Loading...
dk

M3 basis, nu med længere rækkevidde (ikke længere SR) | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Nikola
Nikola Nov 2 '21

Grundmodellen hedder nu bare Model 3 (ikke SR+) og har længere rækkevidde 491 km WLTP. Skulle vist stadig være LFP batteri, på ca. 60 kWh. Uændret pris lige under 400k 

https://www.tesla.com/da_DK/model3/design?redirect=no#overview

Ps.
Kan se at prisen siden mit opslag er steget med 10k.....

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Nov 3 '21
PL
PL Nov 2 '21
Citat fra selsoe Det er ikke dumt altså. Synes efterhånden SR rækkevidden nærmer sig rækkevidden på min 2019 LR! Var WLTP på 540 km dengang?

Nej, den hed 560. Men med et LFP-batteri, man kan lade op til 100% hver dag hvis man har behovet, er forskellen meget lille. 

KimB
KimB Nov 2 '21
Men accelerationen fra 0-100 er hævet til 6,1 sek…
Ice2EV
Ice2EV Nov 2 '21

Kunne man få en med 4 hjultræk og 900 km batteri, så var jeg ligeglad med om det var 4,4 eller 6,1 sek.

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 3 '21

Og pris nu med 10k

jramskov
jramskov Nov 3 '21

Nærmeste konkurrent er vel Polestar 2 der nu fåes med baghjulstræk og LR batteri med WLTP rækkevidde på 515-540km og 0-100 på 7,4. Den fåes fra 375k kr siger de, men jeg prøvede lige hurtigt at konfigurere den og tilføje deres pilot pg plus pakker der begge indeholder ting jeg nødigt vil undvære og så er prisen pludselig 445k kr og jeg tænker ikke den har godt at blive opladt til 100% dagligt.

PeterE
PeterE Nov 3 '21
Citat fra jramskov

Nærmeste konkurrent er vel Polestar 2 der nu fåes med baghjulstræk og LR batteri med WLTP rækkevidde på 515-540km og 0-100 på 7,4. Den fåes fra 375k kr siger de, men jeg prøvede lige hurtigt at konfigurere den og tilføje deres pilot pg plus pakker der begge indeholder ting jeg nødigt vil undvære og så er prisen pludselig 445k kr og jeg tænker ikke den har godt at blive opladt til 100% dagligt.

Det der med at lade 'til 100% dagligt' - det gælder da vist for alle elbilers batterier, ikke kun Polestar :) 

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 3 '21

Så vidt jeg forstår så er de kinesiske LFP batterier i standard range m3 ok med at blive ladet til 100% dagligt da der er en anden kemi i batterierne.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 3 '21
jramskov
jramskov Nov 4 '21

@PeterE: Som Gustavfar1 siger, er det netop ikke et problem med LFP batterier som bruges i Model 3 Standard Range. Rent faktisk har det bedst af jævnligt at blive opladt til 100% så vidt jeg har forstået det.

DenseH
DenseH Nov 4 '21
Yeps. Vi har direkte fået at vide fra Tesla at vi kan lade til 100% hver dag. Og at vi helst skal lade til 100% minimum 1-2 gange om ugen. Uden at batteriet tager skade. Eller degraderer unødigt. Og det stemmer helt overens med hvad man ved om LFP batterierne.
DenseH
DenseH Nov 9 '21
@KimB Ja noget kunne tyde på at de har lagt den mindre motor 990 eller 970 i de nye LFP modeller. Vores har 980 motoren der er elektronisk begrænset til 325hk.
Ice2EV
Ice2EV Nov 9 '21

Med en forholdsvis høj virkningsgrad på en Tesla elmotor(elmotor i det hele taget), er det vel nærmest ligegyldigt for rangen, at der ligger en 970-980-990 eller for den sags skyld en symaskine motor deri.

Er der 60 kWh, som brændes af med en virkningsgrad på eks. 95%, så kommer man vel lige langt om man benytter den ene eller den anden elmotor. 

Men man kommer sikkert lidt hurtigere de samme xxx km med en Tesla kontra en symaskine motor.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 9 '21
DenseH
DenseH Nov 9 '21
Enig. Betyder ikke så meget. Men kan forklare 5,6 kontra 6,1. Tænker de skruede op for effekten da de begyndte at levere LFP for at kunne holde de samme 0-100 tider (og tophastighed) da bilen jo pludseligt vejede noget mere.
ankjaers
ankjaers Nov 10 '21

Citat fra Ice2EV

Med en forholdsvis høj virkningsgrad på en Tesla elmotor(elmotor i det hele taget), er det vel nærmest ligegyldigt for rangen, at der ligger en 970-980-990 eller for den sags skyld en symaskine motor deri.

Er der 60 kWh, som brændes af med en virkningsgrad på eks. 95%, så kommer man vel lige langt om man benytter den ene eller den anden elmotor. 

Men man kommer sikkert lidt hurtigere de samme xxx km med en Tesla kontra en symaskine motor.

Er der nogle som kender forskellen på 970, 980 og 990 motorene? 

Seppe
Seppe Nov 10 '21

Man kunne sagtens tro det handler om at få lidt mere seperation imellem modellerne