Loading...
dk

Hvilke andre elbiler kan nedjustere AC ladestyrken? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen May 22

Halløj!

I forbindelse med at vores grundejerforening er ved at lave en anbefaling ift. opladning af elbil, så fremkommer følgende spørgsmål:

Hvilke elbiler, udover Model 3, kan nedjustere AC ladestyrken så det ikke konsekvent er de fulde 16A der trækkes? 

Kunne godt tænke mig at der var en liste med 3-5 eksempler på elbiler der i anbefalingen havde denne justerbare mulighed.

Kender indtil videre kun til Model 3 (5-16A) og antager S og X kan det samme.

Ringede til Hyundai Tåstrup for at spørge om det var ikke noget deres elbiler kunne... Havde egentlig tænkt mig at ringe videre rundt, men måske har nogle af jer allerede noget vide på området? Jeg tænker særligt på biler som er indenfor de flestes pengepung - under kr. 500.000,-

Før folk spørger hvad det kommer grundejerforeningen ved, så er det fordi at det handler om rækkehuse der deler er antal max ampere.

MOS
MOS May 22

Beklager, at dette ikke svarer direkte på dit spørgsmål. Men jeg synes i udgangspunktet, det er et forkert spørgsmål at stille.

Man kan ikke forvente, at Hr. og Fru Jensen altid vil huske at indstille deres bil til at lade med lavere strømstyrke, bare fordi den kan. Måske ved de ikke, hvordan man gør. Eller måske forstår de slet ikke problematikken. Du ved... Murphys lov! Og hvad med de elbiler, der ikke kan? Skal grundejerforeningen så til at blande sig i, hvilke biler folk må købe? Det lyder som en meget kortsigtet høker-løsning.

Det rigtige spørgsmål er: Hvordan får I installeret en ordentlig løsning til opladning af jeres elbiler, og som uden problemer kan trække 3*16 A? Alternativt, hvordan laver man en løsning, så den automatisk regulerer ladestrømmen ned, hvis nødvendigt (det kaldes også dynamisk lastbalancering)? Der skal naturligvis også indtænkes muligheden for at flere elbiler lader samtidigt.

baldur
baldur May 22

Alle elbiler kan nedjustere til 6A. Det er en del af CCS type 2 standarden. Men det er ladestanderen der skal afgive kommando om det. Eksempelvis så kan Tesla Wall connector kobles sammen og indstilles til et max de tilsammen ikke kommer over. Du skal dog have minimum 6A per lader da det er mindste ladestyrke.

Det fungere således at hvis der er fire ladere på en 32A gruppe, så vil de første to biler kunne lade ved fuld hastighed på 16A. Kommer bil nummer 3 og 4 til, så nedsættes ladehastigheden. Efterhånden som bilerne bliver færdige med at lade, så stiger ladehastigheden igen for de resterende biler. Vi har fire sådanne ladere ude på arbejdet og det fungerer rigtig godt. Der holder fire Tesla'er og hver mandag er der godt run på :-)

Alternativt kan i vælge 1 fasede ladestandere. Det begrænser dog permanent effekten til 3,7 kW ved 16A. I kan have tre ladere per 16A gruppe, én til hver fase.

MOS
MOS May 22
Citat fra baldur

Alle elbiler kan nedjustere til 6A. Det er en del af CCS type 2 standarden. Men det er ladestanderen der skal afgive kommando om det.

Jeg tror, det, der blev spurgt om, var, om elbilen selv kan skrue ned, ikke ladestanderen. F.eks. hvis man bruger en mobillader. Det er klart, at hvis laderstanderen kan indstilles til kun at levere 6 A, så lader bilen naturligvis kun med 6 A. På de fleste ladestandere kan man indstille max. strømstyrke. Nogle mobilladere har også den funktion. Og så er der også nogle elbiler, der har indbygget en funktion, hvor man fra skærmen kan vælge ladestrømstyrken. Det er dog ikke altid nemt at gennemskue, præcis hvilken ladestrøm, bilen er indstillet til, f.eks. hvis man kan vælge lav/mellem/høj/reduceret osv., i modsætning til Tesla, hvor man direkte kan vælge antal Ampere.

HrMogensen
HrMogensen May 22
Citat fra MOS

Jeg er helt enig i at dette ikke er en langsigtet løsning. Desværre står foreningen og skal investere massivt i ny fjernvarme og koldvandstilslutning til 112 bolger. Det ender på et sted mellem 6-10 mio. De sidste 3-4 måneder har desuden stået på besøg fra Hr. og Fru Rotte (cirka kr. 2-300.000,- i skader, gift, elektroniske fælder m.v.)

