Loading...
dk

Jeg har bestilt en m3p til levering i marts (Tjek liste) | Tesla Forum

Nikola
Nikola Mar 18
Citat fra HamSelvOlsen

Først skal jeg nævne at jeg har vente på Model Y længe.....
En måneds vente tid til SERVICE. Og jeg bor i Aalborg og nærmeste Service center ligger i Århus. 
Derfor overvejer jeg også VW ID4 . Service center lige 1,5 km væk. Den er billigere. Og kan fåes nu. 
Ingen ved jo hvornår der kan komme Model Y til Danmark. Og prisen, den bliver dyr tror jeg, især hvis de drupper Singel Motor versionen. Og forsikring på en Tesla er jo helt vild dyr. 

Det er relevante overvejelser i forhold til afstand til forhandler etc. Personligt har jeg nok skruet ja-hatten på. Køber jo ikke en bil for at køre til service/rep. Hvis jeg forventede meget af dette, ville jeg købe noget andet ;-)
Som jeg ser det er det et valg mellem det nyskabende, spændende produkt (men også på nogle områder ikke helt færdigbagte produkt). Krydret med lidt US fokus på "muskler" tech. etc. og mindre fokus på finish, rustbeskyttelse etc.

Det andet valg er det mere "traditionelle" valg, mere "sikkert" i forhold til finish, bedre adgang til forhandler/service etc. men i min bog også lidt mere "sovs og kartofler". Ikke specielt imponerende brugerflade/hastighed på elektronikken, jævne præstationer på både motor/ladning etc. Men sikkert bedre finish, rustbeskyttelse etc. 
Så i høj grad en smagssag, men ID3/4 er nok lidt for "ligegyldigt" (men ikke nødvendigvis dårligt) i min bog...

Personligt tror jeg at priserne på Model Y, afhængigt af konkurrencesituationen, vil få en justering nedad, men hvem ved, men konkurrenterne bliver flere og flere og priserne ser ud til at blive lidt lavere end først antaget. 

I forhold til forsikring er Tesla i den høje ende, men 9k med 4K selvrisiko for "max" forsikring på en kraftig bil synes jeg egentlig overhovedet ikke er vildt. Skal du forsikre en ICE bil med +350 hk slipper du heller ikke med samme pris, som en Passat med 150hk   

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Mar 18
Ice2EV
Ice2EV Mar 18
Quote from HamSelvOlsen

Først skal jeg nævne at jeg har vente på Model Y længe. Fulgt med i alt Tesla har gang i, og læst næsten alt her inde. MEN MEN MEN
En måneds vente tid til SERVICE. Og jeg bor i Aalborg og nærmeste Service center ligger i Århus. 
Derfor overvejer jeg også VW ID4 . Service center lige 1,5 km væk. Den er billigere. Og kan fåes nu. 
Ingen ved jo hvornår der kan komme Model Y til Danmark. Og prisen, den bliver dyr tror jeg, især hvis de drupper Singel Motor versionen. Og forsikring på en Tesla er jo helt vild dyr. 

Til gengæld forlanger VW at du kommer forbi mindst 1 gang om året og bruger en dag på det(eller bruger tid på at aflevere og hente. 

VW laver ikke noget gratis, selvom det kan se sådan ud på deres tilbud om 5 års service. De har et ganske seriøst service netværk, der skal holdes vedlige

Og ja det er frustrerende at bo i AAL og skulle til Århus for garantisager som ranger ikke kan magte med det udstyr han har med. Ranger gør ellers et godt stykke arbejde. 

jramskov
jramskov Mar 18

@HamSelvOlsen: Hvorfor tror du Model Y bliver dyr? Den bliver nok billigere at producere pga. bla. mega castings og structural battery packs. Den skal ikke importeres fra USA eller Kina. I Kina sænkede de prisen på Model Y massivt da de begyndte at producere den. Nogen gætter på at prisen var sat kunstigt højt på Model Y indtil da fordi de ville have folk til at købe Model 3 i stedet.

jramskov
jramskov Mar 18

Det sagt, så virker ID.4 til at være et ganske fornuftigt valg, tror det er en rigtig fin elbil.

HamSelvOlsen
HamSelvOlsen Mar 18

Citat fra Nikola
Citat fra HamSelvOlsen

Det er relevante overvejelser i forhold til afstand til forhandler etc. Personligt har jeg nok skruet ja-hatten på. Køber jo ikke en bil for at køre til service/rep. Hvis jeg forventede meget af dette, ville jeg købe noget andet ;-)
Som jeg ser det er det et valg mellem det nyskabende, spændende produkt (men også på nogle områder ikke helt færdigbagte produkt). Krydret med lidt US fokus på "muskler" tech. etc. og mindre fokus på finish, rustbeskyttelse etc.

Det andet valg er det mere "traditionelle" valg, mere "sikkert" i forhold til finish, bedre adgang til forhandler/service etc. men i min bog også lidt mere "sovs og kartofler". Ikke specielt imponerende brugerflade/hastighed på elektronikken, jævne præstationer på både motor/ladning etc. Men sikkert bedre finish, rustbeskyttelse etc. 
Så i høj grad en smagssag, men ID3/4 er nok lidt for "ligegyldigt" (men ikke nødvendigvis dårligt) i min bog...

Personligt tror jeg at priserne på Model Y, afhængigt af konkurrencesituationen, vil få en justering nedad, men hvem ved, men konkurrenterne bliver flere og flere og priserne ser ud til at blive lidt lavere end først antaget. 

