Loading...
dk

Strøm er blevet dyrt.. | Tesla Forum

cth
cth Sep 10

https://finans.dk/erhverv/ECE13267318/elprisen-i-historisk-rekord-faa-overblikket-paa-2-minutter/?ctxref=forside

låst artikel, men budskab står i det man kan nå at læse.

GAS er i øvrigt også hamret op... har selv gasfyr.

KimT
KimT Sep 10

Så er man glad for sin fastprisaftale igennem elforbundet hos Vindstød (18,75 øre).

Gad vide om de kan holde den pris på den aftale der skal indgås fra nytår

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 10
webercarbmann
webercarbmann Sep 10
Quote from KimT

Så er man glad for sin fastprisaftale igennem elforbundet hos Vindstød (18,75 øre).

Enig og nej  - jeg tror at prisen vil tage et ordentligt hop.  Prisen skal nu nok komme ned til vinter hvor det begynder at blæse igen men når det er stille vejr vil prisen nok blive ved med at være høj. 

Emilsteen
Emilsteen Sep 10
Citat fra KimT

Ja den aftale bliver bedre og bedre. Jeg sad en sen aften og var millimeter fra at skifte til Barry, da jeg godt kunne tænke mig en app, og se og følge lidt mere med i mit forbrug (og sort/grøn strøm osv), men når man regnede på det, så ville Barry være meget meget dyrere i 99% af dagene.. Der var måske et par dage i 2020 hvor man kunne få en bedre pris om natten. Men i forhold til at ha fast pris på 18,75 øre døgnet rundt, så var der godt nok langt vej. + et abonnement oveni.

Eneste minus er Vindstøds hjemmeside.. Puha. 

webercarbmann
webercarbmann Sep 10

Og Clever har sat refusionen op til 1,95 pr Kwh i 3 kvartal 2021 grundet den stigende elpris.  Sjovt når man kun betaler ca. 0,90 / Kwh.  Fortsætter den høje elpris om sommeren i den kommende år kan det være at jeg rykker på det 15KW solcelleprojekt jeg har liggende i skuffen.  

Johannelund
Johannelund Sep 10
Citat fra webercarbmann

Og Clever har sat refusionen op til 1,95 pr Kwh i 3 kvartal 2021 grundet den stigende elpris.  Sjovt når man kun betaler ca. 0,90 / Kwh.  Fortsætter den høje elpris om sommeren i den kommende år kan det være at jeg rykker på det 15KW solcelleprojekt jeg har liggende i skuffen.  

Tjaa husk på timeafregning

og her er de forventede salgspriser ab vindmølle DK1

webercarbmann
webercarbmann Sep 10

@Johannelund.  Det er timeprisen du får når du sælger strøm fra solceller som privat. Den har været 80-90 ører/ Kwh hver dag i dagtimerne den sidste uge.  Generet i den høje ende hele sommeren, også i dagtimerne hvor et solcelleanlæg laver strøm.  Med så høje priser tager det ikke så mange år at få et solcelleanlæg afskrevet

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Sep 10
Johannelund
Johannelund Sep 10
Tjaa har 2 solcelleanlæg og sidste afregning jeg har fået fra vindstød er for juli 55-57 øre,
Og ja spotmarkedsprisen i dk1 er ens for sol og vind og andre elproducenter, så forvent det man kan prissikret vind til ca. Du kan jo oplade din bil om natten til ca 1/3 af prisen,
Ps hvis du ikke betaler elafgifter, fordi du har elvarme, giver det da slet ikke mening at have et solcelleanlæg som sælger strøm til solcellebatteriet eller elselskabet til 3 gange prisen du kan oplade din elbil til om natten.
Cubic
Cubic Sep 11

Interessant tråd. :) da jeg har solceller.

Når man har solceller, får man ikke refusion (mener dog Clever gør).

Kan det ikke passe at refusions aftalen er forlænget til 2030?

Vil det så ikke være smartest med batteri lager?

Når jeg tjekker op på hvad der kan betale sig, når som jeg køre 20,000km årligt, er det billigst med ingen abbonement ifølge Baltzer.eu

Hvilken løsning har i valgt ?

Jeg har valgt at lade uden udbyder, og få bilen til at lade om natten, og sælge strømmen fra solcellerne. 

P85DK
P85DK Sep 11
Citat fra webercarbmann

Prisen skal nu nok komme ned til vinter hvor det begynder at blæse igen men når det er stille vejr vil prisen nok blive ved med at være høj.

Den kraftige prisstigning er, som jeg har forstået det, pga vandmangel i de svenske og specielt norske vandkraftværker. Norge er vist stort set 100% selvforsynende med EL fra hydropower, så når der ikke er nok vand, så importere de el i stor stil.

