Mjoe, kunne egentlig være interessant at se hvor mange Teslaejere der reelt set har anskaffet sig et ladeabonnement i form af enten et Clever, EON eller tilsvarende kort.
Jeg tror ikke den procentvise andel af disse er ret stor blandt ejerne af en Tesla, men jeg kunne jo tage fejl...
/Martin
Jeg kunne forestille mig at de fleste Tesla ejere der evt skulle have et ladekort fra en af udbyderne udelukkende har det som backup, da det i mine øjne ikke på nogen måde kan betale sig at lade nogen steder andet end hjemme eller Tesla SC, med de priser de forskellige udbydere kræver for deres strøm.
Personligt havde jeg overvejet at få et kort som backup til Clever, men efter de har ændret vilkår til følgende vilkår har jeg beslutter mig for at jeg nok skal klare mig uden.
Betale et oprettelses gebyr på 350kr. og en Kwh pris til 5,5kr.
Eller en fast mdr. pris på 99kr. for kortet og en Kwh pris til 3,5kr.
Jeg har til både Clever og Eon, men anskaffede det før SuC'erne kom igang og da oprettelse var gratis. Har ikke brugt dem efter vi har fået SuC'er.
Har altid sagt at de priser er helt hen i vejret. Har haft en Leaf siden slutning 2011. Har stort set aldrig brugt nogle af disse ALT for dyre stander. Er virkelig kun i nød. I Tesla'en er det med SuC som dækker så godt, heldigvis slet ikke nødvendigt.
Forstår slet ikke dem, som har en elbil, som bruger det "offentlig" rigtig meget. Kan slet ikke betales i forhold til en benzin/diesel bil. Synd det er sådan. Ser man på landene omkring os, er det jo helt andre rimelig priser, og der er stadig mange gratis ladestander.
Hurtigt regnestykke på en Leaf, som skal kører 400km:
De første 100km er I bilen opladet til 2kr/kWh. Dvs. Ca. 16kWh=32kr
De 300km er så til 5.50kr pr kWh. Ca 50kWh * 5,50= 275kr + 32kr = 307kr
Benzin bil med 18km/l. 400/18=22L * 12kr = 264kr og ingen omveje, ingen vente tid.
Diesel bil med 22km/l 400/22=18L * 10kr=180kr.
Hvis det ikke var for Tesla og deres SuC, så havde jeg stadig en Diesel som nr. 1 bil. TAK TESLA..
Er sådan set ikke uenig, men problemet er, at det langtfra er gratis at opstille et ladenetværk. Der er en masse etableringsomkostninger, som nogen skal betale. Superladerne er nok "gratis" at benytte, men i sidste ende har vi jo betalt for dem, da vi købte bilen. (Tvivler så lidt på, at Tesla har indregnet de danske el-afgifter, da de kalkulerede bilpriserne, men vi kan så sende en venlig tanke til Teslakøbere i andre lande, der er med til at finansiere vores fest). Jeg har selv et Clever-kort men som for jer andre er det kun til brug i yderste nødsfald.
Jeg er sådan set enig i at, der er en voldsom omkostning ved at opbygge et større ladenetværk i DK ingen tvivl om det. Men man skal jo så også tage en pris for sit produkt som markedet kan bære. Og siden prisen er nogenlunde den samme hos både EON og Clever må deres business case vel have vist dem at ca. 5,50 kroner pr. kWh er det markedet kan bære.
Siden der er blevet lavet lovgivning der netop var beregnet på at give disse udbydere et statstilskud på afgiften, og samtidig har elselskaberne lavet et produkt der tilgodeser disse udbydere ved etablering af stander så har de jo fået nogle ganske gode forudsætninger for at kunne opbygge dette net af standere.
Men at man vælger en så høj pris gør så også bare at ganske få vælger at bruge deres produkter, en lavere pris havde jo gjort at vi måske var flere der gerne ville have haft brugt standerne rundt omkring i landet. Nu er de to største udbydere så bare endt i en situation hvor den kundegruppe der kunne tanke flest kWh vælger dem næsten helt fra.
