Jeg har en god ven som købte en m3 Long range i december. Han oplevede i går at bilen kun ville accelerere meget langsomt. Er der nogen herinde der har oplevet lignende, og måske ved hvad problemet er? Han beskriver at han ikke kan trykke speederen i bund. Bilen er IKKE i valet mode.Tesla Bjørn har testet Model 3 2021 versionen med batterier fra LG (altså ikke panasonic) og her var acceleration meget påvirket af batteriet niveau. Ved lav SoC mener jeg at 0-100 km/t var +14sek.
Den der Bjørn video, var det ikke kun hvis du lavede max acceleration gentagne gange, eks 10 gange. Så blev den træt.
Tænker ikke det er tilfældet ved almindelig kørsel og et lyskryds eller 3 over en længere strækning.
Det er sjældent man kører dørtræk 0-100 10 gange i træk, ikke engang på striben........ Der er jo andre der vil til.
Han beskriver at han ikke kan trykke speederen i bund.
Har han tjekket at der ikke er en fysisk forhindring. Måtten er foldet eller noget andet? Lyder underligt at han ikke skulle trykke speederen i bund rent fysisk
Jeg er lidt i tvivl, om han faktisk mener, at han fysisk ikke kan trykke speederen i bund. I givet fald må der (som P85DK skriver) være en fysisk forhindring - altså noget, der sidder i klemme under speederen el.lign.
Hvis han godt fysisk kan trykke speederen i bund, men accelerationen blot er er meget mindre end forventet, så skyldes det sandsynligvis en kombination af koldt batteri og lav SoC. Se hele den Tesla Bjørn video, som CHR2020 linker til i indlæg #2.
Det har intet at gøre med, at bilen bliver træt af gentagne accelerationer. Tesla Bjørn testede blot accelerationen for hver ca. 10% han havde brugt på batteriet for at få nogle målepunkter. Den har sandsynligvis fået op mod en halv times pause med normal kørsel imellem hver af accelerationerne, så det burde på ingen måde give et problem i sig selv.
Problemet opstår pga. en kombination af flere faktorer. LG batterierne er særligt følsomme for en kombination af lav batteritemperatur og lav SoC, hvor de enten ikke kan levere ret meget effekt, eller også er det BMS'en der beskytter batteriet mod at tage fysisk skadeunder disse forhold. Det er et lidt uheldig design ift. den måde, varmepumpen fungerer. I koldt vejr, hvor man har kabinevarmen tændt, suger varmepumpen simpelthen så meget varme ud af batteriet, at det aldrig når at blive ordentlig varmt, hvilket gør, at det performer dårligt ved lav SoC. Det er sikkert fuldstændig samme problem, hvis man starter en køretur med lav SoC og koldt batteri.
Jeg mener dog, der var noget med, at Performance modellerne havde LG batterier og Long Range havde Panasonic batterier. Det resulterede i den absurde situation, at Performance (med koldt batteri og lav SoC) havde dårligere performance end LR. Men LG batterierne havde større kapacitet, så Performance havde længere rækkevidde end LR.
Jeg ved ikke, om det stadig er tilfældet. Tesla laver jo hele tiden ændringer.
Men med kombinationen af LG batterier og varmepumpe, så er problemet med lav SoC og koldt batteri langt værre.
I min Model S mærker jeg f.eks. ikke nogen synderlig forskel i acceleration ned til ca. 10% SoC (måske lidt hvis man mærker godt efter). Herefter aftager det gradvist, som man ville forvente, når batteriet næsten er fladt.
Men Tesla Bjørns test viser jo en faktor 4 i accelerationstiden fra 0-100 km/h, hvilket jo er astronomisk!
Tesla Bjørn har lavet en 0-100 km/t accelerations test video. Testen blev lavet ved SoC fra 100% til 10% for at vise hvor stor forskel der er i power output når batteriet er koldt. Jo lavere SoC, jo langsommere acceleration 0-100 km/t.Den der Bjørn video, var det ikke kun hvis du lavede max acceleration gentagne gange, eks 10 gange. Så blev den træt.
Tænker ikke det er tilfældet ved almindelig kørsel og et lyskryds eller 3 over en længere strækning.
Det er sjældent man kører dørtræk 0-100 10 gange i træk, ikke engang på striben........ Der er jo andre der vil til.