MOS
MOS Sep 11

@Cubic

Nu ved jeg ikke, hvor meget du får for at sælge din strøm fra solcellerne. Men mit gæt er, at det er bedre for dig at bruge den selv til opladning af bilen i dagtimerne, mens solen skinner, i stedet for at oplade den om natten, hvor du skal købe strøm - formentlig til en højere pris end den, du får for din solcellestrøm. Husk at medregne alle afgifter, transport, moms osv.

Johannelund
Johannelund Sep 11
@cubic@mos@webercambman<br /><br /><br />
Forstå det nu, betaler man ikke elafgift fordi man fritaget, “elvarme,varmepumpe,jordvarme”<br /><br /><br />
giver det slet ikke mening med solceller, da den væsentlige fordel ved solceller er at man slipper for elafgiften time/time, men det er jo netop den man er fritaget for i forvejen,<br /><br /><br />
I 2020 var salgsprisen ex afgifter på 8-15 øre i dagtimerne, i 2021 er salgsprisen en del højere, 30-55 øre, hvilket er måske 10 lavere en hvad man kan købe strøm til om natten, <br /><br /><br />
At ofre 80000 for at producere 5500 kWh via solceller, der skal tjenes hjem via 10-15øre i marginal meromkostning ved natlanding det giver under 600 højt sat 1000 kr, dvs at solcelleanlægget skal producere uden vedligeholdsomkostninger i 80 år inden man har tjent anlægget hjem igen. Converterne i solcelleanlægget har en levetid på 10-15 år, og anlægget ca 30 år, og med det folketing vi har der laver reglerne om med tilbagevirkende kraft, så pas på. <br /><br />
Har lige tjekket prisen på litium batteri hos Viva energi ca 18000 for et batteri der kan have strøm til 50-60 km.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Sep 13
selsoe
selsoe Sep 11
Med til historien hører at nedsat elafgift ved elvarme først indtræder for forbrug over 4000 kWh. Jeg har jordvarme og reduceret elafgift med et samlet forbrug på godt 8500 kWh årligt. Dvs knap halvdelen af mit forbrug betaler jeg fuld afgift for. I år har min gennemsnitlige kWh-pris været 1,54 indtil videre. Jeg har selv overvejet solceller men kan ikke helt få overblik over regnestykket, så jeg følger interesseret med i diskussionen.
Ice2EV
Ice2EV Sep 12

@selsoe. Hvordan kan du nøjes med 8500 kWh med en elbil. Kører du ikke i den?

Vi har fjernvarme, LED pærer i næsten alt og bruger vel 13.000 kWh om året. Skulle vi have varmepunpe af en slags, var vi vel nærmere 18.000.

selsoe
selsoe Sep 12
Svært at svare på. Vi kører ca 20.000 om året, men ikke langt i hverdagen. På Jyllands- og Europatogterne bliver der ladet meget på Supercharger, så det er måske forklaringen.
Cubic
Cubic Sep 13

Jeg er måske forhåndsindtaget her, men jeg føler mig taget i r...., pga. netop som Mos og Johannelund nævner, afgifter på strøm, strømnettet, transportafgift, abonnement osv. osv.

Der er ingen gennemsigtighed i dette strøm univers, og ret svært at regne ud, hvad de rigtige priser er, og hvad der betaler sig bedst.

Jeg har solceller, og ikke reduceret elafgift (gasfyr)

Ice2EV
Ice2EV Sep 13

Skal du ikke bare have en hybrid inverter, således du selv levere hovedparten af den egen strøm om aftenen og natten også?

Så slipper du for diverse transport og afgifter. Eller i det mindste reducere det betragteligt.

Johannelund
Johannelund Sep 13
@Cubic<br />
Tjaa du har solceller og gasfyr, og du betaler derfor elafgifter, <br />
Har du overvejet at udskifte dit gasfyr til vand-varmepumpe via de tilskudsordninger man kan søge og derved blive fritaget for elafgifter, ved ikke om du må tilføje et batteri til dit solcelleanlæg uden at du mister din nettoordning. Folketinget gør jo alt for at solceller bliver bekæmpet for private. <br />
At udskifte inverteren og påsætte et batteri på 20kw =100km, hvis man må det, tjaa det koster vel let 40-50t
Og solcellerne laver jo 75% af deres strøm i sommerhalvåret,
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Sep 13
cth
cth Sep 13

Jeg har overvejet luft / vand VP.

Men en af god kvalitet løber op i 100.000kr.

I følge div. beregninger ville jeg nemt kunne spare 7000kr. om året nogen siger mere.

Men de sidste tror jeg overdriver.

Er der nogen her der har luft/vand i et ældre 50'er hus som er isoleret? :-)

Bianco
Bianco Sep 13

Vi har luft til vand i vores 2004 hus - dvs. suger luft fra div. lokaler og flytter varmen til brugsvand og opvarming. Vi ville vælge det igen, udelukkende for luftskiftet/indeklima.

Sider: 1 2 3 »