Først skal jeg nævne at jeg har vente på Model Y længe.....
En måneds vente tid til SERVICE. Og jeg bor i Aalborg og nærmeste Service center ligger i Århus.
Derfor overvejer jeg også VW ID4 . Service center lige 1,5 km væk. Den er billigere. Og kan fåes nu.
Ingen ved jo hvornår der kan komme Model Y til Danmark. Og prisen, den bliver dyr tror jeg, især hvis de drupper Singel Motor versionen. Og forsikring på en Tesla er jo helt vild dyr.
Det er relevante overvejelser i forhold til afstand til forhandler etc. Personligt har jeg nok skruet ja-hatten på. Køber jo ikke en bil for at køre til service/rep. Hvis jeg forventede meget af dette, ville jeg købe noget andet ;-)
Som jeg ser det er det et valg mellem det nyskabende, spændende produkt (men også på nogle områder ikke helt færdigbagte produkt). Krydret med lidt US fokus på "muskler" tech. etc. og mindre fokus på finish, rustbeskyttelse etc.
Det andet valg er det mere "traditionelle" valg, mere "sikkert" i forhold til finish, bedre adgang til forhandler/service etc. men i min bog også lidt mere "sovs og kartofler". Ikke specielt imponerende brugerflade/hastighed på elektronikken, jævne præstationer på både motor/ladning etc. Men sikkert bedre finish, rustbeskyttelse etc.
Så i høj grad en smagssag, men ID3/4 er nok lidt for "ligegyldigt" (men ikke nødvendigvis dårligt) i min bog...
Personligt tror jeg at priserne på Model Y, afhængigt af konkurrencesituationen, vil få en justering nedad, men hvem ved, men konkurrenterne bliver flere og flere og priserne ser ud til at blive lidt lavere end først antaget.
I forhold til forsikring er Tesla i den høje ende, men 9k med 4K selvrisiko for "max" forsikring på en kraftig bil synes jeg egentlig overhovedet ikke er vildt. Skal du forsikre en ICE bil med +350 hk slipper du heller ikke med samme pris, som en Passat med 150hk