Loading...
dk

Mercedes EQV test | Tesla Forum

cth
cth Mar 18 '21

110 KW ladehastighed.. hmm.. er det meget? :-)

 

https://blog.bilbasen.dk/video-mercedes-eqv-356281/

PeterE
PeterE Mar 18 '21

Det kommer vel an på behovet. Men nej, det er ikke en verdensrekord i opladningshastighed. Spørgsmålet er vel hvad der er nødvendigt og brugbart derhjemme og derude.

MOS
MOS Mar 18 '21

Det kan da godt være, at 110 kW ikke er ny verdensrekord. Til gengæld holder den en pænt høj ladehastighed langt op i SoC. F.eks. lader den stadig med 76 kW ved 84% SoC.

https://www.youtube.com/watch?v=ma0GngjPZdw

PeterE
PeterE Mar 18 '21

Gå ind og se 'DR2 kører el-bil med Nikolaj Sonne' - han kører også Tesla i programmet og en masse andet og rammer vist en ladehastighed på 250+ kW...

Klikbart link her: https://www.dr.dk/drtv/program/dr2-koerer-el_bil-med-nikolaj-sonne_212209

cth
cth Mar 19 '21

I sonnes program er det en taycan der lader med 250 kw. Ja jeg har set hele udsendelsen.

110kw er fint. Men det var måden han sagde det på "det er altså vildt hurtigt"

Der mangler man lige at han siger... "men andre elbiler kan allerede lade med 150 - 250kw"

 

Det var ikke for at sammenligne med Tesla...for de er vist ved at være lidt bagud på point hvad angår ladehastighed.

 

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 19 '21
T3S7A
T3S7A Mar 19 '21

Tesla er efter min mening langt bag ud på DC hurtigladning. 
Tesla er super gode til at oplyse, hvad MAX PEAK på en opladning kan være. Eks 200kW. 
Men det hjælper jo intet, når det kun er et spiltsekund. 
Man burde lave en lovgivning, som gjorde at en standard gennemsnit opladning fra 10%-80%, skulle opgives. Eks. ville de ved en Tesla S/X, være omkring 50-60kW. Hvor eks Mercedes vil det være 120kW. Så dobbelt så hurtig. Taycan vil være endnu hurtig i den gennemsnitshastighed fra 10%-80%. 

 

Bianco
Bianco Mar 19 '21

Jeg synes det interessante målepunkt er hvor lang tid det tager at lade f.x. 200 km WLTP el. EPA når man starter med 10% på batteriet.

Som jeg forstår det, så er 800 v systemerne hurtigere end Tesla (Porsche m.fl.) og de fleste premium mærker er bagud, men ved at indhente Tesla på 400 v siden.

jonsiii
jonsiii Mar 19 '21

De har testet den på elbil.no:

https://elbil.no/test-av-mercedes-benz-eqv-300-her-ble-vi-gode-busser-i-kulda/

"Fabrikkoppgitt strømforbruk under optimale forhold er 2,63 kWh/mil, mens vi cruiser rundt på rundt 4 store deler av runden. Med positive høydemeter på returen, ruller vi tilbake til Drammen med et gjennomsnittlig strømforbruk på 3,7 kWh/mil."

 

Så med et forbrug på 370 Wh/km og en nettopakke på 90 kWh, så skal den også gerne ligge deroppe. Men det er liiiiige den vogn jeg kunne bruge til en skiferie i norge med alle 4 unger. =) Det er bare et skrummel 350 dage om året. ;)

jramskov
jramskov Mar 19 '21

Jeg synes der er flere faktorer. Det er helt sikkert et plus at f.eks. Audi E-tron så vidt jeg ved lader ret konsistent med 150kW op til omkring 80%. Så ved man cirka hvor lang tid det tager at lade op, hvilket jeg tænker er rart når man er på langtur. 

Det interessante er hvordan det ser ud om f.eks. 5 år? Vil en fem år gammel E-tron stadig lade med den hastighed? 

