-> sjensen,
Helt enig, jeg var nok lidt for hård - men markedet ER hårdt. Som Supergaard skriver, så er det om at se fremad.
Jeg kan huske dengang 3G kom frem. Det var helt nyt med video opkald (men kun fra 3 til 3 telefon), hurtigere data (når det ellers virkede, OG der var dækning). Man kunne se TV på sin telefon (4 x 4 cm pixeleret 256 farvers skærm, ja). Roaming mellem 3G og 2G, bortset fra at samtalen faldt ud når den skiftede imellem de to standarder - så man skulle ringe op igen. Og totalt uigennemskuelige prisaftaler, som uanset valg gjorde at man blev flået på den ene eller anden måde.
Det var nok hårde tider for "3" og lignende operatører. Sammenlægninger/opkøb fulgte da også efter, hvor blev f.eks. "Sonofon, go'aften" af? Var Sonofon kunde næsten fra det startede, i Februar 1993, har stadig samme nummer fra dengang men skiftede til 3 i 2009.
Jeg kan huske at det imponerede mig (i ca 2003 var det vel) at man kunne stå på tog-perronen og se togtider på sin telefon - men det kostede mere at se hvornår toget gik, end togbilletten kostede, det var jeg mindre imponeret af. Det var det samme, ja, nyt netværk og ufattelige store investeringer, som gerne skulle hives hjem. Sidenhen har mobil-selskabernes stædige hængen fast i roaming gjort at de er overhalet indenom af IP telefoni og WiFi netværk, men de blev nok lige for grådige.
Nok har Clever og eON investeret - og tak for det ja - men de skal nok ikke regne med at ha betalt deres hardware af sådan lige med det samme, håber de har nok på kistebunden. Men får de sig et godt netværk, kan det være de får magt - og overskud - når først elbilerne kommer væltende i større mængder end de gør idag.
Den dag salget af nye biler overstiger 50% for elbiler (og brændsels-celle bilerne er kommet på førtidspension på Teknisk Museum!). De tider, hvor der bliver en større efterspørgsel efter ladestandere, billigere elbiler, stadig med relativ kort rækkevidde (måske 200-300 km), som skal lades ofte men kan købes for under 200.000 (ah, indtil vægtafgifterne vender tilbage - se f.eks. solcelle "success'en" med nettomåler-ordningen der blev så populær at den måtte dræbes fordi staten gik glip af for mange brandskatter!)
Hvis eON/Clever skulle være en lille smule mere "clever" skulle de måske overveje at sætte priserne ned allerede nu, ellers sker der det samme som med 3G netværket: Ingen gider bruge det fordi det er alt for dyrt i forhold til hvad man får - uanset investering. Men som mange andre nye teknologier satses der hårdt på at early movers bare betaler kassen uden at spørge.
Men til forskel fra 3G intro'en, så er der her en anden joker med i spillet: Superchargerne
Bakke op til standeren, tage kablet, klikke porten åben og så ... færdig. Gratis, hurtigt, bekvemt. Ikke en masse menuer man skal igennem, kort man skal holde rede på, abonnementer der skal betales.
Så for at fange alle de elbiler uden adgang til supercharger hovedsageligt, må de nok skrue lidt ned for indtægterne i en periode, dermed kan de vel også holde andre fra at starte op. Blive markedsførende, standarden, det netværk som bliver defacto, de fleste elbilejere vil have et kort til.
Det bliver spændende at se om konkurrence mellem eON/Clever (med input fra Tesla Superchargers) bliver til lavere priser snart, sammenlægning, opkøb, lukning eller ... bæredygtigt er det i hvert fald IKKE.