Loading...
dk

Model 3 Long Range (Hård affjedring?) | Tesla Forum

anderskj1
anderskj1 Mar 10

Hej 

Vi har nu haft en 2021 M3 LR model (18”) i en uges tid og det er jo en lækker bil. Men vi er godt nok overrasket over hvor hård den er og hvor meget underlaget går direkte i rat, sædder mm. Forskellen mellem vores primære bil (A6) og den nu solgte Peugeot 308SW er virkelig markant og uden for “subjektiv” området.

Vi synes ikke vi kan mindes den var så hård og utilgivende da vi prøvede den, men det var faktisk også en SR+. Kan det tænkes at de 300kg mere vægt på en LR også har indflydelse på en hårdere affjedring og dermed markant nedsat kørekomfort?

I så fald er det lidt et overset område man skal forholde sig til ved SR+ vs LR

Kan man i DK købe blødere affjedring eller er det en helt håbløs sti at overveje? Vi er jo sådan set fantastisk glad ved bilen, rækkevidde osv., men kørekomfort .... jo so much.

Mvh Anders

Forummets indlæg er redigeret af anderskj1 Mar 10
Rasmusdc
Rasmusdc Mar 10

Havde selv lidt samme følelse da jeg hentede min LR i dag, den virker hård, i forhold til den LR jeg prøvede sidst.. meget kontant, mit største problem er dog afbalanceringen på dækkene, der gør bilen hopper, så håber det bliver mindre effektfuldt når det bliver løst.. da min Polo GTI føles som en ren limousine at køre i, i forhold til.  og den er rimelig hård.

troede næsten de havde glemt at fjerne transport klodser.

Forummets indlæg er redigeret af Rasmusdc Mar 10
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Mar 10
Så vidt jeg er orienteret leveres m3 stadig på sommerdæk også om vinteren hvilket måske også kan forklare følelsen af “hårdhed”

Kan være at jeg tager fejl.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Mar 10
Rasmusdc
Rasmusdc Mar 10

det er  måske rigtigt, min er leveret på pilot sport, måske de ikke er skide glad for de 3 grader i dag.

Citat fra Gustavsfar1 Så vidt jeg er orienteret leveres m3 stadig på sommerdæk også om vinteren hvilket måske også kan forklare følelsen af “hårdhed”

Kan være at jeg tager fejl.
Nikolaj
Nikolaj Mar 10
Den manglende afbalancering skyldes, at dækkene bliver lidt firkantede af den lange transporttid. Det holdt dog op efter en times motorvejskørsel for mit vedkommende.
anderskj1
anderskj1 Mar 10

Men er der nogen som kan genkende billedet af SR+ faktisk er blødere end LR? Min teori går på at den er væsentlig tungere og derfor kræver en mere hård undervogn for at være stabil. Det er baseret på en køreoplevelse i november 2020 og så nu her i marts 2021 så der er liiidt langt mellem mine to tests. Men husker den blot som markant mere blød (SR+ altså)

Forummets indlæg er redigeret af anderskj1 Mar 10
Ice2EV
Ice2EV Mar 11

Vores 2019 LR føles yderst behagelig i affjedringen. 

Den opleves som lysår bedre end den Mercedes C klasse vi har fra 2015. Fartbump tager den flot, næsten som luftundervogn. Merceren kaster alt i bagagerummet op i luften og så lander det med et brag igen, og det er ved samme hastigheder.

M3LR tager samme bump silkeblødt ved samme temperaturer og hastigheder..

Den bliver dog let som en fjer, når den får kniven rundt en motorvejstilkørsel der slår et sving. Eks den ved syd for Svenstrup J i nordgående retning. Eller Faktisk begge retninger, de slår først et let sving i en retning, for til sidst at slå let i den anden retning.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 11
PeterDahl
PeterDahl Mar 11

Jeg oplever ingen problemer med affjedring i vores 2021 LR. Jeg er alm. normal bruger af biler og kommer fra en ældre mini bil, men Teslaen virker blød og lækker når jeg køre i den. Der er en del vejbump i området jeg bor i, samt brosten og ujævnheder. Syntes det hele går fint og godt, intet at klage over. Familien har heller ikke klaget.

Jeg har vinterdæk på...

Nikola
Nikola Mar 11

Har en LR pt. og har haft en SR+ tidligere og husker ikke at affjedringen føltes væsentlig anderledes i SR. 