Porsche Taycan er vel den der pt. lader hurtigst i peak med 270kW, men de skriver så i deres FAQ at hvis man regelmæssigt DC lader, bør man ikke lade med mere end 50kW. Uden i øvrigt at definere  "regelmæssigt".

MOS
MOS Mar 19 '21
Citat fra Bianco

Jeg synes det interessante målepunkt er hvor lang tid det tager at lade f.x. 200 km WLTP el. EPA når man starter med 10% på batteriet.

Ja, det er klart mere interessant end en peak ladeeffekt, som ikke siger ret meget om, hvor hurtigt man kommer videre. Men den målestok har bare den ulempe, at en elbil med kort rækkevidde (f.eks. 199 km), men meget hurtig opladning vil blive urimeligt straffet, selvom den i praksis kan være en bedre og hurtigere langtursbil end en bil, der har en rækkevidde på f.eks. 300 km og lader som en snegl.

Nogle biler lader lynhurtigt op til 80%, og så dropper ladeeffekten som en sten med hjemve. F.eks. Mustang Mach-E, som kan lade med en peak på over 140 kW, ved 80% lader den stadig med 75 kW og pludselig dropper den som en sten til sølle 12 kW.

Hvis f.eks. 80% opladning svarede til lidt under 200 km og den begynder at lade vildt langsomt til sidst, så er der jo ingen rationelle mennesker, der vil sidde og vente "bare fordi den skal lige op på et dejligt, rundt tal".

Jeg synes, at Tesla Bjørns 1000 km challenge giver et godt indblik i, hvor hurtig en elbil er på langtur. Her får flere praktiske forhold indflydelse på resultatet, bl.a. rækkevidde, ladehastighed, effektivitet, batteriets følsomhed for temperatur (overheat, coldgate), hvilke hurtigladere der kan benyttes, hvor hurtigt og problemfrit det er at koble den til laderen og starte opladning m.m. Det er naturligvis ikke super videnskabeligt eller reproducerbart, men jeg synes, det giver et langt bedre indblik i en elbils langtursduelighed.

Som jeg forstår det, så er 800 v systemerne hurtigere end Tesla (Porsche m.fl.) og de fleste premium mærker er bagud, men ved at indhente Tesla på 400 v siden.

Det er lidt spøjst at betragte folk, der deler biler op i ladehastighed efter batteriets spænding. Som om 800 V skulle være hurtigere end 400 V. Det er lidt ligesom at røde biler er hurtigere end hvide. Ja, det er de ofte, men jo ikke pga. farven.

De enkelte celler er stadig på 3,7 V. Og uanset hvor mange af dem man kobler i serie og parallel for at få enten et 400 V eller 800 V system, så vil den enkelte celle stadig kun kunne lade med en bestemt C-rating. Det er her flaskehalsen og den reelle begrænsning er. Kablerne er derefter blot et spørgsmål om dimensionering. 800 V systemer har den fordel, at strømmen bliver lavere, så man kan gøre ledningstværsnittet mindre. Til gengæld skal kappen være tykkere. Alt i alt er det vel mest et valg for at gøre ladekablerne lettere og lidt tyndere, så de bliver nemmere for Fru Jensen at håndtere. 400 V ladere kan også lade hurtigt, men med højere strømstyrke. Her skal kablerne nok væskekøles, men det findes også.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 19 '21
cth
cth Mar 19 '21

Efter atb have fået en 652km WLTP bil, så er jeg ikke så sikker på at ladehastighed er noget jeg gider gå op i.

Til almindelig dagligt brug med 90% hjemmeladning og kun SuC på langture med familie og den slags, så er jeg fint tilfreds med 142kw. (peak).

Hvis man bruger den arb. mæssigt så kan jeg sagtens forstå man vil have meget hurtig ladning.

Men jeg er selvfølgelig stadig afhængig af at Tesla holder et rimeligt niveau på deres SuC.

