Loading...
dk

Jeg har bestilt en m3p til levering i marts (Tjek liste) | Tesla Forum

pa
pa Feb 16

Jeg skal hente min nye m3p i marts , skal høre om der er nogen der har lavet en liste  på hvad man skal gå igemmen ved levering.

Jeg har ikke meget forstand på biler, så det vil være rart med en tjek liste, så man ikke glemmer noget.

kleine100
kleine100 Feb 17
Jeg ved ikke om der findes en liste? Men af ejen erfaring ville jeg gennemgå interiør for ridser  skrammer på instrument panel, lister og paneler omkring døre og loft. 

Hvis vejret tillader det, ville jeg udvendigt se efter om samlinger ved døre, skærme, lygter osv. overholder tolerancerne. F. eks. så skulle højre fordør på min M3 rettes op, da den ikke sad “flush” med forskærmen. Kosmetisk detalje som ikke har nogen betydning. Men i mine øjne er det sjusk. Her skal du ikke bare acceptere når de fortæller dig, at bilen ikke kan sammenlignes med German precision. Mange ting kan rettes hvis de altså gider. 
Kig også efter skader på lakken. Det afhænger igen af vejret. Hvis det regner kan det være svært at se om det er skader.

Ved første køreture så hver opmærksom på om der kommer støj fra vinduer (opstår hvis døren/vinduet ikke slutter helt tæt ved listen). Og om dækkene er afbalanceret og rattet sidder lige. 

Jeg kan ikke lige komme på flere ting. 

Tillykke med bilen forresten :-)
DSX3
DSX3 Feb 17

Der findes flere engelske lister online - ved ikke om der findes nogen på dansk. 

Jeg regner selv med, at jeg skal bruge denne:

PDF

https://whatthetesla.co.uk/documents/WTT-Tesla-Collection-Checklist.pdf

Han har også 2 videoer, hvor han gennemgår bilen.

Part 1

https://www.youtube.com/watch?v=jitSIl5O5p0

Part 2

https://www.youtube.com/watch?v=bo01IlGJ2aM

pa
pa Feb 17

Tak og Mange tak for svar  :-)

Twinauto
Twinauto Feb 18
Jeg ville starte med at checke problemet med at den kun har performance kræfter over 75%, derefrer går det hastigt ned af bakke til den rammer under 10% hvor den går i nødprogram - Tesla har "løst" en del af det sidste, ved at sige man ikke må køre den under 10% :-))))) Du kan finde diverse beskrivelser og linjs, bla Teslabjørn. Der er også en del udfordringer med varmepumpen...
PeterDahl
PeterDahl Feb 18
Personligt fokuserede jeg på kosmetiske fejl som der ville kunne opstå tvist om hvem der var skyld i ved evt. reklamation. Vores havde f.eks et lille stenslag i lakken, men det havde Tesla selv fundet og det er nu lavet så det er helt usynligt.
Med mindre man aftaler noget særskilt så har man jo begrænset tid ved sådan en overlevering.

Man har jo sin garanti samt 7 dage / 1500km returret hvis man opdager fejl eller er så utilfreds at man ikke vil beholde bilen.

kleine100
kleine100 Feb 18
Citat fra PeterDahl
Man har jo sin garanti samt 7 dage / 1500km returret hvis man opdager fejl eller er så utilfreds at man ikke vil beholde bilen.
Ja det lyder alt sammen meget fint. Men problemet er bare, at Tesla ikke har tid til at rette fejl inden for 7 dage. Pt er der 1 måneds ventetid på at komme til service. Hvis de så der siger, at de ikke kan/vil rette fejlen. Så er fristen for længst overskredet, og man er “tvunget” til at beholde bilen. 

Når det er sagt, så har jeg ikke selv oplevet noget, der er så grelt, at jeg ville gøre brug af returretten. :-)
Forummets indlæg er redigeret af kleine100 Feb 18
pa
pa Feb 19

AFLYSE min order ?

Kan se twin skriver noget med batteri er dårligt med kræfter under 75% + varmepumpe bøvl.

Hvilken tesla model 3 vil i anbefale ?

PeterDahl
PeterDahl Feb 19

Ja, det er nok urealistisk at de kan rette det på 7 dage, men vil tro man kan få afklaret om det er en garantisag eller ej over telefonen. Det bekræftigede de i hvert fald på min lagsag.
Jeg anser selv de 7 dage som noget man nok kun vil bruge hvis der er noget helt utilfredsstillende med bilen og den ikke er som forventet, og man telefonisk ikke kan få bekræftiget at det bliver rettet når muligt. Så bør man naturligvis overveje om man skal gøre brug af dette.

Hvis jeg var i dine sko ville jeg ikke aflyse, men hvis du ved at du ofte vil køre mange kilometer mellem hver opladning, så kan der måske være noget at overveje. Foreksempel over 250km pr. opladning hver dag, så vil du nok ofte opleve at bilen bliver mærkbart sløvere sidst på turen. Eller hvis det er vigtigt at den kan skydes af med max accelleration hver gang du skal op i fart på hele turen.

