@PeterE
Det der med at gradbøje vanvidskørsel efter om det er et øde industrikvarter, et trafikeret tidspunkt osv. er nok lidt svært.
Det er det så ikke, det har altid været sådan og det er stadig sådan i den specifikke vanvidslov. Det er faktisk sådan i de fleste love i Danmark.
Det eneste der ændrede sig med den nye lov var at der kom objektiv beslaglæggelse, 20 dages fængsel og 3 år mistet kørekort ved 200 km/t, 100% fart overskridelse og +2,0 promille. Hertil at politiet kunne beslaglægge køretøjet selvom det ikke var ejeren der kørte.
Ellers er loven som den altid har været, hvor der altid skulle vurderes om der reelt var tale om vanvidskørsel eller ej.
Nu er det objektivt vanvidskørsel ved fx 200 km/t selvom det ved en individuel vurdering ville være tydeligt at du ikke bragte nogens liv i fare fordi du kørte alene på Esbjergmotorvejen. Så det ville være fartbøde og klip.
Men hvis du i morgen vælger at flygte fra politet inden i byen, kører over for rødt, kører på fortorvet, kører på cykelstier og gågader, men holder dig under 100 km/t, så er det en subjektiv vurdering, hvor der skal være konkrete eksempler på at du har været til fare overfor andre, før det kan blive retsforfulgt som vanvidskørsel.
Det er objektiviteten der udfordre retsikkerheden for den enkelte i vanvidsloven.
Det er dokumenterbart at det koster flere liv og lemlæstelser at køre overfor rødt, og det kan dokumenteres med et kamera. Jeg tror de 99,9% I taler om vil have det rigtig svært med at det var objektiv vanvidskørsel at køre overfor rødt - men jeg er ret sikker på at I ganske hurtigt ville finde ud af at I skulle være mere opmærksomme ved lyssignaler, hvis konsekvensen var at bilen blev hentet, du skulle på 20 dages 'ferie' på statens regning og skulle tage bussen de næste 3 år.
Det ville give langt bedre mening med objektiv vanvidskørsel når man kører overfor rødt.
Det ville spare samfundet rigtig mange penge med færre døde og lemlæstet, det ville give rigtig mange penge i kassen med beslaglæggelser i en kort periode og en del flere mennesker på 'ferie'. Og så ville det efterfølgende være godt for den offentlige trafik.
I min verden er uopmærksomhed i trafikken ingen undskyldning for noget.