Loading...
dk

Autocamper | Tesla Forum

Boomle
Boomle Jun 10 '21

Jeg ved emnet måske ikke lige passer på teslaforum, men substansen handler i det mindste om el.

Jeg er lykkelig ejer af min M3, og jeg overvejer nu at købe en autocamper til at feriere i. En sådan er dog en større investering, og typisk noget man har i længere tid. Tror I elbilsmarkedet ændrer sig i en sådan grad at jeg indenfor de næste 10 år vil stå med en fuldstændig usælgelig (og måske ubrugelig?) autocamper? De kører jo alle sammen uden undtagelse på Diesel, så det er måske ikke det mest fremtidsvenlige stykke køretøj. 

Så spørgsmålet er vel egentlig, ville I selv turde købe en ny Diesel autocamper? 

Forummets indlæg er redigeret af Boomle Jun 10 '21
Ice2EV
Ice2EV Jun 10 '21

Jeg tror ikke markedet for dino campere vil forsvinde på 10 år.

Der vil gradvist, og sikkert forholdsvis hurtigt, opstå EV modeller istedet.

 

Men der vil være nogen dinosaurer der ikke ser lyset. "Vi vil have muligheden for at kører paris dakar ruten, og det kan vi altså ikke uden lademuligheder i Sahara. Straks efter den tur så planlægger vi en tur omkring Himalaya, og det kan altså heller ikke lade sig gøre pt. Dertil så plejer vi på ugentlig basis at køre mindst 2000 km om dagen kun med et påfyldningsstop på 3 minutter" 

Crgrenaa
Crgrenaa Jun 10 '21

Tænker da det er en god ide og købe en camper med Euro 6 motor så ikke en for gammel camper 

MOS
MOS Jun 10 '21
Citat fra Boomle

De kører jo alle sammen uden undtagelse på Diesel (...)

Her er en, der kører på el. Og den er ikke engang specielt dyr.

https://electrek.co/2021/02/27/awesomely-weird-alibaba-ev-of-the-week-a-4800-electric-rv-with-a-small-catch/ 

Der er dog muligvis gået lidt på kompromis enkelte steder ;-)

Boomle
Boomle Jun 10 '21

Tak for de fine forslag MOS og Ice2EV, de vil helt sikkert blive taget til efterretning og nok efterfølgende forkastet ;)

 

Jeg tænker at nyeste EURO6 norm må kunne gøre det, og så kan den vel altid blive solgt til Cuba, de har jo en forkærlighed for gammelt lort. 

webercarbmann
webercarbmann Jun 16 '21

Mit svar på dit spørgsmål.  Nej.  :)  Vh Peter

SuneH
SuneH Jun 16 '21

Nissan Evalia fås i en camper udgave i ren el, og VW har jo deres Buzz på vej. Så jeg ville se tiden lidt an tror jeg. El-camperne er helt bestemt lige på trapperne. Men ja, der er nok stadig nogle, som sværger til dino juice om 10 år. De må så leve med at de ikke kan køre til Berlin, Hamburg, Paris, Barcelona mm. Men tværs over Sibirien er det nok OK med en diesel.

nicom
nicom Jun 19 '21
https://m.facebook.com/REIMODANMARK/posts/1479176772462551 Reimo ombygger eqc til camper. Eqv kan fåes ned til 64000 euro brugt i Tyskland.
ChrisBroder90
ChrisBroder90 Jun 23 '21

Jeg ville personligt godt selv ture -Er min tanke ihvertfald umiddelbart. Vi har allerede set, hvor mange år det har taget for elbilerne at overtage deres stadig beskedne andel af markedet. Ud fra dette kan man kun antage, at det vil tage langt længere tid, før det er tilfældet med autocampere. Jeg tænker at vi kigger på en tidlinje der er rigtig lang, før el-autocampere er det mest udbredte. 

------------------------------------------------------------

Christan

https://www.inventarland.dk/

Forummets indlæg er redigeret af ChrisBroder90 Nov 23 '22
mbk
mbk Aug 13 '21

Jeg har lige kørt rundt i en lejet diesel autocamper i en uge, må nok sige at jeg klart ville foretrække en på el i stedet. Det ser ud til at de fleste varevogne laves i en el version:

VW - e-Crafter (36kWh)

Fiat/Citroen/Peugeot - e-Ducato/Jumper/Boxer (op til 70kWh)

Renault Master Z.E (33kWh)

Jeg kan ikke helt gennemskue reglerne for at omdanne dem til autocamper, men det burde være muligt, ved ikke lige helt hvor meget skattefar skal have.