Jeg tror som nok Tesla har indregnet de danske afgifter, det er vel også derfor de skal have dem etableret i 2014 og 2015 hvor de kan få afgift retur for den el de bruger, derved kommer prisen jo langt under hvad de skal give i andre lande.
/Martin
Clever er nok mere "clever" end folk lige regner med. De fleste opsatte ladestander, er betalt ( eller delvis betalt ) af det sted hvor de er sat op. Eks. Dansk supermarked osv.
Jeg brugte mit Clever kort en del i starten inden der blev sat SuC'ere op. Men efter de er sat op har jeg ikke brugt kortet én eneste gang. Men da det ikke koster noget at have det så ligger det i bilen som backup i nødstilfælde.
kurgan: Der har netop været udbud hos vejdirektoratet omkring ladestandere på motorvejene som EON vandt, der skal de opsætte og drive ca. 50 standere langs motorvejen.
Der er på ofte diskussioner på andre fora omkring parkering på elbilsparkeringspladser uden at man lader, jeg er selv af den holdning at, jeg har ikke noget i mod at andre måske har behov for at lade, men jeg vil ikke være med til at det skal være et krav at man skal lade på en elbils parkeringsplads når man så samtidig også skal betale for at parkere.
Var prisen for parkering = prisen for opladning ville jeg gerne lade hos Clever, så ville jeg også få noget ud af de penge man betaler for parkeringen.
Jeg kan konstatere at jeg ikke er den eneste Tesla ejer i København der deler denne holdning, jeg har endnu ikke mødt en Tesla på en Københavns elbilplads der samtidig var i gang med at lade :-)
Grunden til at f.eks. Dansk Supermarked gør det, er jo for at vise en "grøn profil" jeg må dog indrømme at jeg bukker og takker for den fine parkeringsplads de har etableret lige foran indgangen ved Bilka i Tilst, tror næsten den er bedre end at holde på en handicapplads, jeg møder dog en gang imellem dem samme Leaf der vælger at lade mens han er derinde, eUP'en jeg også ser derinde, gør dog som en Tesla og vælger bare at parkere.
/Martin
EONs priser er marginalt bedre (men dog bedre)
http://www.eon.dk/e-mobility/Lad-pa-farten/CITY-charge-ladelosninger/
99.- i oprettelse, 5.25 kr/kWh
En interessant een er den første: "Ring til os og aftal at du lader din bil op. Betal 99 kr". Hvis man stiller med en tom S85, er det en ganske god pris (men de har nok en regel om "dog max 25 kWh" eller sådan noget).
/Niels
NielsHP: Jeg tror faktisk ikke de har en sådan regel, så skulle den være kommet i løbet af de seneste par måneder. Det er nok "gynger og karuseller" der her er tale om. Jeg hørte om flere nordmænd der benyttede 99 kroners tilbuddet i sommer, uden der blev nævnt begrænsninger.
/Martin
Det lugter SÅ meget af mobiltelefon-netværk. Da NMT kom, da det gik fra NMT til GSM, fra GSM til 3G, og så 4G. HVER gang er der komplicerede "aftaler" med at man enten skal betale en utrolig overpris pr minut (pr kWh for sammenligningen med elbiler), eller at man skal fastlåse sig på en månedlig ydelse, og derefter betale "normale" priser oven i abonnementet. De har endda også kopieret "hjemme-netværk", hvem husker det? Man skulle gå rundt om huset mens man talte med support - og så ville de måle et område og indenfor dette kunne man ringe til fastnet minut-pris. På samme måde har vist både eON og Clever en "Hjemme-lader" man kan nominere, ved den lader betaler man så normal pris, alle andre ladere så overpris. Dette kan vel kun være af fordel for dem der ikke kan lade bilen på egen grund.
Jeg forudser enten konkurser eller sammenlægninger. Med superchargere som allerede er "betalt for", hvorfor skal man så betale IGEN - og så til overpriser? Tænk hvor meget af den pris som faktisk er elpriser: Ca 30 til 35 ØRE! Resten går til afgifter, skatter og opladnings-selskaberne. Ved 5+ kr pr kWh, går kun ca 1/15 til den faktiske pris på strømmen. Gad vide hvad benzin-prisen er, før afgifter?