I forhold til forsikring er Tesla i den høje ende, men 9k med 4K selvrisiko for "max" forsikring på en kraftig bil synes jeg egentlig overhovedet ikke er vildt. Skal du forsikre en ICE bil med +350 hk slipper du heller ikke med samme pris, som en Passat med 150hk   

Nu har man jo mest læst herinde om folk der har problemer der skal laves på Garantien i Århus  Ved der er mange der ingen problemer har haft men tror sku de er få. 
Vil da super meget gerne høre lidt om hvor man kan få en forsikring til 9.000 på en Tesla model 3, jeg har ringet en del rundt. Mit eget selskab, Alka, siger 20.000 sidst jeg snakkede med dem.  

HamSelvOlsen
HamSelvOlsen Mar 18

Citat fra Ice2EV
Quote from HamSelvOlsen

Først skal jeg nævne at jeg har vente på Model Y længe. Fulgt med i alt Tesla har gang i, og læst næsten alt her inde. MEN MEN MEN

Til gengæld forlanger VW at du kommer forbi mindst 1 gang om året og bruger en dag på det(eller bruger tid på at aflevere og hente. 

VW laver ikke noget gratis, selvom det kan se sådan ud på deres tilbud om 5 års service. De har et ganske seriøst service netværk, der skal holdes vedlige

Og ja det er frustrerende at bo i AAL og skulle til Århus for garantisager som ranger ikke kan magte med det udstyr han har med. Ranger gør ellers et godt stykke arbejde. 

5 års Service og Reperation. Så kan umiddelbart ikke se hvad der skal komme der.  

HamSelvOlsen
HamSelvOlsen Mar 18

Nikola,

Har du selv en Tesla i Garagen ?

Citat fra Nikola
Citat fra HamSelvOlsen

Nikola
Nikola Mar 18
Citat fra HamSelvOlsen

Nikola,

Har du selv en Tesla i Garagen

Det havde jeg indtil for kort tid siden (og får sikkert en igen. Er ikke blevet skræmt væk).

Synes nu også at man læser en del gode historier, om nye ejere der modtager en bil de er glade for fra starten. Samtidig tænker jeg at dem der er utilfredse i højere grad lufter dette, end dem der bare er tilfredse.
Dette ændrer dog ikke på at finish/tilpasning etc. ikke er Tesla spidskompetence. Der er helt klart plads til forbedring og der er en del eksempler på urimelige "fejl" etc. som biler har ved udlevering, tror simpelthen at de har for travlt/har for få medarbejdere til klargøring/udlevering.

Mht. forsikring kan jeg anbefale LB forsikring. Har selv brugt PFA forsikring (som er LB (RUNA mfl. er vist det samme)) og som elite (i det jyske) koster det lidt over 9k med 3,5k i selvrisiko, fri km, udvidet glas/parkering og vejhjælp  

Ice2EV
Ice2EV Mar 18

Jeg tænker hvis Audi, der er en luksus VW, kan fyre en Etron GT på gaden med 450ïsh km på det batteri. Sammenlignet med model S, så svarer det Audien med 100 kw pakke kommer kort 100 km.

Er det fordi den er tungere? nej

Er det fordi den er foran i udvikling? nej

Tror vi så ID4 er et ikon, eller er det bare VW's PR afdeling der spiller på alle tangenter? JEP.

cth
cth Mar 19

Jeg synes ikke en sløv id4 kan bruges til sammenligning overhovedet.

Det er jo nat og dag performance mæssigt.

MOS
MOS Mar 19

Det er ikke alle, der går op i performance. Hvis det bare skal være en praktisk elbil med crossover-SUV-agtig størrelse, så kan ID.4 sikkert være en fin bil.

Nogle sammenligner en Model X med en Aventador, fordi performance på en 1/4-mile er sammenlignelig, selvom jeg vil mene, at der er tale om to meget forskellige typer bil, der opfylder to meget forskellige behov.

Andre sammenligner en Model 3 med en Dacia Spring, fordi de begge er elbiler, selvom prisen og alt muligt andet åbenlyst er meget forskellig. Nogle folk har bare brug for at komme fra A til B og vil gerne gøre det på en miljøvenlig måde.

Nogle folk sammenligner vidt forskellige biler, udelukkende fordi de har den samme, flotte farve. Osv.

Det er meget forskelligt, hvad folk lægger vægt på.

Alt kan i princippet sammenlignes. Det er bare ikke ens.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 19
jramskov
jramskov Mar 19

Jeg tror ikke man skal undervurdere hverken VW, Audi eller nogen af de andre konkurrenter. 0-100km/t er bare ikke en faktor for mange og reelt tror jeg mange foretrækker biler der ikke er så lynhurtige som vores Teslaer er.

ID.4 ser ud til at være en ganske fin bil baseret på de reviews jeg har set indtil videre.
- Fornuftig rækkevidde
- Mulighed for træk
- God plads
- Behagelig at køre (har hørt at Model Y kan være lidt hård i affjedringen)
- Støjsvag (sandsynligvis mere støjsvag i kabinen end Model Y)
- Kendt kvalitet - jeg tænker her bla. på alle de biler Tesla udleverer selvom de har fejl
- Lokalt servicecenter og et telefonnummer man kan ringe til
- VW navnet, det betyder stadig noget for mange

Det sagt, vil det med 99% sikkerhed være en Tesla Model Y vi skifter vores Tesla Model 3 ud med.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 19
Sider: « 1 2