Med tilslutning fra alt for få af de 112 husstande, så bliver den forkromede fælles lade-løsning lige foreløbig ikke til noget. Derfor ender den midlertidige løsning med at frontløbere, som jeg, med egen lader må tage hensyn.

Citat fra baldur

Skal det forstås sådan at man i alle nyere CCS/Type2 elbiler, ligesom Model 3, kan nedjustere til 6A - altså at Hyundai ikke havde styr på det? Eller mente du at det er ladestanderen der har denne evne (uanset hvad man kan fiddle med på touchskærmen i bilen)?

Min ladestander fra Sperto lader til at være "dum"? Det vil sige at jeg med min Model 3 vælger fx 6A, men når mine forældres Zoe er på besøg er det 16A (umiddelbart ingen mulighed i bilen)? 

HrMogensen
HrMogensen May 22

Citat fra MOS
Citat fra baldur

Alle elbiler kan nedjustere til 6A. Det er en del af CCS type 2 standarden. Men det er ladestanderen der skal afgive kommando om det.

Jeg tror, det, der blev spurgt om, var, om elbilen selv kan skrue ned, ikke ladestanderen. F.eks. hvis man bruger en mobillader. Det er klart, at hvis laderstanderen kan indstilles til kun at levere 6 A, så lader bilen naturligvis kun med 6 A. På de fleste ladestandere kan man indstille max. strømstyrke. Nogle mobilladere har også den funktion. Og så er der også nogle elbiler, der har indbygget en funktion, hvor man fra skærmen kan vælge ladestrømstyrken. Det er dog ikke altid nemt at gennemskue, præcis hvilken ladestrøm, bilen er indstillet til, f.eks. hvis man kan vælge lav/mellem/høj/reduceret osv., i modsætning til Tesla, hvor man direkte kan vælge antal Ampere.

Tanken var også at anbefalingen skulle være at enten bil eller ladestander havde mulighed for at nedjustere ladestyrken. Og ja meningen med spørgsmålet var netop om andre EV end Tesla gav denne justeringsmulighed, så de folk der køber en sådan kan nøjes med en simpel lader :) 

baldur
baldur May 22

Skal det forstås sådan at man i alle nyere CCS/Type2 elbiler, ligesom Model 3, kan nedjustere til 6A - altså at Hyundai ikke havde styr på det? Eller mente du at det er ladestanderen der har denne evne (uanset hvad man kan fiddle med på touchskærmen i bilen)?

Altså, ladestanderen skal have evnen til at bede bilen om at skrue ned. Husk på at ladestanderen kun består af et relæ, der kan tænde eller slukke, samt lidt elektronik til at kommunikere med bilen. Ladestanderen kan ikke faktisk skrue ned for noget som helst, det er bilens indbyggede lader der skruer ned. 

Der er mange ladere der kan indstilles således. Eksempelvis Tesla Wall charger.

Ham sælgeren af Kona kan derfor have ret i at man måske ikke kan indstille ladestyrke inde fra bilen. Det kan være at det skal indstilles "udefra" via ladeboksen/standeren. Jeg vil dog sige, at selv min Golf GTE kan indstilles fra bilens menuer. Det er jo helt normalt at man får brug for at skrue ned for mormorladeren, hvis man er et sted, hvor husets installation ikke kan klare fuld power.

Du kan måske finde og anbefale nogle eksempler på ladebokse der giver den mulighed.

Vedrørende fjernvarmeprojektet, så kan i måske indtænke forberedelse i form af tomrør, så man kan spare nogle penge på et senere tidspunkt.

PeterE
PeterE May 22
I det her tilfælde havde det vist være en ide at justere ladestyrken bare lidt…og ja, det er vist en Tesla UMC i det forbrændte skur.

HrMogensen
HrMogensen May 23

Citat fra baldur 

Altså, ladestanderen skal have evnen til at bede bilen om at skrue ned. Husk på at ladestanderen kun består af et relæ, der kan tænde eller slukke, samt lidt elektronik til at kommunikere med bilen. Ladestanderen kan ikke faktisk skrue ned for noget som helst, det er bilens indbyggede lader der skruer ned. 

Der er mange ladere der kan indstilles således. Eksempelvis Tesla Wall charger.

Ham sælgeren af Kona kan derfor have ret i at man måske ikke kan indstille ladestyrke inde fra bilen. Det kan være at det skal indstilles "udefra" via ladeboksen/standeren. Jeg vil dog sige, at selv min Golf GTE kan indstilles fra bilens menuer. Det er jo helt normalt at man får brug for at skrue ned for mormorladeren, hvis man er et sted, hvor husets installation ikke kan klare fuld power.

