Loading...
dk

Sæder | Tesla Forum

TeslaMorten
TeslaMorten Jun 8
Hej. Har kørt i model 3 i 4 måneder. Både min kone og jeg sidder stadig rigtig dårligt i sædet selvom vi prøver alle slags indstillinger. Vi bliver trætte i højre ben meget hurtigt og det begynder at stråle i benet. Nogen der har erfaringer med det og evt gode råd at give videre?
Ice2EV
Ice2EV Jun 8

Træls er ordet.

Har i sædet i laveste stilling? Hvis ikke så kan sædet vinkles ved at vippe bagenden op eller forenden lidt ned. Kørte selv med sædet i nederste position, men fandt ud af jeg er for gammel til at sidde på kørebanen, nu er den lige hævet en tomme. Når den er nederst kan den ikke vinkles.

Fruen kører i højeste stilling, men har også sat røv tidligt.

Min brede røv, var også lidt udfordret i de smalle sæder til en start, men blev hurtigt vænnet dertil.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 8
MOS
MOS Jun 8

Jeg er lidt til den høje side. Så jeg kører med sædet helt i bund, men vinklet så forenden af sædet er helt oppe. Så kan jeg kigge ud af forruden under taget, bakspejlet spærrer ikke alt for meget for udsynet og jeg kan stadig få noget støtte på lårene. Eneste ulempe er, at det er ret svært at komme op af sædet, fordi det er lang nede og man nemt glider bagud og tilbage i sædet igen, når man prøver at rejse sig. Men jeg sidder godt.

Det skal bemærkes, at jeg kører i en Model S, men jeg tror ikke, Model 3 er så meget anderledes på det punkt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 8
Bianco
Bianco Jun 9

Har i andre biler oplevet strålen i benet. Var fordi forkanten af sædet trykkede (lidt) på nerverne nederst på baglåret/lige over knæhasen. Burde kunne afhjælpes ved at sænke forkanten af sædet.

MOS
MOS Jun 9

Nå, jeg troede faktisk, det var modsat. Altså at man sad for meget med vægten på røven og klemte blodtilførslen til benene. Så jeg antog, at bedre støtte på lårene ville hjælpe. Men der er jo bare at prøve sig frem og mærke efter, hvad der fungerer bedst for én selv. Vi er alle forskelligt byggede.

Og så er det jo fedt, at Teslaer har indbyggede køreprofiler, der husker ens indstillinger!

P85DK
P85DK Jun 9

Ikke for at være den kedelige type, men sandsynligheden taler for at det er andre ting som er årsagen og at jeres position i sædet uheldigvis forstærker det, men ikke er årsagen.

Nu skal I ikke udpensle jeres fysiske 'tilstand' på teslaforum.dk, men har I nogle skavanker som driller, så prøv at kig på dem. Er I skæve i bækkenet? En tur hos en kiropraktor kunne måske være et forsøg værd?

Sædet er ikke perfekt, men alt er jo individuelt.

MOS
MOS Jun 9

Jeg har lige snakket med min kone, som har en benlængde (eller mangel på samme), der er lidt til den korte side. Hun beklager sig over, at Teslas sæder er for dybe - altså afstanden målt fra ryglænet og frem til sædets forkant. Det gør, at hendes underben støder på forkanten af sædet, så hun ikke sidder ordentligt. Derfor er det typisk mig, der kører og hun sidder på passagersædet med fødderne oppe på sædekanten og knæene oppe ved ørerne :)

Morten, nu ved jeg ikke præcist, hvor I synes, sædet trykker. Men jeg ville nok prøve at eksperimentere med højden på sædet kombineret med hældningen (forkant af sædet op eller ned) og så mærke efter, hvordan det ændrer på trykket på benene.

Teslas sæder har generelt ry for at være rigtig gode (til de fleste). Men nogle mennesker har en lidt "alternativ anatomi" og kan ikke kan finde sig til rette med Teslas sæder. Så måske er Teslas sæder bare ikke gode for jer. Har I oplevet tilsvarende problemer i andre biler?

Et tip kunne være at bruge fartpiloten og så kan man af og til flytte højre ben væk fra speederen for at afveksle siddestillingen. Måske det kan afhjælpe problemet lidt?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 9
Noogi
Noogi Jun 9

Sjovt. Jeg har godt nok en Model S men det er helt ekstremt så mange passagerer der har skamrost hvor godt de sidder i bilen lige så snart de har plantet sig i sædet.

Kizura
Kizura Jun 9

Så hun sidder altså i skov-skider stilling på sædet ? Haha

Quote from MOS

Jeg har lige snakket med min kone, som har en benlængde (eller mangel på samme), der er lidt til den korte side. Hun beklager sig over, at Teslas sæder er for dybe - altså afstanden målt fra ryglænet og frem til sædets forkant. Det gør, at hendes underben støder på forkanten af sædet, så hun ikke sidder ordentligt. Derfor er det typisk mig, der kører og hun sidder på passagersædet med fødderne oppe på sædekanten og knæene oppe ved ørerne :)

TeslaMorten
TeslaMorten Jun 13
Tak for gode tip og råd. Synes dog jeg har prøvet alle muligheder men jeg det må sgu da kunne lykkes. Vi har altid siddet godt i alle de biler vi har haft eller lejet. 
Ice2EV
Ice2EV Jun 13

VI er jo selvfølgelig alle forskelliget bygget. Eks sidder jeg væsentlig bedre i model 3 end i vores c klasse.

En tur til Spanien sidste år, ikke skygge af ondt i ryg eller noget hverken den ene eller den anden vej. 2x2700 km.

cth
cth Jun 13

Jeg er faktisk ret glad for sæderne i min 6 mdr. gamle model S kontra dem i min gamle S.

det er stadig ikke noget Volvo sæde, men jeg får ikke ondt nogen steder mere.

Rasmusdc
Rasmusdc Oct 12

personligt var vores gamle passat med ergocomfort sæder, og vores Polo væsentligt bedre at sidde i men som tideligere nævnt, jeg har også fundet værdi i at 

løfte sædet og vinkle det, så jeg får støtte under låret, man ligger meget ned i Model 3 i forhold til andre biler.

mit største problem er dog længden, jeg er 193 og jeg spænder en del i mit ben, fordi jeg simpelthen ikke har langt nok til pedalen (har lange ben). og jeg har derudover mistet lidt af sæde justerlængden, pga. sædet ikke må køres helt tilbage, da der er problemer i min bil med at den så er på kanten og gevindet, og det gør at sædet smælder højt hver gang bilen laver den mindste bevæglese. og Tesla mener ikke det er en fejl.. (selv med konen 50kg) så mistede godt nok kun 1 cm i justering men det gjorde det lidt værre. Konen sidder fantastisk i bilen.