '21
Det ændrer bare ikke ved, at du IKKE kan købe en ny eller inventory i Tyskland, hvis du ikke har bopæl i Tyskland. Du mener ikke at Tesla DK har egne salgsmål? Selvfølgelig har de det og så ønsker man jo ikke at salget forsvinder til nabolandet.
P85DK
P85DK Feb 11 '21

De har ikke salgsmål som du kender dem fra traditionelle salgsafdelinger og hele ideen med Teslas salgskanal er netop at uanset hvor salget kommer, så ryger det i samme kasse. Men hvem vil købe nyt uden fordelen? Ingen. Men der skal nok være nogle kreative sjæle som finder ud af et hul, men det næppe en dansker, da fordelen jo er lige stor for en lang række andre europæiske lande :-)

Desuden vil den Tyske stat have en større interesse i at tilskuddet bliver i Tyskland end Tesla.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 12 '21
MOS
MOS Feb 12 '21

Det er ikke fordi, jeg er tilhænger af markedsskævvridende afgifter og tilskud. Men hvis de absolut skal være der, så vil det da give mest mening, hvis man lukkede smuthullerne.

F.eks. kan man jo ikke bare købe en stor luksusbil i Tyskland uden afgift og så uden videre få den ind i Danmark. Nej, der skal betales registreringsafgift ved kasse 1. Hvorfor man ikke gør noget tilsvarende med det grønne tilskud i Tyskland, begriber jeg ikke.

Man kunne vel tilsvarende lave en regel om, at tilskuddet betales tilbage ved eksport. Eller man kunne ændre det grønne tilskud til at være en løbende rabat på ejerafgift eller en løbende bonuscheck i f.eks. de første 10 år af ejerskabet. Ellers ender det vel med, at den tyske statskasse kommer til at betale tilskud til alle elbiler i Europa.

Jesper_Aalborg
Jesper_Aalborg Feb 12 '21

Tak for Jeres tilbagemeldinger og den spændende diskussion vedrørende import af elbil fra Tyskland. Jeg er nu mere overbevist om, at det kan svarer sig at importere en elbil fra Tyskland pga. det "grønne" tilskud - på samlet 9.000 euro. Jeg overvejer selv køb af en Model 3, som er 6 mdr. gammel, samt har kørt over 6.000 km. - hvor jeg forventer en stor besparelse i Tyskland ift. de danske brugtvognspriser. 

Som @MOS også er inde på - ser jeg det grønne tilskud på 9.000 euro fra Tyskland som et økonomisk smuthul, der på sigt efter min mening vil påvirke salgspriserne på brugtvognsmarkedet i Danmark af el - og PHEV biler.

Jeg læst desuden denne artikel/reklame: https://quickimport.dk/...ugt-elbil-i-tyskland -  der omhandler om selv samme emne. 

Forummets indlæg er redigeret af Jesper_Aalborg Feb 12 '21
P85DK
P85DK Feb 12 '21

Om det er de €9000 eller bare en normal justering der kommer kan være svært at sige. Der er dog ingen tvivl om at brugtpriserne på Model 3 endnu ikke har fundet det rigtige leje, udbudspriserne er alt for høje, så til sommer ser det anderledes ud.

Smalle10
Smalle10 Feb 12 '21
Citat fra Fsch

 

Det er meget tvivlsomt om Tesla holder sig inden for EU lovgivningen når de ikke vil sælge nye eller brugte biler til andre EU borgere end dem med statsborgerskab i det land hvor deres forretning ligger.

https://www.forbrugereuropa.dk/...lser/diskrimination/
https://www.eu.dk/...anden-del/artikel-18
https://ec.europa.eu/...ination/index_da.htm

Dette sker overalt også i EU.

Kæmpe dansk firma fortalte en stor samarbejdspartner i Tyskland, at de ikke måtte sælge solcelle Invertere til mit firma i DK. Tyskerne kunne sælge billigere end at købe i Danmark, så de danske invertere blev sendt til Tyskland og så solgt til mit firma i DK. Det var den danske producent ikke interesseret i og mit firma fik direkte at vide af tyskerne, at vi ikke måtte købe mere af dem. Det var dikteret af kæmpe firma i DK.

Det samme med solceller. Et dansk firma havde forhandling af solceller. Vi importerede de samme solceller fra Tyskland. Den tyske importør fik af kineserne besked på at stoppe salget til mit firma ellers ville de miste forhandling af solcellerne i Tyskland.

Så ja Tesla vil helt sikkert IKKE have en EU borger til at få lov til at købe en Tesla i Tyskland. Tesla tjerner jo mindre på en Tesla i Tyskland end i resten af EU.

Deres markedsandel i Tyskland er faldet meget sidst i 2020 og det skal der rettes op på. Tror det er ID3 der har skylden. 

Men er prisnedsættelsen ikke også et udslag af, at det er MIC ?

De skulle jo være billigere at producere.

 
Forummets indlæg er redigeret af Smalle10 Feb 12 '21
Jesper_Aalborg
Jesper_Aalborg Feb 12 '21

Tilskuddet i Tyskland på de 3.000 euro (fra "producenten") + 6.000 euro fra regeringen gælder det kun til og med 2021? 

