Loading...
dk

Er der andre, som har oplevet disse problemer | Tesla Forum

TT_Tesla
TT_Tesla May 31 '21

Hej,

Jeg oplever pt. 3 nye problemer med min Model S (årgang 2015), som jeg gerne vil høre om andre også har, og evt. om der er nogen, som ved hvad der kan gøres ved dem:

1. Når bilen er parkeret, tror den at den er et helt andet sted end den faktisk er.
  2. Energiforbrug visning er "helt skør"
  3. Felter på den store skærm er "sort med støj"

Ad. 1

Mens jeg skriver dette så fremgår det af Tesla App'en at bilen befinder sig i på Sortemosevej i Allerød, selv om den faktisk holder parkeret i Kongens Lyngby.
Det virker ikke til at være en fejl i Tesla App'en, for når man sidder i bilen, inden man beynder at køre, viser bilen også en tilfældig lokation, og det er ofte ikke engang en lokation hvor bilen har være parkeret  (eller holdt stille)!

Dette problem har været der fra før seneste SW version (aka før 2020.48.37.2)

Ad 2

Fra før opdateringen til 2020.48.37.2, viser bilen til tider nogle helt skøre oplysninger mht energi forbrug, fx. et gennemsnit på 16 Wh/km over de sidste 50 km, så min resterende rækkevide er 999 km - men det er jo desværre ikke sandt!
Se vedhæftede billeder

Ad. 3

Efter opdateringen til 2020.48.37.2, kommer der indimellem "sorte felter med farvestøj" på den store skærm - se billede

Før jeg fik skiftet min eMMC, havde jeg ofte dette men det var for det meste hele skærmen.

Forummets indlæg er redigeret af TT_Tesla May 31 '21
MOS
MOS May 31 '21

Jeg skulle lige til at spørge, om du har fået skiftet din eMMC, for det kunne godt lyde som et eMMC problem. Men det har du åbenbart. Hvor længe er det siden, du fik den skiftet? Fik du den skiftet med en tilsvarende dårlig 8 GB Hynix kreds eller har du fået den opgraderet til en bedre kvalitet med f.eks. 64 GB? Hvis det er førstnævnte, så har den jo nok ret begrænset levetid.

TT_Tesla
TT_Tesla Jun 1 '21

Min eMMC blev udskiftet i februar 2020 via Autoskadestuen, så jeg har en forventning om at det er en bedre kreds, men der er jo noget der tyder på, at det ikke er tilfældet.

KimT
KimT Jun 1 '21

Skriv PB til Kiefer

cth
cth Jun 1 '21

Jeg ville tage fat i autoskadestuen og bede dem tjekke at der ikke er problemer med det du har fået lavet.

Nu ved jeg ikke hvor længe siden det er...men næppe længe siden.

TT_Tesla
TT_Tesla Jun 1 '21
Citat fra KimT

Skriv PB til Kiefer

Tak, done :-)
TT_Tesla
TT_Tesla Jun 1 '21
Tak, jeg har også fat i Autoskadestuen, og afventer deres tilbagemelding.
Kiefer
Kiefer Jun 1 '21

Det er bestemt også en bedre kreds, det er samme type som alle andre vi har skiftet på også har fået. Så jeg tænker ikke det er den der er problemet. Så ville mange flere have henvendt sig.

Tegra-boardet sender jo blot de informationer den får fra GPS modtageren videre og har som sådan ikke nogen efterbehandling af disse data. Her kan problemet jo være dårlig GPS modtagelse, GPS enhed der laver fejl. Sker problemet kun når bilen holder stille, eller også når du kører, altså at den pludselig giver mærkelige placeringer?

Er det samme placering den viser hver gang bilen holder parkeret, altså en forkert placering, men samme sted?

Fejlvisnigen på kortet, sker det kun på kortet, eller er det også i andre menuer?
Kortet bliver jo hentet ned via 3G eller LTE hvis der sidder et sådant kort i bilen. 

Både 3G og GPS sidder på samme print-kort, kan jo evt. være det der skaber sig?

wh/km visnigen, den har jeg ingen idé om hvorfor den laver fejl, når jeg ser andre på TMC også har skrevet om den type fejlvisninger en gang imellem, men det virker til at være lidt op og ned hvornår det og i hvilke FW version der er, og det er nogle enkelte og ikke alle der oplever det.

Alternativt kan der være sket et eller andet i bilen så partition 4 er løbet fuld for diskplads. Det er set før, men så vil dit VIN-nummer i bilen vise VINISEMPTY i stedet for selve VIN-nummeret. Men den partition er på 5GB så det er noget der sker meget sjældent.

Har du evt. prøvet at lave en factory reset af bilen, det vil slette alle database-filer på P4 og oprette dem igen.

/Martin 

TT_Tesla
TT_Tesla Jun 1 '21

Hej Martin

Tak for svar, her er mine svar på dine spørgsmål:

Det er kun når bilen er parkeret at den oftest viser en forkert placering, lige så snart man kører, så viser den korrekt.

