Loading...
dk

SuC I storcentre, først i Kolding Storcenter? | Tesla Forum

KimT
KimT Nov 21 '21
Quote from Johannelund Måske er Tesla igen ved at blive overhalet indenom
Dem og deres lukkede SUC

Kia har netop lanceret at de tilslutter sig et stort ladenetværk i hele Europa.

https://press.kiamotors.dk/...te-i-danmark-3126114

Samme pressemeddelelse kom Hyundai  allerede med 22/6 da de lancerede deres Charge myHyndai. Så underligt at Kia har ventet flere måneder ekstra. https://www.hyundai.dk/koeb/elbiler/charge-myhyundai

Emilsteen
Emilsteen Nov 21 '21

Er det samme cirkus som Renault har, hvor man får et kort med (til en eller anden fiktiv værdi) og så kan man oplade i heeele Europa.. Altså til gigantiske overpriser, i forhold til hvis man selv henter de forskellige apps til Ionity, Clever etc etc.

Johannelund
Johannelund Nov 22 '21
Tjaa Tesla taler jo om at åbne deres ladenetværk, det har været fremme at man for ca 100 kr i abb kan få lov til at tanke til samme pris som Tesla ejere, min ifølge linket kan man hos ionity for 100 kr i abb. tanke for 2.20 kr som jeg kan forstå er ca 50 øre billigere end Teslas pris.
Derfor er det vel ikke helt forkert at påstå at Tesla blive overhaler indenom.
cth
cth Nov 22 '21

Tesla tager 3.10kr. pr KwH

Netop hjemkommet fra en større rundtur i jylland på 1000km.

Må sige at man lærer at sætte pris på  Tesla SuC

Rigeligt med ladere og de virker alle sammen..næsten.

vestjylland mangler måske lidt, men med 652 WLTP gik det nu fint.

cirkle K og OK holder folk i kø for at spare og få gratis strøm

Nogen gange deles de om 1 lader da den ande ikke virker.

Såvidt jeg kan forstå er Ionity ladere heller ikke så stabile.

jramskov
jramskov Nov 22 '21

@Johannelund: Jeg har skimmet det - ja, det giver adgang til over 200.000 ladesteder, men det er jo ikke Kia der har bygget det ladenetværk, Kia har blot lavet en aftale der giver adgang til en masse ladere, de fleste af dem, destinationsladere. Jeg har også adgang til over 250.000 ladestationer med f.eks. min Plugsurfing ladebrik. Dertil har jeg adgang til Teslas SuC netværk, der er det klart største lynladernetværk. Der er vel nærmest ingen ladestationer i Europa jeg ikke vil kunne benytte i en Tesla. Fortæl mig lige igen hvordan Tesla er overhalet indenom på ladeområdet?

Jeg kan ikke se hvad 800v/400v teknologien har med det at gøre. Jeg har set flere nævne at de nye Koreanere (Ioniq 5 og EV6) har problemer med ladehastigheden i koldt vejr. Senest i JP's Biler podcast. Journalisten havde kørt en lang tur og var nede på 5% tilbage men i lang tid ladede den ikke med mere end 70kW. Så er det jo et fedt at den kan lade med op til 240kW og har 800v system.

Johannelund
Johannelund Nov 22 '21
@jamskov
Tjaa hvis man kan oplade til 2,20 kr for et månedlig gebyr på omkring 100 kr
Og da ionity er ejet af BMW Group , Daimler AG , Ford Motor Company og Volkswagen Group , og Hyundai Motor Group, dvs 5 aktionærer, og med en opfordring til at andre også tilslutter sig, hvilket ladenetværk tror du så vil udvikler sig mest, Tesla for teslabiler eller ionity for de andre.
Dvs hvis ikke Tesla åbner deres netværk tror jeg at teslas SUC bliver efterladt på perronen.
Tesla har vel 4 forskellige biler, mens de andre tjaa, bare alene Vw koncernen har vel en faktor 4 i forhold til Tesla.
cth
cth Nov 22 '21

Hvad er problemet her?

