Loading...
dk

Stenslag? | Tesla Forum

jramskov
jramskov Mar 16 '21

Jeg har aldrig haft et stenslag før vi fik vores Model 3 for to år siden. Det fortsatte også i halvandet år, men henover jul fik jeg et stenslag (repareret ved Dansk Bilglas), ikke så lang tid senere fik jeg en mere der også er blevet repareret og nu har jeg fået intet mindre end tre mindre stenslag mere i forruden. Er jeg bare uheldig eller kan ruden være blevet svagere af at have fået de tidligere stenslag? 

Frygter jeg snart bliver nød til at få skiftet ruden.

CaptainChaos
CaptainChaos Mar 16 '21
Carglass påstår at deres lim er stærkere end glasset og ruden ikke burde være svækket efter at være repareret. Men det afhænger sikkert af hvor på ruden det sker.
Jeg tror bare du har været uheldig, jeg kører 80 km på motorvej om dagen og nogle gange kan der gå år mellem stenslag andre gange går der kun uger imellem.
Gustavsfar
Gustavsfar Mar 16 '21
Mon ikke bare det er tilfældighedernes spil. Har fået 2 stenslag på vores e-golf på få uger. Kan måske også hænge sammen med en øget mængde løse sten på distancer med vejarbejder.
MOS
MOS Mar 16 '21

Det er spøjst med de tilfældigheder. Jeg havde min Tesla i godt 3 år uden ét eneste stenslag. Så en dag fik jeg ca. 30 stenslag på ét sekund! Ja, jeg overdriver ikke. Det skyldtes en lastbil, der kørte foran mig, der kørte over en ujævnhed på vejen. Det gjorde, at traileren hoppede og der fløj en sværm af småsten fra traileren ned over min bil. Nogle gange er man bare uheldig :-(

P85DK
P85DK Mar 17 '21

@MOS - Hypermiling kan være farligt ...

@jramskov - en rude er ikke bare en rude. Det er en del af bilens strukturelle styrke og spændingerne og de vrid som ruden er udsat for kan variere fra bil til bil og rude til rude. Hvis der har været spændninger i din rude, så kan de godt være blevet påvirket af det første stenslag. Det er også derfor man ser løbende revner ud fra stenslag. Hvis du limer en rude i mens bilen står udover en kantsten med det ene hjul kontra hvis den står på en flad vej, så kan det have betydning for hvilken belastning der er på ruden.

Men i dit tilfælde er du nok bare uheldig :-)

Ice2EV
Ice2EV Mar 17 '21

VI fik et stenslag straks efter vi blev raket ejere. Det blev repareret og siden har der ikke været nogen.

MEN hvis du nærstuderer ruden, så er der rigtig mange små hak, som ikke udløser stjerne eller revner.

Men som Gustavsfar skriver, så er det tit i forbindelse med vejarbejde der opstår stenslag. Kørte forbi et vejarbejde i ICE'n(6 år ingen stenslag) hvor man ikke gad "støvsuge" i kørebanen, men kun hvor man arbejdede, støvsugeren kørte nemlig ofte men ikke på vejbanen. Fik at hak kørte vel 40 kmt, og kunne ikke se det, men 2 sekunder efter så hak igen og det var så 10 cm revne der kom.

Og som P85DK skriver så er ruden en del af styrken idag. Firmaet har 4 mindre firmabiler, de har alle fire revnet forrude, og de 2 af dem har endda fået skiftet ruderne en gang. Der er endda 2 af den der har adaptiv fartpilot, og man skulle tro at dette kunne holde bare lidt tilbage på stenslag, men nej, begge er hårdt ramt af stenslag og revner.

webercarbmann
webercarbmann Mar 17 '21

Vores TMS, der er har kørt knapt 250K, har mange stenslag. En! virkelig stor der blev limet og så mange små hakker, at ruden ser støvet ud når bilen er nyvasket. I vinter kom der en mindre revne i højre side i forbindelse med et mindre stenslag i i kanten af ruden. Jeg tror at vi venter med at skrifte ruden til næste forår.  Der er andre ting jeg hellere vil have lavet og man risikerer at ruden flækker på vej hjem fra værkstedet.  Ruden er et en sliddel.  Hved koster et rudeskift på en TMS for tiden?

Kiefer
Kiefer Mar 17 '21

Jeg havde fået et par ret store stenslag på forruden på vores Model S for et par år siden, men ville ikke få dem repareret inden bilen skulle til 1. syn. 

Får skiftet ruden 14 dage før syn, og hvad sker der så lige efter som i ugen efter, kæmpe stenslag i forruden, så en udskiftning af ruden er nødvendig en gang til inden syn.

Og derefter, så går der 2 måneder, og så er der en revne i forruden igen...

Har også fået et rest stort stenslag i bagruden, den har ramt lige i kanten, men det resultat at den også er købt rundt. 

De bliver enten skiftet når jeg ikke gider ser på det mere, eller når bilen skal sælges i løbet af 2021.

/Martin

MOS
MOS Mar 17 '21
Citat fra P85DK

@MOS - Hypermiling kan være farligt ...

Hvad har det med hypermiling at gøre? Det sket på vej til arbejde midt i morgenmyldretidstrafikken. Der var tæt trafik, jeg kørte på AP og alle biler kørte lige bag hinanden i lange rækker uden større mellemrum end en minimal sikkerhedsafstand. Så det kunne være sket for hvem som helst den morgen. Det var bare mig, der var den uheldige, der blev ramt af stenene. Jeg tror i øvrigt også bilen ved siden af blev ramt af nogle stykker.

jramskov
jramskov Mar 17 '21

Tak for alle kommentarerne og ja, jeg/vi er nok bare uheldige. Der er heller ikke noget ændret ved vores kørselsmønster og det første år med vores Tesla fik vi ingen, så vores held må nok bare være sluppet op efter mange år uden nogen stenslag.

NOELON
NOELON Mar 17 '21

Jeg fik skiftet min forrude hos Autoskadestuen på en S'er ifm syn. Det kostede 11.167,13, som blev dækket af forsikringen. Derfor kun selv risikoen til mig.

Vildgut
Vildgut Mar 18 '21
Jeg kører meget motorvej og har indtil videre fået skiftet forruden 2 gange. Har haft bilen siden Dec 19....

Da crashpoint skiftede ruden første gang (da bilen var 2 mdr) skar de faktisk stoppet omkring ruden i stykker på indersiden. 

Smukt. 

Forummets indlæg er redigeret af Vildgut Mar 18 '21