Som jeg har forstået problemet så begynder den at performe mere alla en long range omkring de 50% og under 30% er det en mærkbart sløvere bil. Under 10% er den helt gal og bilen er tæt på ubrugelig da den halter op ad bakkerne. Det lyder dog til at det hænger meget sammen med temperatur således at jo varmere det bliver i vejret jo mindre ser du problemet.
Men naturligvis skal det fixes så hurtigt som muligt. Måske er jeg naiv, men det lyder for mig som om at Tesla ved hvad der skal gøres og arbejder på sagen, så jeg ville personligt forvente en rettelse indenfor få måneder (max).
I tabellen herunder kan du se Teslabjørns målinger på hvor meget kraft der er i bilen ved forskellige SoC. Bemærk at målingerne er lavet i -17 grader i den Norske vinter. Jeg vil da anbefale at se hele videoen (https://www.youtube.com/watch?v=C-2r4Y_lUsk&t=579s). Du må undersøge lidt andre kilder hvis du vil finde info om hvordan det går i varmere vejr.

Har selv en 2021 Long Range som jeg er meget glad for og ikke har haft nogle større problemer med.

Forummets indlæg er redigeret af PeterDahl Feb 19
jramskov
jramskov Feb 19

@PeterDahl: Hvordan er rækkevidden på den her om vinteren? Jeg håber og tror at varmepumpen gør at forskellen i rækkevidde mellem sommer og vinter er mindre end den er i vores 2019 TM3 LR.

PeterDahl
PeterDahl Feb 19

Jeg har af gode grunde ikke haft den om sommeren, men umiddelbart ser det ud til at jeg godt kan køre 400km på en enkelt tur.

Alt efter hvor koldt det er og hvor frisk jeg køre samt mængde motorvej, så ligger jeg normalt og snitter ca. 200 Wh/km ... Har dog også oplevet ture på ca. 180 og nogle der er lidt over 200. Det er vist ret sammenligneligt med det Teslabjørn oplevede da han testede 2021 LR. 

Såå, hvis jeg køre nogenlunde fornuftigt pænt, og det måske ikke er 130 motorvej hele tiden, så tror jeg på at jeg kan køre 400km. Jeg kunne egentligt rigtigt godt tænke mig at lege med udfordringen og prøve at køre den fra 100% helt ned i <5% på 1 tur en eller anden dag, har bare lidt svært ved at finde tiden pt. og har desværre ikke et kørselsbehov der kan bruges til dette. Måske når landet åbner lidt op og vi kan tage en tur til Jylland eller lignende. Men så er det nok blevet sommer igen :-/

Forummets indlæg er redigeret af PeterDahl Feb 19
Twinauto
Twinauto Feb 19
Hvis man læser de udenlandske forums og dem der også har varme/kulde, så lyder det som en mindre forbedring, pt er kulden og regn/sjap/sne stadigvæk noget som for alvor trækker ned, når man tænker generelt på real range km, så er wltp forskellen jo trods alt også begrænset
Ice2EV
Ice2EV Feb 19

Med lidt forvamning og 98% motorvej 125-135 kmt , så kommer man ikke meget over 330-345 km i en 2019 LR med 18" michelin 20% slidte og ved start minus 6 til slut nul grader, rene og tørre veje og i et stræk.

Så hvis du forventer 400 km, så er det en klar forbedring.

DSX3
DSX3 Feb 19

Jeg har også bestilt en Performance til levering i marts og har også været lidt bekymret efter Bjørns videoer og har også læst om flere problemer ifm. varmepumper.

Så er spørgsmålet, om man stoler på, at Tesla kommer med en løsning til koldvejrsproblematikken, og hvis ikke man regner med, at de gør det, er man nødt til at gøre op med sig selv, hvor tit man selv kører under 60% SOC i koldt vejr/hvor meget det betyder med degradering i performance.

Har set nedenstående link, som ser lidt mere lovende ud i varmt vejr - 

https://www.youtube.com/watch?v=_Ttv_kuMDus

Jeg tror, at jeg holder fast i min ordre, med mindre der kommer flere dårlige nyheder inden leveringsdatoen, da ovenstående ikke er en deal breaker for mig. Jeg har lavet meget research omkring bilen(ligesom de fleste gør - en dejlig hobby, men en der også giver hovedpiner ;)), og har fundet frem til, at den uenighed/uklarhed man oplever ifm. alle bilkøb/bilejerskab er bare lidt værre, når det gælder Tesla ;) , og køb af en Tesla er lidt en leap of faith.

jramskov
jramskov Feb 19

@PeterDahl: Tak for info, det lyder som en fornuftig forbedring af rækkevidden om vinteren. 

PeterDahl
PeterDahl Feb 19

@jramskov og ice

Måske skal jeg opgradere lidt på min disclaimer. Jeg har aldrig kørt flere hundrede km på motorvej med 125-130, det er primært Kbh-Holbæk T/R som ligger til grund for mine antagelser + div. bykørsel som en ekstra del af det stræk. Men ja, min forventning er at jeg kan køre 400 hvis det er ca. 2/3 dele motorvej med 110-120 - det er alligevel svært at finde et stræk med 130 her på øen. Så det er på baggrund af sådanne ture at jeg har min Wh/km hvor jeg flere gange har set den være nærmere 190 end 200. Bemærk at turene næsten altid køres med børn og helt rolig speederfod.

Hvis kulden kommer igen i marts burde jeg tage en for holdet og køre en tur til Nakskov og tilbage igen, så vil der være lidt mere hold i mine udtagelser.

pa
pa Feb 21

Beholder min bestilling af m3p,

Tror at Tesla nok skal få styr på det og glæder mig til en helt ny bil :-)