Tesla åbner sikkert snart for alle og det giver mening for tesla da de kan tjene ekstra penge.

Tesla kan sikkert sætte prisen ned hvis de vil.

Umiddelbart går der år før ionity kan matche teslas ladenetværk.

Hvad har ionity i DK... 36 ladere på 8 lokationer.. er lige før Tesla Køge har dem alle samme sted.

Hvis tesla samtidigt kan tilbyde andre elbiler samme smarte funktion som vi har, med hvor man skal lade for at komme fra A til B, så er de yderligere foran.

Så se lyst på det... ionity og tesla fremover giver bare flere muligheder for os alle..

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 22 '21
jramskov
jramskov Nov 22 '21

@Johannelund: Det er svært at spå om fremtiden, men indtil videre producerer Tesla flere elbiler end de andre og udvider så vidt jeg ved deres netværk hurtigere end IONITY. Hvordan ser det ud i f.eks. 2030? Det er der næppe nogen der ved, men Tesla har et langt højere årligt produktionsmål end alle andre. Kia har f.eks. sagt at de forventer at producere 800.000 i 2030. Det er mindre end hvad Tesla ender med at producere i år.

@cth: Der er ikke noget problem - jeg undres blot over at Johannelund kan påstå Tesla er overhalet hvad angår ladeinfrastrutur.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Nov 22 '21
cth
cth Nov 22 '21
@jramskov...netop :-)
Johannelund
Johannelund Nov 22 '21
@cth @jramskov<br />
Nu er der jo en del herinde der har ydret deres modstand imod at Tesla åbner deres ladenetværk<br />
Jeg siger jo at hvis ikke Tesla åbner deres netværk, så vil de blive overhalet indenom, at tro at SUC kun for Tesla kan klare sig imod alle de andre mærker, der ser ud til at samle sig omkring ionity, det ser jeg som en kæmpe udfordring for Tesla, Tesla producerer ganske få bilmodeller, de andre rigtig mange flere forskellige modeller, og at tro at de andre med alle deres fabrikker ikke vil overgå Teslabiler i antal, husk på at en elbil er simpel i opbygning, de andre producerer blot en batteriplatform med elmotor som de så udruller i rigtig mange modeller., på mange forskellige fabrikker
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Nov 22 '21
PeterE
PeterE Nov 22 '21

Det har altid ligget i kortene at Tesla ville a) sælge ladenetværket fra eller b) åbne netværket for andre betalende kunder. Kun godt hvis I spørger mig.  

cth
cth Nov 22 '21

Det er super... 3.10kr for 1 KwH hos Tesla er jo ikke rigtig billigt.

Jo måske lige nu men det kostede den også hvor strømmen var billig.

Så egentlig positivt de ikke har hævet den her under prisstigninger på strøm.

Ønsker ionity velkommen + alle andre samt at Tesla åbner op.

Fri konkurrence er = med lavere priser.

Jeg deler slet ikke JohanneLunds tanker om Teslas udfordringer.

De er her og de bliver.

De får bare noget konkurrence på både biler og strøm.

Fedt for os.

At sige en elbil bare er...... det er som at sige en apple ting bare er en dims som alle andre.

Det har Apple vist bevist det ikke er.

jramskov
jramskov Nov 23 '21
Citat fra Johannelund @cth @jramskov
Nu er der jo en del herinde der har ydret deres modstand imod at Tesla åbner deres ladenetværk

Jeg forstår ikke relevansen? Tvivler stærkt på at Elon Musk læser med herinde ;-)

Jeg siger jo at hvis ikke Tesla åbner deres netværk, så vil de blive overhalet indenom, at tro at SUC kun for Tesla kan klare sig imod alle de andre mærker, der ser ud til at samle sig omkring ionity, det ser jeg som en kæmpe udfordring for Tesla, Tesla producerer ganske få bilmodeller, de andre rigtig mange flere forskellige modeller, og at tro at de andre med alle deres fabrikker ikke vil overgå Teslabiler i antal, husk på at en elbil er simpel i opbygning, de andre producerer blot en batteriplatform med elmotor som de så udruller i rigtig mange modeller., på mange forskellige fabrikker

