Loading...
dk

KIA EV6 - Har 4 hjulstræk en betydning? | Tesla Forum

ThomasDk
ThomasDk Jul 9

Kan I opklare, har det nogen betydning med 4 hjulstræk på en elbil, udover hurtigere performance pga de flere HK?

Min tvivl går på hvad der skal bestilles (reserveres). Påtænker at købe en KIA EV6, og vil opklare om det kan give noget sikkerhed i snekørsel/ høj vandstand med 4 hjulstræk på en elbil? Samt, har det en positiv betydning med 4 hjulstræk til en stor campingvogn i fx Østrigs bjerge?

- Long Range koster fra 349.900 kr., rækkevidde på op til hele 510 km. og 229 HK.

- Performance-udgaven koster fra 374.900 kr. og har 325 HK og en rækkevidde på op til 490 km.

Jeg er ligeglad med hvor hurtigt en bil sprinter fra 0-100. Jeg skal heller ikke bruge bilen til rallykørsel.

Sælgerne svarer lidt forskelligt: Nej det betyder intet hvad du vælger når du skal trække en campingvogn da der er baghjulstræk og bilen er tung.
Men en anden sælger siger - Ja det er altid godt med lidt ekstra HK, også til træk af en campingvogn.

Giver 4 hjulstræk på en elbil noget til sikkerhed eller styrke når der skal trækkes mange kilo?

Forummets indlæg er redigeret af ThomasDk Jul 9
P85DK
P85DK Jul 9

25.000 kr. er satme billigt for 40% ekstra hk og 4 hjulstræk. Du får næsten 75% mere moment med hele 605 Nm moment i Performance udgaven i forhold til Long Range med 350 Nm. Hertil kommer at du garanteret også får bedre bremser.

Jeg kan slet ikke se hvorfor du skulle undlade at vælge Performance udgaven selvom du ikke vil køre dørtræk eller rally.

Jeg kan ikke komme på en situation hvor 75% mere moment, 40% ekstra hk, 4 hjulstræk og bedre bremser ikke vil være en fordel med en campingvogn på træk.

Umiddelbart så vil jeg sige at de 20 km ekstra rækkevidde er ekstremt dyre på Longe Range modellen.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 9
MOS
MOS Jul 9

Der er mange campingvogne, der bliver trukket af en for- eller baghjulstrukket bil - uden problemer. Det er ikke spor anderledes med en elbil. Men med 4-hjulstræk har du alt andet lige bedre vejgreb under acceleration, hvilket er en fordel specielt ved vådt/fedtet føre eller decideret sneglatte veje ved bjergkørsel. 4-hjulstrækket hjælper også på, at du nemt kan følge med trafikken ud af lyskryds, selvom du har en tung fætter på krogen. Men hvis du ikke har travlt, så kan du sikkert fint klare dig med baghjulstræk - ligesom de fleste andre.

webercarbmann

Eneste ulempe ved den performance udgave du nævner kan være en mere kostbar forsikring. Det ville jeg nok undersøge først. Ellers er de 25K en meget beskeden merpris. AWD spiller og har også den fordel at du slider dine dæk mere jævnt. 

cth
cth Jul 9

Personligt ville jeg aldrig undvære 4 hjulstræk af årsager som MOS nævner.

Alt det fedten rundt i vådt vejr slipper man helt for.

Om vinteren står den bare meget meget bedre fast på sne... hvilket jeg oplevede i vinters hvor jeg endda havde sommerdæk på.

men ja tjek forsikringspris.. kan koste dyrt.

ThomasDk
ThomasDk Jul 9

Det er virkelige gode svar - tusind tak :-)

Ja prisforskellen er ikke meget for så meget mere. Men skulle forstå om det er et stort plus - det læser jeg ind i at det er, anede så ikke at det havde en indvirkning på forsikringsprisen, så må da lige have hold på priserne. Hvorfor er det dyrere med AWD? Pga en mere potent bil?

Forummets indlæg er redigeret af ThomasDk Jul 9
KimT
KimT Jul 9

Historisk set er det HK der bestemmer prisen på forsikringen, så hvis 4WD modellen har flere HK end RWD, kan der være forskel på præmien.

Ville heller ikke undværre 4WD. Det er bare lækkert at køre med, med så mange HK, og som nævnt slides dækkene ens.

Og hvis prisen på forsikringen ikke stiger nævneværdigt, så er det en billig pris for 4WD og ekstra HK.

Konens Kona er forhjulstrukket og har 204HK. Den kan slet ikke styre dem......

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 9
P85DK
P85DK Jul 9

Den primære faktor for forsikringspræmier i dag er nyprisen på bilen, 325 HK er ikke meget i dag. AWD har ingen indvirkning på forsikringspræmien.

Du burde på ingen måde have problemer med at få en fornuftig og billig forsikring på performance modellen.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 9
ThomasDk
ThomasDk Jul 10

Hmm - et hurtigt skud på forsikringsprisen med next.dk beregner, viser at den bliver cirka 2000 dyrere/ året... Der er måske noget om snakken at præmien stiger pga det er en Perfomance model...

Forummets indlæg er redigeret af ThomasDk Jul 10
KimT
KimT Jul 10

Kan se at f.eks hos runa.dk er forskellen ca 630,- : 5.940,-/6.567,-

Ice2EV
Ice2EV Jul 10
Citat fra P85DK

Den primære faktor for forsikringspræmier i dag er nyprisen på bilen, 325 HK er ikke meget i dag. AWD har ingen indvirkning på forsikringspræmien.

Du burde på ingen måde have problemer med at få en fornuftig og billig forsikring på performance modellen.

