Loading...
dk

Så kommer der ladestationer | Tesla Forum

muller
muller Nov 30 '14

Har også både e-On og Clever, men det stammer også fra tiden før SuC. Jeg prøvede faktisk at lade i torsdags på en e-On stander i Skydebanegade på Vesterbro, men de var alle fire ude af drift. Jeg ringede til deres kundeservice, og de genstartede standerne, men de virkede stadig ikke. Ikke specielt imponerende...

SuC i Køge vikede derimod upåklageligt i eftermiddags med 525km/t :D

Status billede fra de 12 nye standere:

DITB
DITB Dec 1 '14

-> sjensen,

Helt enig, jeg var nok lidt for hård - men markedet ER hårdt. Som Supergaard skriver, så er det om at se fremad.

Jeg kan huske dengang 3G kom frem. Det var helt nyt med video opkald (men kun fra 3 til 3 telefon), hurtigere data (når det ellers virkede, OG der var dækning). Man kunne se TV på sin telefon (4 x 4 cm pixeleret 256 farvers skærm, ja). Roaming mellem 3G og 2G, bortset fra at samtalen faldt ud når den skiftede imellem de to standarder - så man skulle ringe op igen. Og totalt uigennemskuelige prisaftaler, som uanset valg gjorde at man blev flået på den ene eller anden måde.

Det var nok hårde tider for "3" og lignende operatører. Sammenlægninger/opkøb fulgte da også efter, hvor blev f.eks. "Sonofon, go'aften" af? Var Sonofon kunde næsten fra det startede, i Februar 1993, har stadig samme nummer fra dengang men skiftede til 3 i 2009.

Jeg kan huske at det imponerede mig (i ca 2003 var det vel) at man kunne stå på tog-perronen og se togtider på sin telefon - men det kostede mere at se hvornår toget gik, end togbilletten kostede, det var jeg mindre imponeret af. Det var det samme, ja, nyt netværk og ufattelige store investeringer, som gerne skulle hives hjem. Sidenhen har mobil-selskabernes stædige hængen fast i roaming gjort at de er overhalet indenom af IP telefoni og WiFi netværk, men de blev nok lige for grådige.

Nok har Clever og eON investeret - og tak for det ja - men de skal nok ikke regne med at ha betalt deres hardware af sådan lige med det samme, håber de har nok på kistebunden. Men får de sig et godt netværk, kan det være de får magt - og overskud - når først elbilerne kommer væltende i større mængder end de gør idag.

Den dag salget af nye biler overstiger 50% for elbiler (og brændsels-celle bilerne er kommet på førtidspension på Teknisk Museum!). De tider, hvor der bliver en større efterspørgsel efter ladestandere, billigere elbiler, stadig med relativ kort rækkevidde (måske 200-300 km), som skal lades ofte men kan købes for under 200.000 (ah, indtil vægtafgifterne vender tilbage - se f.eks. solcelle "success'en" med nettomåler-ordningen der blev så populær at den måtte dræbes fordi staten gik glip af for mange brandskatter!)

Hvis eON/Clever skulle være en lille smule mere "clever" skulle de måske overveje at sætte priserne ned allerede nu, ellers sker der det samme som med 3G netværket: Ingen gider bruge det fordi det er alt for dyrt i forhold til hvad man får - uanset investering. Men som mange andre nye teknologier satses der hårdt på at early movers bare betaler kassen uden at spørge.

Men til forskel fra 3G intro'en, så er der her en anden joker med i spillet: Superchargerne

Bakke op til standeren, tage kablet, klikke porten åben og så ... færdig. Gratis, hurtigt, bekvemt. Ikke en masse menuer man skal igennem, kort man skal holde rede på, abonnementer der skal betales.

Så for at fange alle de elbiler uden adgang til supercharger hovedsageligt, må de nok skrue lidt ned for indtægterne i en periode, dermed kan de vel også holde andre fra at starte op. Blive markedsførende, standarden, det netværk som bliver defacto, de fleste elbilejere vil have et kort til.

Det bliver spændende at se om konkurrence mellem eON/Clever (med input fra Tesla Superchargers) bliver til lavere priser snart, sammenlægning, opkøb, lukning eller ... bæredygtigt er det i hvert fald IKKE.

Forummets indlæg er redigeret af DITB Dec 1 '14
Sithfury
Sithfury Dec 1 '14

DITB er det nu også slemt?

Min ladning bliver nok et EON Memberabonnement, men en favorit lader, Så bliver prisen 148,- om måneden og 1,60 pr. kWh.

http://www.eon.dk/e-mobility/Lad-pa-farten/EON-Favorite/

Jeg er så uheldig at der er mega langt fra mit rækkehus til min P plads, men så heldig at der er 2 EON ladere et par 100m væk.

Kiefer
Kiefer Dec 1 '14

Ja, mit dilemma er at vi ofte holder lidt ferie i Skagen, og der er nogle EON standere deroppe, skal jeg betale 99,- for en opladning, eller skal jeg bruge 2-2½ time af ferien (hvad tid på døgnet er jo ligegyldigt) på at køre de 60km til Hjørring, tanke 100% og derefter køre retur til Skagen, så vil jeg have forbrugt 10-12kWh på kørslen, men have sparet mig selv for at, skulle parkere bilen i flere timer inde ved Brugsen, og derefter skulle gå frem og tilbage for at hente bilen igen.

Jeg tror nu nok jeg ender med at vælge turen til Hjørring...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 1 '14
supergaard
supergaard Dec 9 '14

Jeg gad godt vide hvor meget Clever selv har investeret i at sætte ladestandere op på RegionH hospitalerne. Regionen har brugt over 16 mio kr på det ... Men til gengæld kan Clever så nu tage mod dankort/kreditkort til den sindssyge pris á 8,50/kWh!!! Det forarger mig at en operatør på den måde bruger offentlige midler på at sælge strøm til ekstrem overpris, der umuligt kan have noget med faktiske udgifter at gøre. Det fremmer i hvertfald ikke nogens elbil køb! At de ladere der så er på f.eks. Rigshospilatet ALTID er optaget af fossiler hjælper heller ikke! SUK!

Sithfury
Sithfury Dec 9 '14

Supergaard har du en kilde på de 16 mio?

Det offentlige er bare overdrevet super til sådan noget. 

supergaard
supergaard Dec 9 '14

Clever nævner selv 16,5 mio her, det er muligt noget af det går til et tåbeligt sekretariat er jeg blevet opmærksom på: https:///...dstadens-hospitaler/

De 8,50/kWh er nævnt i det nyeste eksemplar af elbil-bladet GO! Det nævnes sjovt nok ikke på Clevers eget site endnu, nok fordi det ikke er noget at prale af...

Sider: « 1 2