Du kan måske finde og anbefale nogle eksempler på ladebokse der giver den mulighed.

Vedrørende fjernvarmeprojektet, så kan i måske indtænke forberedelse i form af tomrør, så man kan spare nogle penge på et senere tidspunkt.

Så resuméet må være følgende...

Anbefalingen bliver at laderen indstilles til max 6A. Herved kommer vi ud over det med at Hr. og Fru Jensen skal justere det hele i bilen. Desuden bliver man uafhængig af nuværende og næste elbils justeringsmulighed. Flere vil desuden nok hoppe på PHEV og her tvivler jeg på at man kan justere nogetsomhelst (det er vel mestendels 16A på en fase).

Jeg tror også min egen "dumme" lader kan indstilles ved at flytte nogle jumpere på printet. Det er et års tid siden jeg kværnede gennnem manualen før elektrikeren kom og slutmonterede. Lige nu er jeg stadig ene elbil på stikvejen, så jeg shuffler bare lidt fra de 5-16A efter behov.

Fjernvarmeprojektet er rigeligt omstændigt i forvejen. Alting (fjernvarme/vand/el/Yousee) er i en tværgående krybekælder under forsiden af alle rækkehusene. Alle rørene er 50+ år gamle - udtjent og en egentlig bare ved at være en løbende udgift. Hver 2-3. gang en håndværker er nede og rode med rør får de lige kværnet et af Yousee kablerne. Efterhånden vil kun ganske få håndværkere rende i krybekælderen da der ikke er nødudgange for hver 5-10 meter. Det er ganske træls. Den store plan er at fjernvarme + det kolde vand kommer ud i vejen foran rækkehusene med stik ind til hvert hus. Hvert hus får egen fjernvarmeunit (der ligeledes laver varmt vand fra det kolde). Herved kan vi nedlægge vores fælles varmecentral og administration fjernes da hver beboer selv betaler direkte til varme og vand... En samlet enorm udgift... men også en kendt udgift de næste mange mange år :) 

Citat fra PeterE I det her tilfælde havde det vist være en ide at justere ladestyrken bare lidt…og ja, det er vist en Tesla UMC i det forbrændte skur.

Forfærdeligt og selvfølgelig kedelig reklame selvom det næppe var Tesla UMC'ens skyld. Første 2 sætninger i anbefalingen til foreningen bliver også "Konsulter en elektriker i forhold til installation af ladeboks..." :) 

MOS
MOS May 23

Overvej lige om det på nogen måde er muligt at trække mere end 6 A. Jeg ved ikke, om du regner med 6 A bare på én fase, eller om du mener på 3 faser. Hvis det kun er 6 A på én fase, så vil bilen lade ultra-langsomt. Så det er ikke engang sikkert, I kan dække behovet for opladning, medmindre kørselbehovet er meget begrænset.

Desuden er det procentvise ladetab meget højt ved så lav ladestyrke pga. den lave virkningsgrad. For højeste virkningsgrad og dermed mindst mulige tab under opladningen, skal den typisk lade med højest mulige styrke (gælder for AC-ladning op til en vis effekt, men ikke hurtigladning på DC-ladere). Som eksempel kan jeg nævne, at ladetabet på min Model S ved opladning med sølle 6 A på kun én fase er tæt på 40%, mens tabet er under 10% ved opladning med 3*16 A.

jonsiii
jonsiii May 23

Er lige kommet hjem fra Søndervig i 3'eren. Bare du kan lade på 3 faser, så går det meste. Kører med 3x8A, og den har nu hentet 40% på 6 timer. Der blev brugt 60% (147 Wh/km) på at køre 290 km landevej, Fredericia-Søndervig retur. Det havde nok kostet 80-85% hvis det havde været vinter.

I 3'eren er "CPU-tabet" heldigvis så lavt, at går du fra fx 12 A til 6 A (1 eller 3 faser), ja så går det bare halvt så hurtigt. S'eren må jo køre med fuld CPU siden der spildes næsten 500 W.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii May 23
jonsiii
jonsiii May 23

Der er stadig pladser på tirsdag kl 20-21 til:

https://fdel.dk/event/gratis-online-kursus-opladning-i-boligorganisationer-set-med-forbrugeroejne-2/

"Bor du i en boligforening, der skal forberede sig til fremtiden med elbiler? Så er dette gratis og åbne online-kursus noget for dig:

Hvordan tackler boligorganisationer opsætning af ladeinfrastruktur til elbiler?
Hvordan afregnes for strømmen?
Behøver organisationen en operatør?
Og hvordan er det lige med vedtægterne?

