Loading...
dk

Nøj hvor jeg hader Tesla navigation | Tesla Forum

Rasmusdc
Rasmusdc Mar 22 '21
Hvordan kan Elon være så arrogant ar han stadig mener tureplanlægning skal være 100% computer defineret og uden optioner.. ved han endelig er faldet på POI.. men seriøst

Skal f.eks. I sommerhus i weekenden.. der we 3 ruter 2 med motorvej og en uden. Den uden er ren landevej og 10 min længere.... men væsentligt mere økonomisk, kan jeg få lov.. nej. Kan på google og apple maps over carplay, kunne i den gamle passat nav...

Her kan jeg så sætte iphone til at køre nav.. det bliver ikke meget jeg kommer til at bruge den indbyggede nav
MOS
MOS Mar 23 '21

Altså, jeg plejer bare at køre den vej, jeg selv vil. Så retter navigationen før eller siden ind.

Ice2EV
Ice2EV Mar 23 '21

Med mindre det er et sted jeg overhovedet ikke kendet, så plejer jeg ikke at benytte navigation.

DenseH
DenseH Mar 23 '21
Altså jeg synes at det er den bedste navi jeg har haft. Bortset fra at man ikke kan planlægge andet end destination. Men det kommer. 
Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 23 '21
Rasmusdc
Rasmusdc Mar 23 '21

mit problem er jeg har bare nogle steder hvor jeg gerne vil holde mig til landeveje, eller undgå visse motorveje, og jeg kender reelt ikke omvejen..

Så det er føste bil hvor jeg føler jeg er nød til at køre navigation på en telefon eller en enhed ved siden af..

og så må jeg indrømme at Elons Tweet om det, nok er sådan noget, der gør jeg ikke rigtigt kan lide mantraet, at det er jo om at komme frem og tilbage fra arbejde, så hurtigt som muligt, så han aner virkelig ikke hvorfor det er et problem..

forstår godt i USA, hvor Superchargers eller lademuligheder er besværlige, men den planlægger jo netop efter superchargers, som ikke er det netværk jeg lader på..

derudover så kan den jo heller ikke finde ud af planen ,hvis jeg navigere til et punkt som er et sted på turen, så kan den finde på at køre derhen med 5% strøm tilbage, fordi den altid regner med det er min slut destination med en charger på bagkanten.. POI`er vil hjælpe meget, eller lade mig låse ruten..

Google Maps på Carplay har også lidt af den her mentalitet, at den kan finde på at ændre på dine rute hele tiden, selvom du har VALGT den rute du vil køre. 

jonsiii
jonsiii Mar 23 '21

Ja, kom nu med de via-punkter. Den skifter dog før eller siden til den vej du vælger at køre. Jeg har dog slået robot-stemmen fra, så jeg slipper for at høre på "foretag U-vending" i 10 minutter. ;) Især hvis du kører Fredericia - Videbæk via landevejen til Sdr. Omme, i stedet for Herning-motorvejen. Den giver først op når jeg er på vej ud af Vejle.

Men til ukendte steder virker det upåklageligt.
 

cth
cth Mar 23 '21

Ja den er ikke optimal.

Men generelt synes jeg det fungerer godt.

Men via punkter savner jeg virkelig også.

Rasmusdc
Rasmusdc Mar 23 '21

og class leading er det ihvertfald ikke, glad for Carplay Google nav, den er væsentlig bedre, og EV´s udgave, hvor ALLE ladere er med, funker også godt.

 

Savner helt min gamle Audi, hvor den hele tiden, havde "næste" 2-3 restepladser når vi kørte ned i tyskland, det var så lækkert, lige at kunne vide hvor langt der var til næste "pause" nu ved jeg det var pga. brændstof, men vi brugte det også til når vi lige skulle spise..

 

POI, eller undgå motorveje, som er en jeg bruger næsten ALTID... er det 5 min uden motorvej mere, så vil jeg altid køre på landevej, gjorde jeg også i min benzin bil.. nyder selv i GTI´en de små veje.

P85DK
P85DK Mar 23 '21

argghhh - lyder som om du lige skal bruge den lidt :-)

Ja, der mangler noget, men at savne navi i en gammel Audi er vist lidt påtaget.

Du bruger ikke restepladser i en Tesla, der bruger du Superchargers og det klarer den helt perfekt. Hvis du vælger at bruge et andet ladenetværk på langtur, så ...

At du ikke kan finde dit sommerhus ... du er vist blevet lidt for afhængig af navigation ... i gamle dage kørte vi pr. intuition og et kæmpe foldbart kort hvis vi virkelig var kørt forkert ;-) Plus vi fik virkelig skændes med vores kone og fik alt ud på sådan en lille tur.

@DenseH - håbet er stadig grønt, men ganske falmet hos os gamle der er blevet lovet en helt fantastisk navigation i næste version siden version 8 kun var i støbeskeen.

cth
cth Mar 23 '21

Jeg kører på motorveje i Tyskland af sikkerhedsmæssige og komfort årsager.

Synes det går lidt stærkt på de små veje og familien bliver køresyge.

 

Nå men ned gennem Tyskland synes jeg netop Teslas navi fungerer så godt.

SuC planlægningen er til UG og måden den leder uden om kø ligeledes rigtig god.

 

Rasmusdc
Rasmusdc Mar 23 '21

nu er vi flyttet. så for at være ærligt, nej jeg kan ikke de små veje.

og seriøst friheden til at prøve nye ruter, er altså også rart, nogle af os synes ikke transportvejen skal være den samme hver gang..

Raste pladser når man har børn kan bruges til mange ting, ikke bare at hælde væske i bilen... 

også POI´s til hvis man lige søger en indkøbsmulighed.

