Har ladet 100% op fordi jeg troede vi skulle afsted. Det skal vi så først om et par dage.
Bør man bruge noget af strømmen eller går det nok?
Har ladet 100% op fordi jeg troede vi skulle afsted. Det skal vi så først om et par dage.
Bør man bruge noget af strømmen eller går det nok?
Hvilken årgang ?
Min 70D har et enormt vampire Drain hvis man lader til over 78% - der er en blæser der kører. Så den aflader stille og roligt men ellers er det vel bare tagen en lille tur
Beklager har valgt model X kan jeg se.
model S 2020... ja jeg tror også bare jeg kører 50 km af så der kun er 600
Så er vi vel tæt på 90% :-)
Du kan jo overveje at opfinde en lille smuttur på 5-10 km, f.eks ned til bageren eller det lokale supermarked. Kommer du ned på 98%, så tager du lidt af toppen af spændingen på batteriet. Der er ingen magisk grænse ved 90%, men slid på batteriet vokser eksponentielt op imod 100%, så bare man tager lidt af toppen, så hjælper det meget. Det er naturligvis bedre at lade den stå med kun 90% end 98%. Men hvis den kun skal stå et par dage, så ville jeg ikke bruge tid på at brænde 10% af og slide på bilen for at få den ned på 90%. Du kan evt. også tænde for klima, mens den står parkeret, indtil du har brændt et par % af. Men som PeterE skriver, er det ikke noget stort issue. Bare du ikke lader til 100% hver gang og lader den stå med 100% i et halvt år. Det ville ikke være så godt for batteriet.
I øvrigt så er et tip før langtur: Lad den op til 90%. Ca. en time før afgang (mens man spiser sin havregrød) kan man så gå ind på appen og skubbe slideren op til 100%, så den genstarter opladningen. Så burde den være klar lige omkring afgang og den kommer ikke til at stå 100% opladet længere end højst nødvendigt. Og hvis man så af en eller anden grund ikke skal af sted alligevel, kan man blot lade den stå med 90%. Hvis turen bliver aflyst kort tid før afgang, bør man stoppe opladningen så snart man ved, man ikke skal køre alligevel.