Det er ikke samme forkerte placering den viser hver gang - det er forskellige, og med en undtagelse, også steder bilen har været inden for de sidste dage. Pt. viser bilen den korrekte placering.

Fejl-placeringen vises på både den store skærm og på Tesla App, jeg har ikke bemærket den på den "lille skærm" - men har nok heller ikke set så megen på denne når jeg sætter igang med GPS - da jeg jo ved at jeg ikke har brugbar info - men jeg vil forsøge at holde øje med dette.

Bilen har stadig kun 3G (prøvede at få LTE ifm min eMMC opgradering, men fik at vide at det kunne ikke lade sig gøre)

Mht partion 4, så er jeg helt blank, men det ville undre mig meget hvis jeg skulle være løbet tør for plads, da den store skærm ikke bruges til andet en navigation og Spotify - resten er jo desværre ikke brugbart, specielt Web-interface. Mht navigation, så sletter jeg destinationer fra listen med jævnemellemrum - og har meget få favoritter.

Jeg har ikke prøvet en Factory Reset - jeg vil få læst op på dette for forsøge mig med dette, og giver en tilbagemelding

Jeg frygter jo mest at pludselig være i en situation, hvor man ikke kan kører i bilen - og specielt med et par ture planlagt fra Nordsjælland til Nordjylland ;-)

Vh Tim

TT_Tesla
TT_Tesla Jun 3 '21

Lidt opdateringer.

Når den forkerte placering vises på den store skærm, vises den samme forkerte placering på den lille skærm ifm navigation - lige indtil der sættes igang,

Jeg har ikke lavet en Factory-Reset endnu, dels pga tid  , og dels fordi jeg ville prøve de 4 andre optioner først, med alderen (på bilen) tager disse resets megen tid for bilen, specielt Power Down tog ca. 25 før bilen stopped med a klikke etc.

• Option 1: The scroll wheel reboot
  • Option 2: Top button reboot
  • Option 3: Full steering wheel hard reset and brake pedal
  • Option 4: Full power down and restart

Ingen af disse afhjalp problemet.
Jeg gjorde i øvrigt en interessant observation ifm disse resets - for den første reset fjernede jeg alle de seneste navigations destinations (ca.for 2½ uge + plus en favorit desination), men efter reset var disse tilbage.
Jeg gjorde dette i alt tre gange, også ifm Power Down reset, og igen var de tilbage.
Nu hvor bilen har stået natten over, virker de til at være væk, men vil forsøge med en reset lidt senere på dagen, og de om de skulle komme tilbage - (hvilket jeg ikke håber).

Jeg vil afvente en Factory Reset til jeg har kunne lægge en sw-opdatering på, som ligger i kø.
Jeg skal på WiFi for at hente den og bilen har de sidste 3 år ikke ville opkoble sig på hjemme-WiFi, så derfor har jeg siden brugt min mobiltelefon, men selv om den forbinder sig til min telefon og henter date til fx. Spotify og web-browser, så bliver den ved med at påstå at jeg skal koble den på WiFi (selv om den jo allerede er på WiFi) - så er jeg deværre nødsaget til at bede Tesla om hjælp

Forummets indlæg er redigeret af TT_Tesla Jun 3 '21
TT_Tesla
TT_Tesla Jun 3 '21

Lidt mere update:
Har været i kontakt med Tesla.
De lod mig udføre en "Scroll wheele reboot" og en "Power Down & Restart", men kunne ikke fikse download problemet - så nu er det blevet tilføjet til Ranger besøget den 15. juni, hvor jeg skal have en CCS opgradering, så man udnytte de nye Super Chargers.

Ifm de to resetes kunne jeg så konstaterer at de slettede navigations destinationer kom op igen - det havde Tesla (selvfølgelig) ikke en forklaring på, men bad mig tale med Rangeren om dette.

Forummets indlæg er redigeret af TT_Tesla Jun 3 '21
PeterE
PeterE Jun 3 '21

Lyder godt og fint at afvente dit ranger besøg. Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke giver factory reset en chance, det er relativt simpelt og så meget data mister du altså heller ikke (primært adresser i navi, og navne og indstillinger på dine førere - plus lidt andre småting, km-tælleren kommer dog ikke på 0). Men ok hvis Tesla ikke foreslår det, og du ikke har mod på det - så ville jeg også vente selv.

MOS
MOS Jun 3 '21

Det er da lidt bekymrende, at slettede destinationer kommer frem igen efter reset. Så kan man jo nemt snage i den bedre halvdels besøg hos den hemmelige elsker(inde). ;->

TT_Tesla
TT_Tesla Jun 15 '21

Rangren har været her og udførte IKKE opgradering til CCS-opladning, p.g.a. problemer med SW download (og de andre problemer jeg har angivet i mit første indlæg i denne tråd).
Alle problemerne blev tilskrevet min uorginale eMMC :-(

Nærmere beskrivelse her: http://www.teslaforum.dk/...m/topic/6032?page=45