Loading...
dk

Fartskilte, afstand og bakkamera | Tesla Forum

SuneH
SuneH May 6 '21

Har en Model 3 LR RWD fra maj 2019. Jeg har et par spørgsmål, som jeg har brug for hjælp til. Jeg kan ikke finde ud af, om det er noget jeg kan ændre i setttings, eller om det bare er min bil, som ikke kan.

1) Fartskilte. Den aflæser dem IKKE. Der er flere steder hvor jeg hver dag kører forbi permanent opstillede fartskilte, fx passerer jeg et 60-skilt ved Smørum, hvor den insisterer på at jeg må køre 80. På samme stækning mener den så senere, at jeg kun må køre 50, selvom jeg faktisk stadig må køre 60. 

Er der nogen Model 3 som rent faktisk læser skilte? Hvis ja, hvorfor gør min så ikke? Og kan jeg indstille noget i bilen, som gør, at den kan det fremover?

2) Når jeg kører på motorvej med fartpiloten på (alm. fartpilot, ikke autopilot), holder den (for) god afstand til forankørende. På vores Model S kan man, så vidt jeg husker, indstille antal vognlængder til forankørende. Jeg kan ikke finde et sted i settings, hvor jeg kan indstille det i min Model 3. Er det bare mig, eller kan man ikke det i Model 3?

3) Når jeg sætter den i bak, viser den hvad bakkameraet ser. Jeg har dog set flere, hvor skærmen er opdelt, så de to bagudrettede side-kameraer også vises. Det gør min ikke, det er kun selve bakkameraet, som vises. Er der et sted jeg kan ændre det?

Min SW version er 2021.4.11

PL
PL May 6 '21

1) Min læser heller ikke fartskilte.

2) Du kan indstille afstanden i trin fra 1-7 ved at vippe rullehjulet i højre side af rattet til højre/venstre. Det kan også gøres i bilens menu under Autopilot.

3) Du trækker op eller ned på bakkameraet eller bruger den lille pil: https://youtu.be/fdGS8T7Zj9E?t=228

Forummets indlæg er redigeret af PL May 6 '21
SuneH
SuneH May 6 '21
Citat fra PL

1) Min læser heller ikke fartskilte.

2) Du kan indstille afstanden i trin fra 1-7 ved at vippe rullehjulet i højre side af rattet til højre/venstre. Det kan også gøres i bilens menu under Autopilot.

3) Du trækker op eller ned på bakkameraet eller bruger den lille pil: https://youtu.be/fdGS8T7Zj9E?t=228

Tak skal du have. Vedr. punkt 2, kan du evt. uddybe hvor man kan indstille afstand under Autopilot? Jeg kan ikke finde det. Har ledt.

selsoe
selsoe May 6 '21
Vedr 2: Det står på side 85 i manualen: https://www.tesla.com/...north_america_en.pdf
kleine100
kleine100 May 6 '21
Citat fra selsoe Vedr 2: Det står på side 85 i manualen: https://www.tesla.com/...north_america_en.pdf



:-)
kleine100
kleine100 May 6 '21
Min TM3 2021 aflæser hastighedsskilte:


SuneH
SuneH May 7 '21

@kleine100: Er det fordi du har EAP, FDS eller en af de andre store pakker?
@selsoe: Tak for linket, jeg fandt også side 85 og det virker med knappen på rattet. Men delen vedr Controls - Autopilot - Cruise follow distance, så har jeg simpelthen ikke Cruise follow distance på skærmen. Kan lige prøve at lægge et billede ind senere. Men altså, det virker med knapperne, så det er jo faktisk tilstækkeligt.

kleine100
kleine100 May 7 '21
Citat fra SuneH

@kleine100: Er det fordi du har EAP, FDS eller en af de andre store pakker?

Nej hverken EAP eller FSD. Kun den alm AP som fulgt med i standard pakken. 
Forummets indlæg er redigeret af kleine100 May 7 '21
Jenskh
Jenskh Jun 22 '21

Det at kunne læse fartavler kommer med HW3. Min LR RWD fra juni 2019 blev leveret med HW2,5 og den kunne ikke læse fartavlerne. Jeg har lige fået HW3 så nu kan den se en del farttavler.

Desværre forstår den endnu ikke byzone skiltene så der skal man selv være vågen.

Tesla er begyndt at skifte HW2,5 ud med HW3. Du kan ringe til dem og høre om du kan få HW5

SuneH
SuneH Jun 23 '21

Tak Jenskh. Er det noget de gør pr. kulance, eller skal man betale for en opgradering?

MOS
MOS Jun 23 '21

Jeg tror, det er noget med, hvis man har betalt for FSD, så kan man gratis få udskiftet til en HW3 computer. Ellers ikke.

Jenskh
Jenskh Jul 20 '21
Der er noget med at Elon i en Twitter besked oplyste at alle Teslaer leveret efter en bestemt dato ville have HW3. Jeg kan ikke huske det specifikke omkring dette, men søg på Elon Twitter og hardware 3 og se hvad du finder. Hvis din bil er leveret efter denne dato bør de opgradere til HW3.

I forhold til aflæsning af skilte er den manglende forståelse af danske byskilte det største problem. Det bør Tesla lægge ind hurtigst muligt.
ankjaers
ankjaers Jul 20 '21

Min M3 jeg fik leveret i marts 2020 havde HW3. Kan ikke huske skæringsdatoen præcist. Men mener det var omkring efteråret 2019. 

jramskov
jramskov Jul 21 '21

Hvis man har bestilt FSD og har HW.2.x er opgradering til HW3 inkluderet i prisen. Tesla har lige lanceret "FSD subscription" til $199 måneden eller $99 om måneden hvis man har EAP. Det kræver HW3 og hvis man ikke har det, kan man købe opgradering til HW3 for $1500. Jeg har kun set US priser indtil videre.

UPDATE: Har set et screenshot af en bestilling hvor der prisen på hardware opgraderingen står til $1000. Det er alligevel en væsentlig prissænkning. Hvis det kommer til at koste omkring 8.000kr i DK at få opgraderet til HW3, så kunne jeg godt overveje det.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jul 21 '21
Metguy2000
Metguy2000 Jul 21 '21

@jenskh bestilte du din m3 med fsd, eller var det et tilkøb, hvor du så fik hw3 installeret? Har selv en m3 med hw2.5 og eap, men ikke fsd og overvejer hvorledes jeg kan få hw3. 

Jenskh
Jenskh Jul 22 '21

@metguy2000, Min er en LR RWD fra marts 2019. Den er derfor født med HW2,5. U julegave til mig selv købte jeg FSD i 2020. Dermed blev jeg også skrevet op til HW3 u/b. Jeg fik så først HW3 installeret her i maj 2021 fordi enten jeg eller Tesla ikke havde tid der hvor de kunne booke en installation - installationen kunne desværre ikke laves af deres mobile værksted. Den fysiske installatio  foregik i Hillerød som er nærmest.

Metguy2000
Metguy2000 Jul 25 '21

@jenshk. Tak, det var også sådan jeg regnede med det skulle foregå. Med de sidste videoer fra v9 af fsd ser det rigtigt fornuftigt ud.