Det er vel et helt almindeligt type 2 der sidder på min Teslalader så alle elbiler med type 2 kan vel bruge den?
jeg tænker at hvis nu man ville køre elbil 2 som ikke var en Tesla.
Det er vel et helt almindeligt type 2 der sidder på min Teslalader så alle elbiler med type 2 kan vel bruge den?
jeg tænker at hvis nu man ville køre elbil 2 som ikke var en Tesla.
Jo, det er er et helt standard Type-2 stik, så en Tesla lader kan også bruges til andre elbiler med Type-2.
Både mobilladere og ladebokse burde kunne bruges på tværs af forskellige bilmærker, så længe det er et standard Type-2 stik.
Det er dog væsentligt at notere sig antal faser (nogle ladere har kun 1 fase) og max. strømstyrke. Det er det svageste led i kæden - både mht. antal faser og max. strømstyrke), der afgør ladehastigheden.
Bilens onboard charger kan f.eks. være 1-faset, 32 A (7,4 kW), ladeboksen kan være 3-faset, max. 16 A (11 kW) og husets elinstallation kan være begrænset til 13 A. I sådan et tænkt tilfælde vil ladehastigheden være begrænset af 1 fase i bilens onboard charger, og max. 13 A pga. husets elinstallation. Dvs. man får i dette tilfælde kun ca. 3 kW ladeeffekt.
Hvis ledninger osv. er monteret korrekt, så skulle det spille. Bilen styrer selv, hvor meget den kan modtage.
Jeg har en ganske almindelig gammel P85D fra 2015. Kan jeg lade på den supercharger der er åbnet i Ikast. Der står at man skal have en CCS upgrade og adapter. Ved godt at jeg nu røber tyk middelalderlig uvidenhed men hvad er det?
Jeg har en ganske almindelig gammel P85D fra 2015. Kan jeg lade på den supercharger der er åbnet i Ikast. Der står at man skal have en CCS upgrade og adapter. Ved godt at jeg nu røber tyk middelalderlig uvidenhed men hvad er det?
Du kan ikke se Ikast SUC i din P85D uden CCS opgraderingen. Opgraderingen koster vist 2500 og er en ændring af nogle kabler og en adapter du sætter i det originale stil så du kan bruge CCS stik.
Overvejer opgraderingen selv men først efter at en vis batterisag er løst....
Men husk, at bare fordi supercharger v3 kan levere meget højere ladeeffekt, så gør det ingen forskel på en ældre Model S. Her er det bilen, der sætter begrænsningen i, hvor meget effekt den kan modtage, så i praksis vil den ikke kunne lade hurtigere på en v3 end på en v2.
Hvis du får en CCS-opgradering til din bil, vil du dog have den fordel, at du trods alt kan lade (lige så langsomt som på en v2) på Ikast SuC og på alle de andre nye SuC v3, der kommer i fremtiden. Ligesom du også vil kunne lade på alle andre offentlige hurtigladere med CCS. Så det giver noget mere fleksibilitet ift. hvor man kan lade.
Hej,
jeg har opgraderet min TMS 85D fra 15 til CCS (2500kr), og det er som der bliver sagt en adapter man sætter mellem sit type II stik i bilen og CCS stikket på laderen, og det er så bilen der begrænser hvad du kan modtage fra CCS stikket, men da jeg har Clever unlimited, kan jeg bruge alle deres "Hurtigladere" 50Kwh osv. som faktisk giver en fuld tank når fruen er en tur i Føtex/Bilka ;-)
jeg har ikke prøvet de kraftigere CCS ladere, men på Teslas SUC, ligger jeg i kortere perioder på 100-115KWh som rimeligt hurtigt falder under 100, så vil forvente at jeg ville kunne lade nogenlunde tilsvarende på andre CCS ladere, men har endnu ikke været relevant.
Alle nye SuC der er annonceret i DK vil være V3, så før eller siden vil du nok blive glad for opgraderingen til CCS.
Men vent du bare til du har behovet. For alt efter hvor du bor, så må man bare sige at der stadig ikke er mange CCS i DK. Langt de fleste er ind til videre blevet placeret langs motorvejen. Og hvis de ellers står et andet sted hvor man ville kunne få brug for en, så står der jo kun 1, som kan være optaget af andre.
Opgraderingen tager ikke lang tid, og kan blive udført af en Ranger på hjemadressen.