Smalle10
Smalle10 Feb 12 '21

Nej det gælder til og med  2025.

kleine100
kleine100 Feb 12 '21
Kommer det ikke også dansk moms på når man henter bil i Tyskland? Så betaler man først tysk og dernæst dansk moms.
jth
jth Feb 12 '21


 

Citat fra kleine100 Kommer det ikke også dansk moms på når man henter bil i Tyskland? Så betaler man først tysk og dernæst dansk moms.

Ikke hvis den har kørt mere end 6000km og er ældre end 6mdr 

P85DK
P85DK Feb 12 '21

Moms har intet med alder eller km at gøre. Hvis du har betalt moms for en vare i et andet EU land, så skal du ikke betale moms i Danmark. Fordelen ved at betale tysk moms er at den er 19% mod danske 25%, så du sparer lidt

Bianco
Bianco Feb 12 '21

Man skal ikke betale moms to gange, derfor skal der ikke betales moms når man køber brugte varer i andre EU (EØS?) lande. Dvs. Tysk sælger sælger bilen inkl. tysk moms = intet cirkus

Hvis man køber nye varer, så skal der betales moms i modtagerlandet. Og så har man besluttet at en bil er ny indtil den er 6 mdr. gammel OG har kørt 6.000 km. Dvs. Tysk sælger sælger bilen uden tysk moms, som sælger så skal have refunderet i tyskland, og køber betaler så dansk moms.

Nikola
Nikola Feb 12 '21

Jeps, der skal betales DK moms såfremt bilen er "ny" (yngre end 6 mdr. og/eller har kørt mindre end 6000 km). Så skal man importere en "ny" skal man sikre sig at den kan købes uden DE moms, hvilket udelukker private sælgere.

Men i praksis næppe et problem, stort set alle elbiler i DE sælges først til eksport efter de 6 mdr. pga. at en del af miljøbonussen først udbetales efter 6 mdr. ejerskab  

jth
jth Feb 12 '21


 

Citat fra P85DK

Moms har intet med alder eller km at gøre. Hvis du har betalt moms for en vare i et andet EU land, så skal du ikke betale moms i Danmark. Fordelen ved at betale tysk moms er at den er 19% mod danske 25%, så du sparer lidt

Det passer så ikke :) Du skal betale dansk moms hvis bilen er ny, hvor "ny" er defineret som under 6mdr eller under 6000km.  

Fsch
Fsch Feb 12 '21
Citat fra Smalle10
Citat fra Fsch

 

Det er meget tvivlsomt om Tesla holder sig inden for EU lovgivningen når de ikke vil sælge nye eller brugte biler til andre EU borgere end dem med statsborgerskab i det land hvor deres forretning ligger.

https://www.forbrugereuropa.dk/...lser/diskrimination/
https://www.eu.dk/...anden-del/artikel-18
https://ec.europa.eu/...ination/index_da.htm

Dette sker overalt også i EU.

Kæmpe dansk firma fortalte en stor samarbejdspartner i Tyskland, at de ikke måtte sælge solcelle Invertere til mit firma i DK. Tyskerne kunne sælge billigere end at købe i Danmark, så de danske invertere blev sendt til Tyskland og så solgt til mit firma i DK. Det var den danske producent ikke interesseret i og mit firma fik direkte at vide af tyskerne, at vi ikke måtte købe mere af dem. Det var dikteret af kæmpe firma i DK.

Det samme med solceller. Et dansk firma havde forhandling af solceller. Vi importerede de samme solceller fra Tyskland. Den tyske importør fik af kineserne besked på at stoppe salget til mit firma ellers ville de miste forhandling af solcellerne i Tyskland.

Så ja Tesla vil helt sikkert IKKE have en EU borger til at få lov til at købe en Tesla i Tyskland. Tesla tjerner jo mindre på en Tesla i Tyskland end i resten af EU.

Deres markedsandel i Tyskland er faldet meget sidst i 2020 og det skal der rettes op på. Tror det er ID3 der har skylden. 

Men er prisnedsættelsen ikke også et udslag af, at det er MIC ?

De skulle jo være billigere at producere.

 

Sagen med inverterne er jo oplagt til SOLVIT i mit nederste link. Det med de kinesiske solceller ved jeg ikke er om overholder reglerne for konkurrence. Alternativt kunne du oprette et tysk firma der så sælger disse ting til dit danske firma. 
Jeg ved inden for tøj er der også en del brands der tekniskset bryder konkurrence reglerne ved forbyde at sælge deres varer på tilbud / billigt, ellers så vil de ikke sælge til en igen. Det er på ingen måde lovligt at ville diktere en pris varen skal sælges til. Den eneste måde det kan gøres lovligt på er ved at eje butikkerne selv, hvilket tesla jo også gør. Dog så må en EU butik ikke sælge en vare dyrere til eller afvise en kunde fra et andet EU land på baggrund af at kunden ikke har samme nationalitet som butikken. 

Sider: « 1 2