Sad i Slagelse i går og ladede lidt. Bedst som jeg var i gang på PC'en med at arbejde, bakkede en Falck-bil med en hvid P85D på ladet hen til en lader et par pladser længere henne. Ud af bilen sprang en Falckmand og 2 unge gutter ud. Den ældste af de unge gutter var nok omkring 20-22, den anden var lidt yngre. Begge af anden etnisk herkomst.
De kom hen og hørte, om jeg måske kunne hjælpe. Både de og Falckmanden var lidt på bar bund.
De havde købt bilen samme dag, den var på endagsnummerplader. Den havde været skadet, fortalte han, havde været på værksted siden juli, og han havde købt den af forsikringen. Den var på 0% da de fik bilen udleveret, fortalte den unge ejer mig. De havde så kørt ca. 10 km inden bilen stoppede. Han var ny ejer, så han havde ikke haft bilen da den blev skadet.
Bilens batteri var på 0%, og der var ikke lys i den store skærm. Falckmanden pillede nosecone af, og fik sat strøm på 12V batteriet, så der kom liv i den store skærm. Det lykkedes så at få åbnet ladeporten, og få sat stikket i. Men den ville ikke lade. Det viste sig nu, at ejeren ikke havde appen installeret, og derfor af gode grunde ikke havde sit kreditkort oprettet i Teslas system. Og mig bekendt skal Tesla ind over, for at få appen, bilen og kreditkortet koblet sammen. Klokken var 21.20, så Tesla support var i givet fald i Holland.
Det lykkedes os dog at få bilen bakset over til Clever laderen ved siden af SuperChargerne, der kunne de så lade med type2 stikket på AC. Det viste sig, at bilen havde dobbeltlader, for de ladede med 22 kW. Jeg har ikke Clever abonnement, men var i stand til at tænde for ladning med min Plugsurfing brik, som jeg har til nødssituationer. Det er så til en pris på 9 kr pr kWh!
Så der sad de så i små to timer indtil de havde nok til at nå hjem til Odense. De lovede at overføre penge via mobilepay, men indtil nu har jeg ikke set noget til dem.... Prisen for de 32 kWh er 268 kr, så jeg håber da de sender dem snart.
Men tænk at købe en så dyr bil uden at have styr på hvordan man oplader den, og uden at have de fornødne abonnementer - og tænk at forsikringen/værkstedet har udleveret en bil med 0% til dem! Og hvis den har stået uden strøm på hovedbatteriet siden juli... Jammen, det åbner så mange spørgsmål, så jeg snart ikke ved hvor jeg skal starte.
EDIT: Jeg har netop modtaget pengene via MobilePay med et "Tusind tak for hjælpen" fra den meget høflige unge mand :-)