Loading...
dk

Bak kamera virker ikke - nogen gange | Tesla Forum

P85DK
P85DK Apr 18 '21

Har de sidste par dage oplevet at bak kameraet ikke tænder når den bliver sat i bak. Der kommer bare en sort skærm. Hjælper heller ikke at vælge bak kamera manuelt.

Er det SW fejl eller er kameraet ved at være ved vejs ende?

Kiefer
Kiefer Apr 19 '21

Der sidder en stik-forbindelse mellem MCU og kamera nede i venstre side lige under beklædningen ved førerdøren. Evt. kontrollere om der skulle være en løs forbindelse der. 

Men ellers er det nok sandsynligt at det er selve kameraet der er problemet. MCU'en få jo blot et kamera-feed in.

/Martin

P85DK
P85DK Apr 22 '21

Jeg tænkte også først en stik forbindelse, men da der ikke har været pillet ved skærmen, så er det alligevel relativt usandsynligt at stikket nu 3 år efter skærmen blev skiftet sidst skulle være gået løst.

Nu er det i mellemtiden helt holdt op med at virke, så jeg tænkte at jeg ville bestille kameraet hos Tesla og skifte det. Jeg har selvfølgelig prøvet en reset af skræmen først - det tog tæt på 5 min, men ændrede ikke noget.

Jeg skrev så til Tesla og bad om prisen på kameraet. Min umiddelbare opfattelse af kameraet er at det er et ganske almindeligt standard 1080 kamera i ringere kvalitet end de kameraer man kan købe på ebay for 100kr.

Tesla vil gerne bede om 3.870 kr. for den reservedel. Altså de vil have for CCS opgradering som er inkl. arbejdsløn.

Jeg måtte simpelthen skrive tilbage om spørge om hun havde tjekket rigtigt ...

Så spørgsmålet er om der er noget specielt ved det kamera eller om man kunne skifte det ud med et endnu bedre til en brøkdel?

Kiefer
Kiefer Apr 22 '21

Det jeg kan se der er lidt anderledes end de andre, er at Tesla har fået sat et 4-polet HSD Fakta stik på deres kamera. På eBay er der en fra Australien der sælger til ca. 250 kroner. 

Men ellers Teslas pris, er det ikke med installation og hele pivetøjet? 
Prøv evt. og ring itl Autoskadestuen og hør hvad de skal have for blot reservedelen?

/Martin

P85DK
P85DK Apr 22 '21

Har lige kigget lidt på TMC, det er selvfølgelig et special design - guderne må vide hvorfor Tesla har det behov på et af de mest basale komponenter på en bil.

Ja, så godt den fra Australien. Med fragt og told/moms bliver det nok lige over 1.000 kr, hvilket selvfølgelig er bedre end de 3.870. Men da det kommer fra en 2014 model er det nok den gamle version. Det skulle være forbedret over flere revisioner. Umiddelbart skulle det vist være 1061269-00-c som man skal bruge nu.

P85DK
P85DK Apr 22 '21

Nu har jeg bestilt et nyt https://wise.com/invite/u/christopherb36031061269-00-c fra USA på ebay. Det kostede 1.200 kr. inkl. forsendelse. I Norge koster de NOK 2.400 brugt.

Så må vi se om det også er et bedre kamera, for det gamle var godt nok ringe når det var mørkt og ubrugeligt når det var mørkt og regn.

P85DK
P85DK Apr 22 '21

Jeg så lige at i 2017 kunne man i USA købe 1061269-00-c for $78 hos Tesla. Jeg har lige spurgt på det hos Tesla DK og de oplyser at deres pris for dette $78 kamera er 3.870 kr. for reservedelen alene.

KimT
KimT Apr 22 '21

Tænk på de er begyndt at regne med bitcoins........

MOS
MOS Apr 22 '21

Det er da altid noget, det ikke er 3.870 bitcoins... ;-)

PeterE
PeterE Apr 22 '21
Vanvittigt. I sammenligning, så koster en ny baglygte inkl montering - den der sidder i sammen bagklap - omkring 2700,-
Kiefer
Kiefer Apr 23 '21

Det er det samme med CCS opgraderingen. Der koster reservedelen mere end hvis du vælger at købe den med installationen. Det er engang imellem helt godnat.

Min tanke var, at den kunne jeg nok rimelig nemt sætte i selv og derefter sætte det flueben der gør den aktiv. Men altså...

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Apr 23 '21