1) Nu er Tesla jo begyndt at åbne netværket.
2) Jeg tænker antallet af biler solgt er mere relevant end antallet af bilmodeller.
3) Jeg vil vove den påstand at det er mere komplekst end du får det til at lyde at transformere f.eks. VW til at producere elbiler fremfor ICE. Diess (VW CEO) har for nyligt sagt at VW tager omkring 30 timer om at bygge en bil, Tesla tager 10 timer.

webercarbmann
webercarbmann Nov 23 '21

Tesla skal nok styre dette og de kommer til at tjene gode penge på at andre mærker lader på deres SUC net.  

https://insideevs.com/news/545214/non-tesla-supercharger-pilot-everyth

Fra artiklen:

There are two options to use the Superchargers (according to reports from the field):

• single use at €0.57/kWh
  • subscription: €13/month + €0.24/kWh (a similar to Tesla drivers)
    a minimum period is just one month
    the breakeven is at around 39.4 kWh/month (compared to single use)

Det løber hurtigt op og kan vise sig at blive en rigtig god forretning for Tesla.  Bliver det for populært, så skruer de bare på prisen ligesom de de gør på bilerne hvis der er mere supply end demand.  Det er heller ikke sikkert at det bliver hele nettet der bliver åbnet for andre kunder.  I Danmark er fx. Middelfart ofte ret presset, så det er oplagt at holde den SUC lukket for ikke Tesla kunder indtil presset letter.  Som aktionær kan jeg kun være tilfreds.  Det er penge i kassen som de andre bilproducenter kunne have tjent selv. 

Ice2EV
Ice2EV Nov 23 '21

Tænker også et abonnement er lidt ligesom når fitness centre tilbyder dig et medlemskab, du betaler til i månedsvis, uden at slide sønderligt på apparaturet.

Eller for den sags skyld Wash World. De har nu lukket muligheden for, at vaske med rabat, hvis ikke man har abonnement. Men 1) Jeg gider ikke holde 20 minutter i kø. 2) man kan få vask til samme pris andre steder.

Forøvrigt er Washworld ejet af den tidligere ejer af FitnessWorld.

KimT
KimT Nov 23 '21

Der er 12 måneders binding hos Kia/Hyundai på deres IONITY ab. 

cth
cth Nov 23 '21
Citat fra Ice2EV

Tænker også et abonnement er lidt ligesom når fitness centre tilbyder dig et medlemskab, du betaler til i månedsvis, uden at slide sønderligt på apparaturet.

Eller for den sags skyld Wash World. De har nu lukket muligheden for, at vaske med rabat, hvis ikke man har abonnement. Men 1) Jeg gider ikke holde 20 minutter i kø. 2) man kan få vask til samme pris andre steder.

Forøvrigt er Washworld ejet af den tidligere ejer af FitnessWorld.

-----------------------

De 5 gange jeg har vasket hos WW har været af tvivlsom kvalitet.
Så det gider jeg ikke mere.
Ice2EV
Ice2EV Nov 23 '21

Det er fordi deres billige produkt ikke vasker midten foran og bagpå. Børsten kører ikke nok til højre/venstre. Derfor er nummerpladen i begge ender måget på midten. 

Ofre man en af de 2 dyreste, så er resultatet som regel OK. 

cth
cth Nov 24 '21

det har du sikkert ret i...

tager man et trin op betaler man det samme som min lokale F24 og den vasker fint.

Så derfor er jeg også begyndt at bruge den igen.

Så støtter jeg også lokalt :-)

Arpe
Arpe Nov 24 '21

Så er Ionity endelig kommet med deres 2025 plan:

IONITY 2025 target:

• more than 1,000 stations
  • about 7,000 individual chargers
  • new stations with 6-12 chargers 

Så cirka det netværk Tesla allerede har i dag vil Ionity have i 2025. Tesla er vist ikke ved at blive overhalet indenom alligevel ;-) 

- Info: Tesla har 708 lokationer med 8426 ladestandere i EU. 

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Nov 24 '21
Sider: « 1 2 3 4 »