Loading...
dk

Lidl gratis ladestander | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jan 8 '22

Synes bare det er mega dårligt at opstille noget der reelt ikke kan bruges til omstillingen.

Der skal da under ingen omstændigheder være under 50 kW spark i sådan en fætter.

Hvis nu der var nogen der kunne sparke røv, og ikke kostede spidsen af en jetjager samt et mindre landbrug, så kunne folk nøjes med 3,7 kW i indkørsel, og så de 3 gange om måneden hvor indkørsel ikke kan følge med, så jokker man forbi en hypersparkende supercharger i 12 minutter, mens man henter en donut og en Redbull inde i LIDL. Det hedder mersalg mersalg og mersalg.

Alt det der 11 kW standere i offentligheden, her der og allevegne er overvurderet og ikke en dart værd i virkeligheden. 

Kør på langtur til museum, jok bilen i deres 11KW lader, se eks Kviums værker og kast op på 6 minutter og du skal alligevel omkring en supercharger på vejen hjem. Så kunne det ligesågodt være en 3,7 kW lader hvis ikke man vil noget seriøst.

jramskov
jramskov Jan 9 '22

Vores lokale Netto blev ombygget for knap et års tid siden. De har opstillet én standard Clever destinations lader med to stik. Laderen står stadig med plastik over.

MOS
MOS Jan 9 '22

@Ice2EV

Dine forventninger er måske lidt for høje. Jeg tror ikke, Lidls ladere er tænkt som hypersparkende superchargere, der kan dække månedens opladningsbehov på 3 x 12 min. Det ville også hurtigt blive dyrt for Lidl, hvis der løber alt for meget strøm igennem boksen. Jeg tror snarere, laderne er tænkt som et supplement til andre opladningsmuligheder og som en gratis service over for deres kunder. Hvis man har en lille bybil med et lidt for klejnt batteri, eller man af andre årsager er lidt lav på batteri, så er der ingen undskyldning for at køre forbi Lidl for at købe ind. Man kan så nå at lade den mængde strøm, man har brugt på indkøbsturen, så man stadig kan nå hjem.

Hvis alle indkøbssteder, fitnesscentre, biografer osv. havde den slags ladere og der var nok af dem, så behøvede de såmænd kun være på 11 kW. Hvis man så satte sin bil til 11 kW opladning hver gang man havde et ærinde, så ville det såmænd fint kunne dække langt de fleste (by)bilisters behov i hverdagen.

Dem, der bor på landet og har større kørselsbehov, har typisk biler med større batteri og/eller mulighed for hjemmeopladning.

Skal man så af og til på langtur, kan man benytte hurtigladerne langs motorvejsnettet.

Jeg vil rose Lidls initiativ som et skridt i den rigtige retning i stedet for at brokke mig over, at det er for lidt. Hvis alle gjorde som Lidl, ville det formentlig stort set løse opladningsbehovet.

Boomle
Boomle Jan 10 '22

Hvordan fanden kan det være dårlig stil at sætte en ladestander op uanset hvilken hastighed den har? Det svarer til at blive sur over at en fra arbejdet tager flødeboller med, fordi der kun er dem med kokos. Vær dog taknemmelig for det du får. 

Vi er knap 2 mio. danskere der bor i lejlighed. Hvor mange af os der har mulighed for at lade hjemme, det er nok begrænset. For os er hver en lademulighed en god lademulighed, og jeg synes det er helt fantastisk hver gang der kommer en lader, uagtet hvilken hastighed den har. 

cth
cth Jan 10 '22

Rolig nu... tror ikke nogen er sure...

Men jeg vil stadig mene at en 50kw lader skal levere 50kw

Ellers kunne det være god skik at skrive den ikke gør.

Samt skrive at man har max. 30 min.

At nr. 2 lader faktisk ikke dur når nr. 1 bruges.

I det hele taget informere lidt og ikke lade det være lidt tilfældigt.

MOS
MOS Jan 10 '22

@cth

Gode pointer.

Men når det er sagt, så er der vist ikke mange, der oplever at få 50 kW på en 50 kW lader. Hvis laderen er på 500 V og max. 100 A, så kan den i teorien levere max. 50 kW. Men hvis dit batteri er på nominelt 400 V og har lav SoC, kan det sagtens være, at det er nede på 340 V, og så får du altså kun 34 kW.

Dernæst er der i hvert fald i vinterperioden en sandsynlighed for, at batteriet ikke er optimalt varmt, så det måske ikke engang kan modtage de 34 kW. Hvis en M3 LR begynder at varme på batteriet, så bruger den alligevel ca. 7 kW af den modtagne effekt fra laderen på at varme batteriet.