Jeg tjekkede en e-Crafter, det ser ud til den kan køre på danske veje for ~800kr/år i afgift og min forsikring så ud til at være 3500 kr ved at slå en nummerplade op.

Man skal jo nok op i 100+ kWh før de bliver kompromisløse, på den anden side er autocampere lidt udmattende at køre i, så ikke sikker på man gider køre mere end par timer om dagen.

En ombygning kunne være spændende nok, især hvis man laver alt elektrisk, så man ikke skal have gas med på tur, samtidigt kan aircondition sikkert køre på bilen uden at motoren er tændt, så der er nogle muligheder for at lave nogle gode løsninger.
Der er masser af plads til at montere batterier under sådan en varevogn.

e-Ducato
https://www.youtube.com/watch?v=QMpNNOFAz7Q

Eksempel på en ombygget Ducato (L4H2)
https://www.youtube.com/watch?v=9sOXrFOsXA4

P85DK
P85DK Aug 13 '21

Det er ikke skattefar som er problemet med ombygninger, det er den tekniske godkendelse som er individuel for hver ombygning og som nemt løber op i et pænt 6 cifret niveau.

De skal teste alle ombygninger for at de ikke påvirker pacemakere, mobilsignal etc etc etc.

Det ville ellers være oplagt at ombygge alt fra gamle Rolls Royce, Jaguar etc. til el, så de blev lidt sjove at køre :-)

PeterE
PeterE Aug 13 '21
Køb en VW California - altid til at komme af med igen. Eller vent til den kommer på el.
cth
cth Aug 13 '21

Det er vel på dette område brint ville passe fint ind, når det kommer lidt mere frem.?

Medmindre der kommer nogle 200 KWh batterier der fylder ingenting.

Camper markedet er i øvrigt hot hot og meget dyre pt.

 

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 13 '21
mbk
mbk Aug 13 '21
Quote from P85DK

Det er ikke skattefar som er problemet med ombygninger, det er den tekniske godkendelse som er individuel for hver ombygning og som nemt løber op i et pænt 6 cifret niveau.

De skal teste alle ombygninger for at de ikke påvirker pacemakere, mobilsignal etc etc etc.

Det ville ellers være oplagt at ombygge alt fra gamle Rolls Royce, Jaguar etc. til el, så de blev lidt sjove at køre :-)

De her biler er allerede elektrificerede udgaver, så det er 'kun' fra varevogn til autocamper - jeg tænker ikke det er for tungt og er velkendt fra alm. varevogne.

AutoA i Randers ombygger e-Crafter til hvide plader, hvis den er på hvide plader må du bruge den ligesom autocamper såvidt jeg forstår. Eg. https://www.e-minibus.dk/...s-groen-koereglaede/

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 13 '21
mbk
mbk Aug 13 '21
Quote from cth

Det er vel på dette område brint ville passe fint ind? Medmindre der kommer nogle 200 KWh batterier der fylder ingenting.

Camper markedet er i øvrigt hot hot og meget dyre pt.

Der er ikke mange brintstationer, her er 5 https://brintbiler.dk/tankstationer/

 

Men er behovet virkelig 200 kWh, Bjørn har testet e-Crafter, den er sulten, 350 Wh/km, men hvor mange timer gider man køre om dagen? Tænker man kommer rimelig langt med 120kWh, det er så 350 km ved ca. 100km/t, eller nok 3.5 - 4 timers kørsel, mon ikke man skal bruge en rimelig ladepause så alligvel. Hvis de skal køre 130 km/t kan man selvfølgelig hurtigt bruge 200 kWh.

P85DK
P85DK Aug 13 '21
Citat fra mbk

De her biler er allerede elektrificerede udgaver, så det er 'kun' fra varevogn til autocamper - jeg tænker ikke det er for tungt og er velkendt fra alm. varevogne.

AutoA i Randers ombygger e-Crafter til hvide plader, hvis den er på hvide plader må du bruge den ligesom autocamper såvidt jeg forstår. Eg. https://www.e-minibus.dk/...s-groen-koereglaede/

Tja, men du kan højst sandsynligt ikke bare sætte et større batteri i hvor det gamle var og så er det begynder at blive sprøgsmål om hvor meget der skal ændres, og hvad det betyder. Hvis du kan klare dig med det batteri den kommer med, så tror jeg den er ligefrem.

mbk
mbk Aug 15 '21

Ikke sikker på hvor lovligt det er, men her er et firma der installerer extender pack i Nissan: https://www.muxsan.com/English/products.html