Loading...
dk

Tesla åbner deres SuC'ere for andre biler | Tesla Forum

cth
cth Jul 22

Tesla tager i øvrigt 3 kr. pt. pr. KwH

Jeg bruger SuC så lidt så det er uden betydning for mig.

Men hvor ender vi?

jramskov
jramskov Jul 22

@cth: Prisen på el er også høj for tiden, så ikke overraskende at prisen på SuC'ere også stiger en smule.

P85DK
P85DK Jul 22
Citat fra Johannelund @P85DK
De kan da skelne imellem de Teslaen der har fri SUC eller nogle få gratis km. Og dem der skal betale ved kasse 1.

Nej de kan ikke, det er jo det jeg skriver :-) Ladestanderen er dum i den forstand at det eneste den tjekker er om bilen er klar til at modtage spænding og hvor meget.

Al information om hvorvidt den har fri SuC eller skal betale etc. det er 0 og 1 taller i selve bilen.

Betalingsenheden på alle andre ladestationer er en add-on på selve ladestationen som i praksis er lige så dum som Teslas SuC og som kun kan kommunikere med bilen som fortæller hvor meget den vil have. Betalingsenheden sørger bare for at denne kommunikation ikke starter før der er registreret penge til betaling. Dette har Tesla ikke, da de bruger bilen og den enkelte ejers Tesla konto til dette.

Johannelund
Johannelund Jul 22
@cth
Tjaa vindkraften mangler næsten totalt, da det har været vindstille igennem næsten 2 mdr.
og når det endeligt blæser, nedlukkes vindmøllerne det første 1/2 til 1/1 døgn, da man først skal have slukket for gas og kulkraftens elproduktion. Så prisen vil først falde, når vindkraften vedblivende producerer el.
jonsiii
jonsiii Jul 22
Citat fra Johannelund @cth
og når det endeligt blæser, nedlukkes vindmøllerne det første 1/2 til 1/1 døgn, da man først skal have slukket for gas og kulkraftens elproduktion. Så prisen vil først falde, når vindkraften vedblivende producerer el.

Arh det er nu ikke helt rigtigt. Det kan sagtens regulere hurtigere ned. Og hvis der var overskud af termisk produktion, ville det rent faktisk sænke prisen. Møllerne nedlukkes også først når prisen nærmer sig eller går under 0 øre/kWh (dog ikke i tyskland, så derfor flyttes strømmen nordpå). Der er også en del kraftværker ude til vedligehold, bla 2 GW svensk A-kraft på Ringhals og Forsmark. Plus en masse overføringskapacitet.

Tjek ugerapporten for uge 28 her:

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-kraftsituasjonen/kraftsituasjonen-veke-28-2021/

Læg især mærke til de norske priser på side 13. NO2 har priser 40x højere end sidste år. Det var til gengæld også utroligt lavt, så de mindre kraftværker var tæt på konkursen.

cth
cth Jul 22

ahhh.. tak. Vidste ikke at elpris var dyr pt.. Sådan er det jo når man kører på intro.

Der er elpris altid 0 kr. :-)

Johannelund
Johannelund Jul 23
Til orientering har mine solceller solgt el til spotmarkedspris i juli til 50 øre i gns pr kWh
Sidste år var afregningen 18 øre for juli
Sider: « 1 2