Loading...
dk

Køb af brugt Tesla 3 - 2019 vs. 2020 og SR vs. LR | Tesla Forum

CJP
CJP Mar 27 '21

Hej folkens,

Jeg overvejer at købe en brugt Tesla 3. Jeg har ikke mulighed for at lade hjemme, så projektet bliver at lade i nærheden af mit arbejde i Kbh. SV (kører vel 2-400km om ugen) indtil vi får ladestandere på arbejdet til efteråret.

Spørgsmål:

1) Bliver man skør af at skulle "planlægge" opladning på den facon? Jeg bor nord for Kbh, hvor der ingen tilgængelige ladere er. Havde tænkt mig Eons ubegrænsede abonnement. 

2) LR koster 60-80tkr mere end SR (brugt). Mon det er merprisen værd/hvad er jeres tanker? Køreegenskaber, reel ekstra kapacitet, etc. . 

3) Får man noget videre ved at tage en 2020 vs. en 2019 (udover garanti i længere tid mm.)? Kan ikke rigtigt se, om der er noget vundet.

Tak for input!

Mvh.

CJ

Ice2EV
Ice2EV Mar 27 '21

Den "gamle" SR+ kommer du nok til at lade 2-3 gange om ugen.

Du skal regne med koldkørsel koster ekstra, og med snit 300 om ugen, så er det mange koldture.

LR kan du i sommer måske nøjes med at lade 1 gang evt. 2 gange.

Når først du får lader på arbejdet, så er det ligemeget med det kørselsbehov. Men vær opmærksom på den kommer nok til at køre nogle ekstra km den første tid.   ;-)

Køb så ny du har økonomi til. Jeg ville sikre mig den er med hardware 3.0, når nu du skal købe. Ikke at der pt er den store forskel. Men det kan der blive med OTA.

Samtidig så se om du kan finde en med træk. For det kan ikke eftermonteres.

PeterDahl
PeterDahl Mar 27 '21
Hvis du absolut ingen lademulighed har i gåafstand fra hjemmet så ville jeg være ret betænkelig. Hvad med ferieture? Hvis du finder andet arbejde? Er der så mange ladere nær jobbet at du helt sikkert får en, eller ender du med jævnligt at skulle gå en km igennem regnen til jobbet?
Det er i hvert fald noget der skal overvejes rigtigt grundigt. Jeg bor i Valby og nærmeste stander er vel 500 meter væk. Overvejede at spare udgiften til installation af min egen, men er lykkelig over at jeg ikke gjorde. Jeg syntes den convenience man har med egen stander er en stor del af elbil glæden.
Muligvis kan andre som lader i byen komme med lidt betryggende kommentare. Jeg ser da en del i mit område som har valgt den løsning.
Ellers måske short term lease for lige at prøve det af?
CJP
CJP Mar 27 '21
Tak for gode svar!

Der er en del ladestandere inden for ca 1 km radius. Men jeg hører jer - havde også overvejet en kort leje for at prøve det IRL. 

“Den gamle” SR - det er før 2021? Og er der nævneværdig forskel på range i virkeligheden på en ny ift. de ældre? 
Ice2EV
Ice2EV Mar 27 '21

Den nye 2021 og MIC, Made in China, har ny bat. teknologi og kan lades til 100% på daglig basis.

Hvorimod den gamle har bedst af ikke at ramme mere end 90%  på dagligbasis, hellere 80%.

Dvs ny lader til 420-440 km og gammel rammer vel ved 80% ca 320-340 km. 

Begge km angivelser er under rette forhold. Kulde, vind, regne, koldstarter etc gør at du nok nærmere i vinter halvåret er på 200 km i realtime.

DenseH
DenseH Mar 27 '21
Citat fra CJP Tak for gode svar!   Der er en del ladestandere inden for ca 1 km radius. Men jeg hører jer - havde også overvejet en kort leje for at prøve det IRL.    “Den gamle” SR - det er før 2021? Og er der nævneværdig forskel på range i virkeligheden på en ny ift. de ældre? 

Første MIC med de “nye LFP” batterier kom til DK i slutningen af november 2020.

Nikola
Nikola Mar 27 '21

Du skal i hvert fald overveje, hvad dit "temperament" er til i forhold til bøvl med ladning. Tror at mange vil løbe sur i at skulle "køre bilen til ladning", men andre vil måske mene at det er ok. 

For mig at se er ladning hjemme/på jobbet en betingelse for at det bliver vellykket på længere sigt....

ClausK
ClausK Mar 28 '21

Køb LR, - det meste af merprisen, om ikke det hele, får du igen når du skal sælge. I hele ejertiden sparer du dig selv for alle bekymringer.

Forummets indlæg er redigeret af ClausK Mar 28 '21
CJP
CJP Mar 28 '21
Meget brugbart - tak alle sammen. Det lugter af en LR eller en næsten ny SR, in casu.
Tesladriver
Tesladriver Mar 29 '21

@CJP Har sendt dig en privat besked.