Generelt synes jeg at affjedringen i LR er udmærket. Men jeg kan godt genkende billedet af en bil der føles tung/hård eks. ved vejbump/markante niveau-ændringer. Ikke således at man føler at alt banker op igennem bilen. Men jeg er klart mere tilbøjelig til at køre langsommere henover eks. vejbump, end i den tidligere bil (som i øvrigt havde fast/sportslig undervogn) .
Måske primært fordi man har fornemmelsen af at man er "hård" ved bilen, hvis man kører lidt for frisk over at bump.... 

ankjaers
ankjaers Mar 12

Syntes godt man kan mærke LR er lidt tungere end SR. Men slet ikke ude i at LR er hård at køre i. Men kan godt se din sammenligning med feks en A6 som jeg også har et par kilometer i, er markant. 

Pensionisten
Pensionisten Mar 12

Vi har nu haft vores SR+ i et år og er egentlig godt tilfreds med bilen. Men på et punkt er bilen dårligere end vore gamle Citroen C4. Ujævnheder og små huller i vejene slår igennem og giver hoppende/urolig kørsel. Tesla M3 er en "stiv" bil ift. en Citroen, som nærmest svævede over disse ujævnheder på vore veje i byen og de mindre biveje her i Hillerød Kommune. Lidt mærkeligt, at en så tung bil ikke formår en bedre affjedring. Vi har endda nu valgt at køre en omvej, for at undgå at komme forbi en genåbnet grusgrav, hvor lastbilerne snart har ødelagt vejen. 

anderskj1
anderskj1 Mar 12
Citat fra PeterDahl

Jeg oplever ingen problemer med affjedring i vores 2021 LR. Jeg er alm. normal bruger af biler og kommer fra en ældre mini bil, men Teslaen virker blød og lækker når jeg køre i den. Der er en del vejbump i området jeg bor i, samt brosten og ujævnheder. Syntes det hele går fint og godt, intet at klage over. Familien har heller ikke klaget.

Jeg har vinterdæk på...

Det er lidt overraskende at i (er flere her i tråden) sidder med den oplevelse af at LR ganske normal og ikke rigtig har noget at bemærke på den del. Der har været 3 personer som har  kørt i den (ud over mig og om kone som måske er lidt biased med A6´ern). Men alle sagt, at den er voldsom lækker og hurtig, men er den ikke lidt hård at køre i - uopfordret? Det er ejere at alm. standardslæder.

Kunne det være at det simpelthen er en kombination af de fleste som kører i en M3/LR kører på blødere vinterdæk, måske med lidt lavere tryg? 

Ellers har vi fået en mandagsmodel på dette, men det virker godt nok ikke særlig sandsynligt for den virker ikke defekt - blot hård og utilgivende.

Har i hørt om mulighed for at skifte affjedring i Tesla? Hvis de nu ikke var voldsomt dyrt at få indsat nogle "morfar" fjedre som var blødere mod at miste lidt skarphed i kørsel tror jeg det ville passe konen markant bedre. Det er nemlig det eneste som ikke spiller på hendes nye M2/LR - resten er stærkt tilfredstillende.

/Anders

Ice2EV
Ice2EV Mar 12

Har du tjekket hvad dæktrykket er? 

Hvis den er leveret i minus 10 grader, så kan stigende temperatur have hævet trykket noget.

bør være 44-45 psi efter 20-30 km kørsel. Og 41-42 lige efter du er kørt hjemmefra, når sensorener har registeret trykket.

En anden ting du kan gøre er sætte steering til comfort, inde under driving fanen. Men jeg synes den så bliver alt for let i styretøjet. Kører altid med den i sport, og får en fast styring.

Det er det samme i vores c klasse, som jeg plejer at køre i individual, hvor motor er i comfort, og styring er i sport, ellers bliver den simpelthen så slasket. 

HrMogensen
HrMogensen Mar 13

Kører LR med 19" org dæk med 235/40 Hankook og lige nu 19" uoriginale lidt smallere fælge med 225/45 CrossClimate.

Indimellem ved lavere fart sidder jeg med en fornemmelse af at kunne mærke alt for mange små ujævnheder i rat og røv. Men ligeså snart farten øges så bliver det bare mere og mere lækkert. Min overbevisning er at bilen er sat mere sporty op end gennemsnittet. Med alle de elektriske ponyer, så tror jeg ikke at en blødere undervogn er særligt fornøjeligt. Den vil nok blandt andet føles mindre stabil på motorvejen.

Jeg har masser af vejbump nær min adresse og oplever det slet ikke som noget problem. Kører over med samme hastighed som jeg gjorde i min Grande Punto T-jet - ligeledes en standard bil med moderat sportslig opsat affjedring.

Vil ikke sidde og afvise at der måske er en fejl i din bils setup af undervognen. Ovennævnte er bare mit synspunkt.

anderskj1
anderskj1 Mar 16
Citat fra Ice2EV

Har du tjekket hvad dæktrykket er? 