Hvis så endeligt Clever/eON fusionerede, og man kunne købe et medlemsskab til f.eks. 50 kr pr måned for ALLE standerne, eller et gratis medlemskab hvor priserne f.eks. var 2,50 kr pr kWh - så kunne det måske finde anvendelse, og overleve.
I den nuværende form der ser jeg både eON og Clever ende samme sted som Better Place. Sidstnævnte havde også en fjollet løsning hvor man skulle betale for alle km man kørte, uanset hvor man ladede op. I praksis ville det sige at man betalte dobbelt hver gang man ladede fra ikke-BP stander.
Forskellen fra mobil-netværk sammenligningen er jo at der netop her er et GRATIS alternativ, endda den hurtigste løsning af alle: Superchargere. Jeg er sikker på at både eON og Clever bander SuC langt væk!
Så hvordan kommer eON og Clever ud af den her knibe uden at skuffe deres aktionærer/ejere? Hvis de overhovedet vil overleve, må der komme væsentligt lavere priser, inkl lavere eller intet abonnement. Måske kunne en del af gildet sponsoreres af lokale handlende: Efterhånden som der kommer flere el-biler, vil der være flere og flere som har fordel af at parkere (og dermed handle) der hvor de kan lade deres bil op. På RIMELIGE vilkår, vel at mærke.
De kunne også overveje et "all-you-can-eat" abonnement, f.eks. 500 kr pr måned og så kan du lade alt det du vil (held og lykke med at finde en ledig stander så).
Der er selvfølgelig også el-biler som IKKE har opladning inkluderet, og som har langt mindre rækkevidde end Model S, og skal oplades oftere. Når Model X kommer, og især Model III, så er det løb nok kørt - og hvor mange superchargere vil der så være? Jeg tvivler meget på at eON og Clever kan leve af Nissan Leaf og gæstende Nordmænd alene.
Jeg var ved en el-stander ved det store shopping center i Kolding. Jeg havde ikke brug for at lade men insisterer på at forsøge hvor jeg er, om ikke andet så for at vise at el-biler eksisterer. Det var en weekend, og det var Falck der svarede. Jeg kunne oprette et abonnement om mandagen hvis jeg ville, men hun kunne ikke åbne for strømmen her og nu. Hvorfor er der ikke bare en kreditkort læser, eller noget mobil-betaling? Alle skal kunne lade, her og nu, ellers er det bare endnu et søm til ligkisten.
eON og Clever: Held og lykke, i får brug for det ...
Skruer vi tiden 7-8 måneder tilbage var der nul superchargere i Danmark og Clever/e-On var de eneste større lade-netværk, så jeg vil meget gerne give dem et klap for skulderen for at gøre noget.
Det er ganske sikkert stadig en underskudsforretning, så de kan få et klap mere for at blive ved.
Når vi nu er igang kan de få endnu et klap på skulderen for begge at have haft et par gratis perioder i 2014.
Clevers pris på de 5,50 kr er jo til "sporadisk brug". Jeg har en e-On og en Clever brik liggende i bilen til nødsituationer, og hvis jeg i løbet af året skal betale 5,50 kr måske to gange og 20 kWh pr gang, så siger jeg bare tak til Clever for at have stillet en stander op.
Havde vi en anden el-bil end Tesla'en, så havde det måske være relevant med Clever til 99,- kr pr måned og 3,50 kr / kWh. eller et e-On abonnement hvor man tilsyneladende for 148,- / måned kan lade en kWh til 1,60 kr på en bestemt ladestander og 3,25 kr på øvrige.
E-On indgår også i en spændende løsning hvor du for 5.000 kr / måned får en Nissan Leaf, egen ladestander, strøm til 12.000 km årligt og en dedikeret p-plads på Israels Plads eller ved Vesterport. Spændende synes jeg - bortset fra at jeg bor 17 km væk og hellere vil have en Tesla.
Hvad med jer der har valgt/fravalgt Superchargers for 16.700 kr på S60'ere? Er der nogen af jer som har vurderet at I med hjælp fra Clever/e-On kan gøre det billigere end Superchargers?