Det er er nok forskelligt, hvordan forskellige elbiler gør, men nogle elbiler kan f.eks. ikke varme kabinen op med strøm fra laderen, men tager det fra batteriet, således at den reelle netto ladeeffekt bliver endnu lavere.

baldur
baldur Jan 10 '22
Bjørn Nyland fra YouTube har dokumenteret hvordan Tesla bruger en stor del af strømmen til at opvarme batteriet, hvilket på en 50 kW lader betyder at du får væsentligt lavere ladeeffekt. Laderen leverer 50 kW men bilen bruger noget af effekten på at varme i stedet for at lade. Dette er tåbeligt fordi batteriet ikke behøver at være så varmt for at kunne lade med 50 kW.
baldur
baldur Jan 10 '22
Sorry skal måske lige læse hvad i andre har skrevet først. Jeg er enig i at laderen måske ikke leverer 50 kW fordi den er strømbegrænset, og oveni dette kommer at bilen kan bruge op til 7 kW på at varme batteriet.
Nikola
Nikola Jan 10 '22

Tror at det er bilen/temp. der er problemet. Har flere gange ladet M3 LR på EON 50 kW om vinteren og der startede ladning altid på omkring 35 kW (SoC på 15-20%) og steg så til 50kW i løbet af ladningen.

Så mon ikke Lidl lader virker udmærket....

cth
cth Jan 11 '22

Det er da selvfølgelig derfor.

Da jeg fik de der 280 km i timen, hvilket er dobbel op af nu, da var det nok +10 grader.

jolll
jolll Jan 11 '22

@ Nikola

Jo Lidl's lader virker ganske udemærket - de er bare blevet cappet ved 27kW :)

Jeg er alle 3 steder ankommet med rygende varm batteri (+50 grader)

mbk
mbk Jan 11 '22

De 50kW ladere har ofte 125A max strøm, batterispændingen på Tesla er for lav til at lade med 50kW hele tiden ved den strøm.

Model 3 LR har så vidt jeg lige kan google 96 celler i serie, de lades ca. fra 2.7V til 4.2V, så du kan lade mellem 2.7*96*125 ~ 32.4 kW op til 4.2*96*125 ~ 50kW. Så det afhænger af hvad din batteri spænding er, hvor tæt du kommer på de 50kW.

Edit: Så først MOS indlæg bagefter som er inde på det samme.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 11 '22
cth
cth Jan 12 '22

De har nok opdaget at strøm er dyrt.. :-)

Fra Lidl:

Tak for din henvendelse.

Det er korrekt, at der er tidsbegrænsning på vores ladestandere på 30 min, så er det muligt for andre kunder også at få ladet bilen.
Vi kan oplyse, at ladestanderne er droslet ned i hastigheden, grundet at der er en del ubudne gæster som benytter vores ladestandere. Vi afventer en betalingsløsning for brugen af ladestanderne og så snart denne er klar vil de vende tilbage på fuld tryk. Vi kan desværre ikke blive ved med at tilbyde gratis ladning.

Vi glæder os til fortsat at kunne byde dig velkommen i vores butikker.

Nikola
Nikola Jan 12 '22

Citat fra cth

De har nok opdaget at strøm er dyrt.. :-)

Lidl:    Det er korrekt, at der er tidsbegrænsning på vores ladestandere på 30 min, så er det muligt for andre kunder også at få ladet bilen....   ....

Vi kan oplyse, at ladestanderne er droslet ned i hastigheden, grundet at der er en del ubudne gæster som benytter vores ladestandere. 

Handler vel også om bla. taxachauffører, der har skamredet laderne? 

jramskov
jramskov Jan 12 '22
Citat fra Nikola

Handler vel også om bla. taxachauffører, der har skamredet laderne?

Ja, det har jeg set adskillige eksempler på - helt generelt hvis der er gratis opladning, så er Taxachaufførerne der lynhurtigt. Jeg har dog set at Lidl nogle steder har sat skilte op hvor de forbyder taxaer at lade der.

cth
cth Jan 12 '22

Der holder ikke taxaer ved lidl mere og har ikke gjort det siden de satte skilte op.

(der hvor jeg handler).

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 12 '22
cth
cth Jan 14 '22

Mange cirkle K ladere er kommet op på det sidste.

De er bare ikke reg. på deres side endnu.

Som sædvanlig en taxa holdeplads :-)

Men det er jo nok også de kommende kunder, når der kommer betaling på.

Ice2EV
Ice2EV Jan 14 '22

Taxa vognmænd er meget dygtige til at begrænse udgifter. 

Ellers er de ikke vognmænd i den branche, som regeringen har totalt splittet ad med seneste taxa lov..... 

Så når det ikke er gratis mere, så finden de en billigere løsning end 5 kr/kWh.

PeterE
PeterE Jan 17 '22

Problemet opstår vel primært når noget er gratis - uanset om det er gratis eller forudbetalt. Når nogen kun koster lidt besvær og ens egen tid, så står vi alle i kø for fx at få gratis strøm...jeg tror altså at løsningen delvis er i betaling :) Vi har jo heller ikke gratis benzin- eller dieselstandere stående derude bagved Brugsen...

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 17 '22
jramskov
jramskov Jan 18 '22

Enig. Det samme gælder All inclusive abonnementer - det bør ikke overraske at folk med f.eks. Clever all-inclusive, foretrækker at lade ved Clever / CLEON lynladere fremfor f.eks. IONITY. 

Sider: « 1 2 3 »