Er nok min største bekymring hvad SuC angår :-)

Ice2EV
Ice2EV Mar 19 '21

 Ladning er en ambivalent tingest.

 

Man kan sammenligne ladning med at hælde en øl op.

Tager du et 40 cl glas og 0,33 liter flaske(ca) og hælde øllen op.

 

Så starter du langsomt til du har sikret at du rammer glasset.

Så hælder du som ind i helvede til skummet kommer.

Så hælder du langsommere og langsommere så den ikke skummer over.

 

Hvis du så har et lidt større glas, så kan du hælde væsentlig hurtigere inden skummet kommer i nærheden af at skumme over.

 

Det virker på sammen måde med BMS'er.

Har du kun en lille forskel i netto/brutto størrelse, så lader den langsommere tidligere i forløbet, men måske ligeså hurtigt i en periode.

Er der så en stor forskel i netto/brutto, så kan en lader smide max kw på i længere tid.

 

Så er spørgsmålet om man er til selv at bestemme hvor meget af batteriet man ønsker at bruge på dagligbasis eller helst bare lader til 100% hver dag.

 

Hvis du kigger på Etron, så har den ca 8 kW reserveret til top og bund.

Model S har vel kun 2,? reserveret til top og bund.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 19 '21
Kiefer
Kiefer Mar 20 '21
Citat fra cth

110 KW ladehastighed.. hmm.. er det meget? :-)

 

https://blog.bilbasen.dk/video-mercedes-eqv-356281/

Har man en Model S fra 2015, så er 110KW super hurtigt...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cth
cth Mar 21 '21
Citat fra Kiefer
Citat fra cth

110 KW ladehastighed.. hmm.. er det meget? :-)

 

https://blog.bilbasen.dk/video-mercedes-eqv-356281/

Har man en Model S fra 2015, så er 110KW super hurtigt...

-------------------------

Det ved jeg. Der er flere eksempler på det herinde.

Synes dog jeg kan forstå, at flere igen oplever ok ladetider med deres 2015 modeller. Altså at de ikke længere må nøjes med 90kw men faktisk kommer op på 120kw.

 Men nu er det en nybil som skal sammenlignes med nye biler.

Her er 110 kw jo ikke noget vildt...men bare godt.

Han præsenterer det i videoen som noget ingen har opnået før.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jramskov
jramskov Mar 23 '21

Jeg nævnte Porsche Taycan tidligere. Nu kommer de med en software opdatering. Noget kunne tyde på at deres batterier heller ikke har vildt godt af at lade lynhurtigt.

Image
Edit: Undskyld den store skrift - det er et screenshot, ved ikke lige hvorfor det er blevet så stort.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 23 '21
cth
cth Mar 23 '21

Ja tiden vil vise om Tesla var forudseende eller batterier faktisk kan holde til mere end de troede.

Kiefer
Kiefer Mar 23 '21

Både og, han siger der er kunder der har efterlyst det, det lyder for mig som om man kan tage et valg og selv vælge at sætte ladehastigheden ned. 

Tesla i stedet, tager valget for dig.

/Martin

P85DK
P85DK Mar 23 '21

'Some customers are asking for this feature' - BS

cth
cth Mar 23 '21
Citat fra P85DK

'Some customers are asking for this feature' - BS


ja det lyder godt nok underligt... de har vel købt ladning med 270kw og så skulle de bede om nedgradering. den tror jeg ikke på.
Det er måske derfor teslaer lader med langt under 100kw på SuC.
Det er noget folk selv har bedt om for at forlænge batterilevetid :-)
KimT
KimT Mar 23 '21

Hold nu op. Det er da pisse smart når man på langtur skal have hele familien spist af. Det kan jo ikke klare på de 20min det "noramlt" ville tager at lade bilen. Så sæt da bare hastigheden ned så det tager 1,5 time. Så kan man jo ikke klandres for at blive holdende selvom man er færdig med at lade.......

Sider: 1 2 »