http:///...%A5-el-i-transporten
Stadig intet nyt fra regeringen om en eventuel fortsættelse af afgiftsfritagelsen for elbiler. Mon ikke det bliver et punkt på dagsordenen når valgdebatten først går igang senere på året?
http:///...lOesning-for-elbiler
Længe at vente til efteråret med en afklaring - ikke mindst for dem der har elbiler i ordre og måske ikke lige når at få leveret inden næste årsskifte. Kan betyde at bestillinger stilles i bero eller elbiler afbestilles pga. usikkerhed om endelig pris. Det er ikke tilfredsstillende for udbredelsen af elbiler i Danmark.
@kajkaj: Jeg vil stadig vove den påstand, at det er bestillings- og ikke leveringstidspunktet der er afgørende for hvilken pris/afgift man kommer til at betale. Sådan var det ihvertfald den gang de ændrede afgiftsreglerne for campere og bl.a. Q7'eren steg voldsomt i pris. Men det er muligt jeg tager fejl?
Af nedenstående uddrag af ordrebekræftelsen fremgår at køberen er ansvarlig for betaling af skat og afgifter der bliver pålagt/besluttet inden levering. Jeg spurgte Tesla om det kunne være rigtigt og fik det svar at prisen var fast indtil 31.12.2015, men at bilen kunne afbestilles hvis der kom afgift på. Nu er det mere aktuelt, end da vi bestilte i sept. 2013. Datoen for indregistrering af bilen er normalt den dato der bestemmer afgiftsberegningen, men regeringen kan naturligvis beslutte at det er bestillingsdatoen der er skæringspunkt.
~Price indicated does not include taxes and
governmental fees, which will be calculated
as your delivery date nears. You will be
responsible for these additional taxes and
fees.
Da der blev skudt med skarpt i københavn i maj 1993, blev der lavet nye afgifter på biler og motorcykler. Jeg havde bestilt og betalt en motorcykel, uden afgift. Tiden gik, mens der blev hældt 7 lag klar lak på lakken. Så den blev først afgiftet efter den dato, hvor de nye regler trådte i kraft. Så jeg fik 5.000 kr tilbage. Fordi afgiften var lavere fra den dato, også på køretøjer, der allerede var i landet. Men ikke registreret endnu.
Da der skulle til at være en ny ordning på de afgiftsfrie 10 personers busser til privat person befordring, var reglerne, at de 10 personers busser, der var bestilt og i landet inden skæringsdatoen gik under de gamle regler. Altså stadig til den billigere afgift.
2 forskellige fortilfælde, hvor reglerne var lidt i købers favør. Men det er jo ikke sikkert det samme gælder her. Så alle gæt kan være mulige.
I har nok ret - hvis man vil være 100% sikker på prisen, så skal man sørge for at bestille i god tid, så man er sikker på at få leveret i 2015. Så bare ærgeligt hvis de beholder afgiftsfritagelsen og fjerner momsen på elbiler...meeeeen det sker nok heller ikke :-)
Hov, jeg troede jeg havde fået skrevet tidligere idag, Dansk Elbilalliance har fået foretråde for skatteudvalget her i dag, jeg tror faktisk det var klokken 13 hvor du skal gøre deres mening tydelig, og deres mening er vi nok ikke mange herinde der er i tvivl om ;-)
/Martin
Så bare ærgeligt hvis de beholder afgiftsfritagelsen og fjerner momsen på elbiler...meeeeen det sker nok heller ikke :-)
Jeg tror desværre chancen for momfritagelse på el-biler er lig nul. Den absolut eneste chance for det er hvis der er valgflæsk på border før folketingsvalg, men jeg kan ikke se hvilken siden af folketinget er sådan forslag/krav skulle stamme fra.
Det er langt mere sandsynligt at nettoprisen for en elbil stiger en smule på den ene eller anden måde.