Hør mere om hvilke ladeløsninger, der findes på markedet, hvilke udfordringer man kan løbe ind i og få gode råd til den mest konstruktive beslutningsproces i organisationen.

Værten er Elbilforeningens bestyrelsesmedlem, civilingeniør Mads Aarup."

HrMogensen
HrMogensen May 23
Det er helt sikkert 3 faser når jeg taler om 6A. 

Dem med hybrid der nok typisk lader på en fase har jo kun et lille batteri så burde nås.

Årsagen til 6A er fordi 8 rækkehuse deler 60A.
Så hvis 8 naboer lader samtidig (uden for primetime kl 18) så går det. Og ja er rimeligt usandsynligt at alle absolut skal lade samtidig. 

Det er helt sikkert optimalt at lave en stor forkromet løsning, men når det rent flertalsmæssigt (og økonomisk) er for trægt og elbilerne sådan popper tilfældigt op rundt omkring i foreningen… Så er det helt umuligt at begynde med at alle skal købe samme lader (balancering), at opdele naboer i forskellige faser osv… 

NÅR vi så en dag får optimeret vores forsyning, så kan der justeres op :) 

Jonsii >> Tak har meldt mig til. Tror det var om formiddagen sidste gang og duede ikke.
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen May 23
MOS
MOS May 23
Citat fra HrMogensen Det er helt sikkert optimalt at lave en stor forkromet løsning, men når det rent flertalsmæssigt (og økonomisk) er for trægt og elbilerne sådan popper tilfældigt op rundt omkring i foreningen… Så er det helt umuligt at begynde med at alle skal købe samme lader (balancering), at opdele naboer i forskellige faser osv… 

Hvis det for tiden ikke kan lade sig gøre med den store forkromede løsning, og I ikke kan/vil købe flere Ampere fra elselskabet, så kan det blive nødvendigt med enten en begrænsning af strømstyrken til hver ladeboks eller en fordeling af faserne. F.eks. så 1. husstand med ladeboks får fase 1, næste husstand, der får en ladeboks får tildelt fase 2 osv. Ved mere end 3 ladebokse starter man forfra med fase 1 til den 4. ladeboks.

Mener du overhovedet sikker på, at det bliver et problem lige foreløbigt? Jeg går ud fra, at det ikke er alle husstande, der har elbil (endnu), så måske kan I bare køre fuld skrald indtil videre uden problemer. Og så evt. regulere ned, hvis/når der bliver et problem. Det med samtidighedsfaktoren redder i praksis mange ting, fordi det netop er meget usandsynligt, at alle trækker max. effekt på samme tid.

Det kan også være, at tiden til den forkromede løsning er moden, før der faktisk kommer problemer med for mange ladebokse på en for tynd forsyning. Og så behøver man jo ikke tage problemerne på forskud. Det er bare en god idé  at have en backup-plan til hvis jeres net pludselig bliver overbelastet. Og den plan kunne f.eks. være at skrue en tak ned for strømstyrken i alle ladeboksene.

HrMogensen
HrMogensen May 23
Citat fra MOS
Citat fra HrMogensen Det er helt sikkert optimalt at lave en stor forkromet løsning...

Som du er inde på så er det lige foreløbig ikke et stort problem. Ligesom samtidsfaktoren så er det også usandsynligt at 3-4 tætte naboer (i samme klynge) lige køber elbil indenfor kort tid. 

Men HVIS vi ikke når at udvide vores fælles kapacitet og en større og større håndfuld har kørt med "fuld skrald", hvem skal så betale elektrikeren for at gå rundt og til alle ladeboksene og flytte en jumper (eller hvordan det nu hver især gøres)? Det vil være langt mere spiseligt for beboerne at de til at starte med kører på med lavere blus med 3x6A, og så på sigt evt. betaler for at få åbnet op for mere. Ingen vil betale ekstra for at begrænse sig. Ja nu er det så også worst case... 

Som nævnt bliver det en anbefaling og ikke en regel, for bestyrelsen kan ikke rende rundt og lege politimænd for at se hvad folk lader med. Så på den måde står det folk rimeligt frit for at de, indtil videre, kan lade med større styrke når de er nær alene med elbil i klyngen. Det er bare ikke noget man skal stå og sige højt til en generalforsamling.