Hvis den er leveret i minus 10 grader, så kan stigende temperatur have hævet trykket noget.

bør være 44-45 psi efter 20-30 km kørsel. Og 41-42 lige efter du er kørt hjemmefra, når sensorener har registeret trykket.

En anden ting du kan gøre er sætte steering til comfort, inde under driving fanen. Men jeg synes den så bliver alt for let i styretøjet. Kører altid med den i sport, og får en fast styring.

Det er det samme i vores c klasse, som jeg plejer at køre i individual, hvor motor er i comfort, og styring er i sport, ellers bliver den simpelthen så slasket. 

Nej, men det har jeg nu :-) Har prøvet at sænke fra 2.8 til 2.6 og det gør sgu en markant forskel faktisk. Ikke at den ikke fortsat er stiv, men små ujævnheder bliver ikke kanaliseret direkte ind i kroppen mere, så klart en forbedring komfortmæssigt. Det er nok så godt som det bliver og det er generelt en fed bil så vi er glade. Men læringen er nok at vi er mere til komfortorienteret biler og kan være vi skal kigge på mod Audi Q4 etron eller lignende næste gang. 
Forummets indlæg er redigeret af anderskj1 Mar 16
PRAERO
PRAERO Mar 29

Hej Anders. Der skal godt nok temmelig meget luft ud af den for at få den A6 fornemmelse, not going to happen. 

Det er helt forskellig biler, en A6 er langt mere morfar, men den drejer jo så heller ikke før efter svinget, det skal man jo så også vide hvis man skulle køre lidt friskt. Alt lyd er også meget mere blødt i en så stor tysk flyder, og det er egentligt rart nok, men DSB er jo mere præcis så hvis det da ikke er en RS6 er den mere ovre i sofaafdelingen.

Kører selv P versionen, sænket og elsker den er præcis. Den er meget! følsom på dæktryk, og da jeg næsten altid kører tom og sjældent høje hastigheder over længere tid, kører jeg jeg kun 39 psi, det kan du godt arbejde lidt med.

Ice2EV
Ice2EV Mar 29

Hvis din A6 har luftundervogn, så er det vel lidt naturligt. Eller står den på 16 tommer fælge?

However, da model 3 kom frem, var den såvidt jeg husker rost for nøjagtig mega flot undervogn der var ramt lige i røven, når nu der ikke var luft på den.

Hvis din A6 ikke har luft og stadig mega komfortabel, kører den så med for lavt tryk, ellers tænker jeg du skal prøve at høre en Tesla pilot kollega om du må prøve hans model 3, for at mærke om der er forskel.

Vores er mærkbart bedre end den c klasse vi har der har gået 110k. Raketten har gået 80k.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 29
Johannson
Johannson Apr 5

Jeg havde en tidligere bilmodel, og for at være ærlig var jeg ikke tilfreds, fordi den ofte brød noget, jeg kunne ikke ordne det selv, for før det havde jeg kun ben .inbiler, og her en elbil. Ved hjælp af instruktionerne på https://club.autodoc.dk/manuals/udskiftning-stoddaemper-bag-audi-a4-b8-anvisning-9931forstod jeg stadig ikke noget, så købte jeg den samme model som dig og generelt kender jeg ikke problemerne med det, jeg begyndte kun at tjene embedsmændene.

cth
cth Apr 5
Citat fra anderskj1

Hej 

Vi har nu haft en 2021 M3 LR model (18”) i en uges tid og det er jo en lækker bil. Men vi er godt nok overrasket over hvor hård den er og hvor meget underlaget går direkte i rat, sædder mm. Forskellen mellem vores primære bil (A6) og den nu solgte Peugeot 308SW er virkelig markant og uden for “subjektiv” området.

Vi synes ikke vi kan mindes den var så hård og utilgivende da vi prøvede den, men det var faktisk også en SR+. Kan det tænkes at de 300kg mere vægt på en LR også har indflydelse på en hårdere affjedring og dermed markant nedsat kørekomfort?

Kan man i DK købe blødere affjedring eller er det en helt håbløs sti at overveje? Vi er jo sådan set fantastisk glad ved bilen, rækkevidde osv., men kørekomfort .... jo so much.

Mvh Anders

ØV... skulle have vist du havde en 308SW til salg :-)
Ville jeg godt have købt.
Var du generelt tilfreds med den?
anderskj1
anderskj1 Apr 5
Citat fra cth
Citat fra anderskj1

Hej 

Mvh Anders

ØV... skulle have vist du havde en 308SW til salg :-)
Ville jeg godt have købt.
Var du generelt tilfreds med den?
Ja en SW308 er en rigtig fornuftig bil faktisk - særligt med Diesel motor hvor den er ret velvillig. Men vi kører 3 års reglen og skifter her :-)