Jeg mener klart navigationen er mere elendig end min Passat stock navi, i en 2018 B8, min Carplay navi i Polo´en, hvad jeg havde i både min loaner 330d og min A4.... den mangler den essentielle frihed, som har været i navigation siden TOMTOM´s tidelige enheder..

jeg synes kortet er lækkert, jeg synes måde at vise vejen er fin, POI / motorveje fravælges / alternative ruter, ville hjælpe meget.. ved godt tesla ALDRIG vil vise "alternative" tank punkter, men jeg som en ALD kunde, har CLEVER = jeg altid skal bruge en alternativ APP, hvis jeg skal lade min bil...

Ice2EV
Ice2EV Mar 23 '21

@Rasmusdc

Du ved godt i Clever app kan du klikke på ladepunkt og bede den dele med tesla app, og vupti så navigerer din raket til din clever lader?

 

Dertil så mener jeg at den gemmer din clever destination til senere brug. Der har været noget SW update med visning af externe ladepunkter, men har ikke fundet ud af hvordan, da jeg ikke bruger andet end Tesla eller evt EON på rejse(som er yderste sjældent)

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 23 '21
jramskov
jramskov Mar 23 '21

POI eller via punkter er også det primære den mangler synes jeg. 

Det er efterhånden et stykke tid siden at Elon Musk først afviste via punkter og senere overgav sig efter at mange havde skrevet det var noget de savnede og skrev at de ville tilføje dem. Et er hvad han tweeter, noget andet er om det reelt kommer og i så fald hvornår. Vi venter jo også stadig på opdaterede kort data her i Europa. 

Det kunne også være fedt hvis man kunne lave en plan i f.eks. ABRP og så sende den til Teslaen.

KVH
KVH Mar 23 '21

@Rasmusdc

Det virker lidt som om du har fundet den helt store nej-hat frem.

Jeg kan kun vær enig i at vi mangler via punkter og muligheden for at vælge korteste rute/ mest økonomiske rute. Indtil vi får det blvier din oplevelse absolut ikke bedre af at du fokusere på mangler og irriterrer dig over dem. Tænk i stedet på løsningner, ændre dine vaner bare en smule og du vil opleve at du får en meget bedre oplevelse ud af din nye bil.

Når jeg selv skal steder hen hvor jeg godt vil have en korteste rute, bruger jeg navigationen, inden jeg kører, til at se hvilke byer jeg kunne kører over for den kortere rute. Jeg sætter navigationen til en by eller et sted midt på ruten og kører efter det, når jeg er ved at være der, skifter jeg til min ende destination.

cth
cth Mar 23 '21

Ja jeg gør som KVH... indtil det bliver bedre. fungerer fint.

Google maps på tlf. har også sine ulemper hvis du spørger mig.

PeterE
PeterE Mar 23 '21

Jeg har da set smartere og mere funktionel GPS, men jeg savner faktisk ikke noget - heller ikke via-punkter. SuC navigationen er meget brugbar, bare ærgerligt at ladehastigheden er en udfordring. 

Joe73
Joe73 Mar 24 '21
Jeg plejer lige at løbe en flerpunktsrute igennem https://abetterrouteplanner.com før jeg kører. Så har jeg en ide om, hvor jeg evt skal lade. Man kan vist osse køre med den på skærmen med rutevejledning, men det bruger jeg nu ikke.
Forummets indlæg er redigeret af Joe73 Mar 24 '21
PRAERO
PRAERO Mar 29 '21

Man kan sagtens finde ting i andre biler der foretrækkes. Min Golf 7 cruise control var dejlig rolig, i denne kører den som en taxichauffør på speed,  bruger den virkelig kun ganz alain på motorvej pga konstant acc/deacc. Viapunkter mangler, så charging bedre planlægges på lange ture med flere destinationer, temmelig ligeglad med at lande hos kunde med 10 % tilbage, som om jeg ikke skal hjem igen eller bare til nærmest charger....

Prøv at søg på restaurant, så kommer der een måske 1300 km væk,, ja ku’ være, meeenn

Regnsensoren og aircon var Langt! bedre på en Saab fra ‘02 ser dog ud til denne seneste update er gået lidt fremad med fornemmelsen for regn, de mange opbevaringsrum var bedre osv, men stadig 12 glad ud af 10 for min M3P, ingen vej tilbage:)

 

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af PRAERO Mar 29 '21
Kiefer
Kiefer Apr 2 '21

Nu kan vores Model X så ikke finde ud af at hente den seneste udgave af Navi-softwaren ned. Og bilen står nu med en fejl.

Og ved genstart defaulter den så til den anden partition på SD-kortet som var fra 2018 og ikke den version fra 2019 den kørte med for 3 dage siden. Men nu har den så igen forsøgt at hente den nyeste version ned, med det resultat at 2018 partitionen også er blevet overskredet.

Jeg er godt nok meget meget meget lidt imponeret over Teslas evner ude Software. Hvorfor pokker have 2 partitioner til software, hvis man ikke kan finde ud af at bruge dem. Den skal da for hulen da ikke forsøge at downloade software til den aktive partition og så overskrive den....

Nå jeg har oprettet en service-sag ved Tesla på eMMC kortet på bilen. Så kan de få lov til at skifte det kort. Det er jo som regel det de påstår er problemet når partitioner på et SD-kort der sidder et helt andet sted i bilen er broken :o

Kunne jeg selv fixe det. Jo bestemt, men den bil har været under garanti indtil for nyligt og nu er eMMC kortet jo blevet til en garanti-sag også, så kan de få lov til at fixe det. Når de har skiftet eMMC kortet skal jeg nok selv tage den derfra ;)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Apr 2 '21