Havde vi fx været et lejlighedskompleks der skulle indrette en kælder, så er jeg sikker på at det blev en fælles løsning. Selvom rækkehusene er ens her så er det meget forskelligt hvem der let kan oprette noget og hvem der ikke kan. Nogle har lang forhave med carport. Nogle har små forhaver og må ikke have bil holdene der. Vi holder fx 15 meter fra huset (med stikvej mellem parkering og hus), så sidste år fik jeg et firma forbi der lavede en underboring under vejen. Fik trukket et ekstra rør med under vejen så en af naboerne, mod lidt kroner min vej, en dag også kan få lader op. Det var først i forbindelse med opsætning om min lader at hele foreningen blev klar over at vi var så begrænset med kapaciteten.

MOS
MOS May 23
Citat fra HrMogensen

Men HVIS vi ikke når at udvide vores fælles kapacitet og en større og større håndfuld har kørt med "fuld skrald", hvem skal så betale elektrikeren for at gå rundt og til alle ladeboksene og flytte en jumper (eller hvordan det nu hver især gøres)?

Jeg ville nok bare selv gøre det. Nogle ladebokse har en knap på fronten, som man trykker på for at indstille ladestyrken. På andre ladebokse skal man have frontpladen af for at komme ind til en drejeknap eller jumper, der skal flyttes. Det kræver vel ikke en elektriker, hvis man bare er en smule fiks på fingrene og kan læse en brugermanual.

Det vil være langt mere spiseligt for beboerne at de til at starte med kører på med lavere blus med 3x6A, og så på sigt evt. betaler for at få åbnet op for mere. Ingen vil betale ekstra for at begrænse sig. Ja nu er det så også worst case...

Man kunne også spekulere i at udnytte situationen med begrænset kapacitet til - hvis/når problemet opstår - at få gennemtrumfet den forkromede løsning. Til den tid er tiden måske mere moden og folk kan bedre se behovet. Og det er alt andet lige sjovere at betale for at få opgraderet til en forkromet løsning end at betale for en nedgradering. Nogle gange skal man bare sørge for at give folk de rigtige valgmuligheder for at få dem til at vælge rigtigt. Hvis de står i en situation, hvor mastesikringen springer, fordi der nu er kommet så mange elbiler, at for mange lader på samme tid, og de kan vælge mellem 1) satse på at mastesikringen ikke springer igen, 2) betale for at opgradere til den forkromede løsning, eller 3) betale for en nedgradering, så tror jeg godt jeg ved, hvad de fleste ville stemme for.

En alternativ løsning kunne måske være at aftale med sine naboer, på hvilke tidspunkter, hver især må lade. Men der er nok en vis risiko for, at det går galt. Så det er nok ikke nogen optimal løsning, selvom det måske kunne bruges som en midlertidig løsning, indtil man får lavet noget, der er bedre.

fmm1000
fmm1000 May 23

Kona kan

baldur
baldur May 23

Hvad med at lave et skema med anbefalede starttider for opladning?

Hus nr 1+2 starter kl. 22

Hus nr 3+4 starter kl. 23

Hus nr 5+6 starter kl. 00

Hus nr 7+8 starter kl. 01

Og hvis der er nogen der har brug for at lade på andre tidspunkter, så gør de bare det. Så længe de fleste følger anbefalingen det meste af tiden, så er det meget usandsynligt at i løber tør for strøm.

jonsiii
jonsiii May 25

Hurtigt resume fra aftenens online arrangement i FDEL:

* 85 deltagere, 30000 boenheder.
* Intro til ladning generelt, og hvorfor vi helst vil/skal lade hjemme hvor vi bor.
* Statisk lastfordeling: Fast 32 A til 4 ladebokse.
* Dynamisk lastfordeling: En boligblok har f.eks. 200 A til rådighed. Det lejlighederne ikke bruger, kan ladeboksene bruge.
* 63 A passer til ca. 8-10 elbiler.
* Ladeinfrastruktur skal ses som en investering, og ikke kun en udgift.
* Forskellige modeller for brugerbetaling
* Pas på selskaber der tilbyder 0 kr. i abonnement, med så til gengæld tager mere end 2,5 kr/kWh. Så er diesel/benzin samme pris.
* Solceller gør ikke sagen nemmere.
* Pt. ingen åbne eller gratis IT-løsninger for styring af belastning og betaling.

* FDEL kan godt intro-rådgive, men ellers bliver det mod betaling.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii May 25
HrMogensen
HrMogensen May 25

Citat fra jonsiii

Hurtigt resume fra aftenens online arrangement i FDEL:...... 

Fik også deltaget. Det var et rigtigt fint arrangement - tak for tippet :) 

Fik lige skudt det ind til sidst med at "nye brugere kunne betale engangsgebyr for at springe på den fælles opladning - for at "tjene penge" ind til at udvide når der er for mange brugere. 

Sider: 1 2 »