Loading...
dk

Overvejer skifte bolig til en med el opvarmning via varmepumpe. | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Apr 28 '21

Hvordan er det lige det hænger sammen med elprisen?

Er det noget med fuld skrue på afgifter op til 4000 kWh.

Over 4000 er det så næsten ingenting i afgift, men der er vel stadig selve elprisen, moms og transport etc?

Og hvad så med mit EON abonnement på 579 om måneden? De plejer jo ikke at ville levere til el opvarmede huse, og slet ikke når der også er solceller på samme hus. Der blev på solcellerne produceret 30 kWh igår inden kl 16, da vi var ude at se det.

Vil det være smart at få en batteripakke på, men kræver det en anden inverter den standard?

cth
cth Apr 28 '21

Jeg formoder at hvis husstanden bruger 3000 KwH om året (hvilket nok er usandsynligt lidt).

Samt 4000 KwH om året til at lade bilen, så er det kun de 3000 man betaler fuld pris for.

De 4000 kan man vel stadig få ned under 1 krone med refusion o.s.v.

jonsiii
jonsiii Apr 28 '21

https://www.skat.dk/skat.aspx?oID=2061620

90 øre/kWh indtil 4000 kWh. 0,8 øre/kWh for alt over. Men. Solcellerne kan også lave numre. Hvis de er på den rigtige ordning, så er der typisk årsnetto på elafgift og systemtarif.

Så hvis det er rigtigt sat sammen, så nuller elvarmen alt afgift over 4000 kWh, og solcellerne netto'er afgiften væk under 4000 kWh.

jonsiii
jonsiii Apr 28 '21

Her var nogle eksempler fra 2015:

"Præcisering af praksis fastlagt i SKM2014.7.SR vedrørende elvarmesats i elopvarmede helårsboliger med solceller - genoptagelse efter principperne i skatteforvaltningslovens § 31 - styresignal"

https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2178862&vId=0

Gad vide om der er noget nyere? Nå, nu har du da lidt læsestof. =)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Apr 28 '21
Ice2EV
Ice2EV Apr 28 '21

Svigerfar har solceller og var på gem på nette ordning. Men han siger de har fjernet den mulighed sideste eller forrige år.

Han har haft solceller i årevis, og fabler altid om hans solceller, men når man så går ham på klingen om hvordan det virker, så er det lige knap med reel kendskab.

CanEl
CanEl Apr 28 '21

de har ændret ordningen, sådan at du sælger alt overskudsstrøm til en opkøber til aftalt pris. derudover betaler du lidt transportbidrag mm. på ca 1 øre / kWh.
alt strøm du køber afregnes med den leverandør du har, til aftalt pris.
dem der køber afregner ofte til spotprisen, som ændrer sig hver time. den er styret af udbud og efterspørgsel, og derfor er prisen ofte lav midt på dagen og først på eftermiddagen, hvor der er mest sol.
hvis han så har fastpris aftale med dem der sælger, er der stor forskel på købs og salgs pris.
politisk er dette for at gøre markedet frit, men bagsiden er, at det ikke er til at gennemskue.

jonsiii
jonsiii Apr 28 '21

Ja priserne svinger utroligt meget.

Energinet.dk har også lidt info om før/efter:

https://energinet.dk/El/Private-elkunder/Flexafregning_Nettoafregningsgruppe6

Emilsteen
Emilsteen May 7 '21

Næsten imponerende hvor snørklet og besværligt man kan lave noget. Jeg har varmepumpe hjemme og føler at jeg brugte et ocean af tid på at sætte mig ind i det, da vi flyttede ind. Men ak, til sidst betalte jeg bare elregningen og håber der er styr på det. Kommunikationen fra elselskabet var heller ikke i nærheden af at forklare noget. Det med de 4 kWh pr dag i gennemsnit var f.eks nyt

"De 4.000 kWh, som i det følgende benævnes standardforbruget, fordeles jævnt henover året, således at der pr. dag betales fuld afgift af 4.000 kWh/(antal dage i året), i det omfang det samlede forbrug tillader dette."

Men som jeg forstår det kommer jeg vel max til at betale afgift af de 4.000 kWh uanset.