Det er vist kun hvis man færdes i Nordsjælland eller Skagen i uge 29 , at man kan bilde en forsikringsmægler ind at 325 hk ikke er meget idag.

Alle os andre der bor uden for "osteklokken" bliver bonnet så snart der er mere end 200 hk at rutte med. 

P85DK
P85DK Jul 10

@Ice2EV - arggghh, det vel mere et spørgsmål om at undersøge markedet ordentligt ;-)

FDM Udvidet forsikring inkl. Kasko, lånbil, vejhjælp og føreforsikring koster 5.076 kr. eller 6.348 hvis du skal Super med friskade og parkeringsskade.

Long Range er 4.224 for Udvidet og 5.496 for Super.

Så en forskel på 852 kr./året er selvføglelig 20% mere om året for en Performance over en Long Range, men det er stadig kun 852 kr. eller 71 kr. mere om måneden eller en kvart træstamme om ugen fra Lagkagehuset i Nordsjælland ;-)

Men det er klart at hvis 852 kr./året eller de 639 kr./året som KimT fandt er udslagsgivende, så skal man holde sig fra en Performance. Jeg vil stadig sige at det svine billigt

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 10
cth
cth Jul 10

Nu skal man jo også huske at ev6 performance ikke er meget performance..

Det er med 5,6 sek. til 100 en bovlam krikke i forhold til Tesla performance :-)

HrMogensen
HrMogensen Jul 10

Citat fra cth

Det er med 5,6 sek. til 100 en bovlam krikke i forhold til Tesla performance :-)

Der er lige detaljen at Performance ikke er Kia's hurtigste. Den ligger sig opad Model 3 SR (også rent pismæssigt). Den kvikke hedder GT og ligger nede på 3,5 sekunder for en halv mio kr.

cth
cth Jul 10
Citat fra HrMogensen

Citat fra cth

Der er lige detaljen at Performance ikke er Kia's hurtigste. Den ligger sig opad Model 3 SR (også rent pismæssigt). Den kvikke hedder GT og ligger nede på 3,5 sekunder for en halv mio kr.

---------------
Netop det jeg mente, så forsikringen er nok ikke så dyr.

HrMogensen
HrMogensen Jul 10

Citat fra cth
Netop det jeg mente, så forsikringen er nok ikke så dyr.

Så håber man at forsikringsselskabet kigger på prisen og ikke på navnet :D  

Ice2EV
Ice2EV Jul 10
Citat fra P85DK

@Ice2EV - arggghh, det vel mere et spørgsmål om at undersøge markedet ordentligt ;-)

FDM Udvidet forsikring inkl. Kasko, lånbil, vejhjælp og føreforsikring koster 5.076 kr. eller 6.348 hvis du skal Super med friskade og parkeringsskade.

Long Range er 4.224 for Udvidet og 5.496 for Super.

Så en forskel på 852 kr./året er selvføglelig 20% mere om året for en Performance over en Long Range, men det er stadig kun 852 kr. eller 71 kr. mere om måneden eller en kvart træstamme om ugen fra Lagkagehuset i Nordsjælland ;-)

Men det er klart at hvis 852 kr./året eller de 639 kr./året som KimT fandt er udslagsgivende, så skal man holde sig fra en Performance. Jeg vil stadig sige at det svine billigt

Det er muligt du kan få de tilbud, men når jkeg beder om tilbud på en ganske almindelig 3LR og 40.000 km om året, så er det lige gyldigt hvilket selskab jeg spørger , så kommer jeg ikke under 8500.

FDM,Gartnerne, Tryg, PFA forsikring eller 10 andre.

Bor jeg i et område med uhyggelig mange biltyverier. Nej Jeg erindre ikke at have hørt om nogen.

Bor jeg i et område med vanvittig mange indbrud. Nej

Bor jeg i et omdråde med uhørt få Tesla'er, Nej der er 5 model 3, 4 model S og 2 model X i en forstad med 3500 indbyggere. Der er både Ferrari, Porscher(Panamera, 911, Taycan, cayenne etc), AMG, Q8, A7 etc. 

Næst billigste er noget over 10k.

Har brugt timevis på sammenligninger, tilbud og samtaler med mæglere og online beregnere. Har hver gang tilbudt at flytte hele Portefølgen, 2 biler, hus, fritid ulykke x4, indbo, what ever. Det er en pude at slå i.

Seneste var for 3 uger siden, samtale med Gartnerne, nå betalte jeg 8500 nu, jamen det kunne de ikke være med på mere.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 10
P85DK
P85DK Jul 10

Nu er 40.000 km så også ganske betydeligt over hvad gennemsnittet af danske bilejere kører pr. år, hvilket nok er hovedparten af prisforskellen du oplever. Hvis du prøver at lave tilbuddet på 20.000 km, hvad siger den så?

Kører du mange kilometer, så må du jo også være indstillet på at det koster mere at forsikre. Men nu talte vi jo ikke kilometer, vi talte HK og nypris.

Hertil kommer selvfølgelig også at I jo har fri hastighed på vejene oppe nord på, det må alt andet lige også have en indflydelse ;-)

Ice2EV
Ice2EV Jul 10

@P85DK det begynder at sande til, derfor er 3. limfjordsforbindelse yderst vigtig ;-)

Det er ligeved at man kan skifte ICE'en til en Y og reducere km taller til 25.000 på begge, og så slippe billigere i forsikring.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 10
P85DK
P85DK Jul 10

ja nr 2 forsikring betaler næsten sig selv.

Mens du tænker over det, så kan du lige nyde lidt tetris med biler til €2,5 millioner (før dansk afgift) stykket - https://www.youtube.com/watch?v=dvu5OfCskp8

Sider: 1 2 »