Loading...
dk

Huyndai iQ5 og Kia EV6 kan ikke lade hurtigt i køligere vejr. | Tesla Forum

cth
cth Nov 22 '21

Odense - Skanderborg var ikke nok til at varme batteri op og måtte nøjes med laaangt under 240 kw ladning.

70 kw startede han med i lang tid indtil batteri var varmt.

Jeg lader med 143kw uanset temp og model 3 sikkert meget højere.. :-)

https://jyllands-posten.dk/biler/ECE13477906/den-laenge-ventede-fisker-ocean-med-dansk-dna-er-nu-klar/

28:40 min inde

Arpe
Arpe Nov 22 '21

Må indrømme jeg har set 40-50 kW på Tesla supercharger når det er koldt og jeg kun har 5 kilometer til laderen. Så snart vi er på tur har vi altid fuld skrald uanset ude temperaturen. 

Model 3 LR Dual Motor, 2019

Er spændt på om alle de "vinter forbedringer" Tesla har lavet siden sidste år ændrer på dette. Jeg kommer nok først til at teste det mellem jul og nytår. 

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Nov 22 '21
cth
cth Nov 22 '21

det synes jeg måske er i underkanten trods alt... med kun 5 km.

Må selv teste.. synes dog ikke jeg har set det med den gamle S jeg havde før.

Men 121 km før de skulle lade Kia'en og så kunne den kun hive 70kw de første 10 min.

der er da vist en oplagt sag mod Huyndai på vej :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 22 '21
KimT
KimT Nov 22 '21

Det kommer an på hvordan de 121km er kørt. Hvis de har lagt med konstant hastighed, unden opbremsninger og acceleration giver det ikke meget varme i batteriet.

cth
cth Nov 22 '21

Det er vel sådan set lige meget... jeg kan da ikke huske at jeg på noget tidspkt. har haft under 120kw ladning ved ankomst til SuC. Min max. er 150kw.

Fra 250 til 70 er meget.

Men måske er det lige den bil der har en fejl...hvem ved.

Fandt lige dette på engelsk IQ5 forum

The biggest bummer is when going to fast charge it does not preheat the battery so you're stuck at 40 kW for an eternity until it hits 15C and goes up.

Johannelund
Johannelund Nov 22 '21
Varmepumpe og Tesla
Efter lidt research set det ud til at tesla også har haft problemer med deres varmepumpe i biler model 3 fra usa 2021 modeller når de skal køre i køligt vejr, det skulle de så have lavet et fix via software på,
Så det bliver vel også løst for andre varmepumpe biler i køligt vejr.
Så din @cth model 3 har nok ikke varmepumpe vil jeg tro.
cth
cth Nov 22 '21

varmepumpe ?

talte vi ikke om batteri og opvarming af det samt ladehastighed?

jeg har en model S og ikke en 3.

Men når vi nu er ved varmepumpe så mente jeg ikke model S fra dec. 2020 har det.

Men i Hillerød sagde de den havde.

Dog virkede han usikker.

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 22 '21
Johannelund
Johannelund Nov 23 '21
@cth
Læs venligst, varmepumpe bruges både til opvarming at batteri og kabine
Derfor har varmepumpe biler problemer med at opvarme batteriet til fuld skrald ved opladning
https://www.inputmag.dk/...evidde-i-koldt-vejr/
cth
cth Nov 24 '21

Ok vidste jeg ikke...

Såvidt jeg ved har IQ5 / EV6 VP så det gør det jo bare endnu mere pinligt, at de ikke kan lade med mere end 70 kw

Dvs at en ny Huyndai ikke kan lade med den hastighed de lover mens min gamle model S lader med 120 KW ved ankomst. Den er fra 2015 og har ikke VP.

Medmindre det er en fejl på den model JP har lånt.

Men det tyder det ikke på ved hurtig googling.

Nævner specifik min gamle S, da jeg ikke ved om den nye har VP, men som i øvrigt lader med 143KW stort set hver gang jeg kommer til SuC

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 24 '21
Boomle
Boomle Nov 24 '21

Ret skal være ret. Jeg ladede min M3P (uden VP) i går morges efter kort køretur fra 18%-40%. Jeg fik mellem 65-75 KW, så Tesla er nu heller ikke altid godt med ved koldt batteri. 

cth
cth Nov 24 '21
Citat fra Boomle

Ret skal være ret. Jeg ladede min M3P (uden VP) i går morges efter kort køretur fra 18%-40%. Jeg fik mellem 65-75 KW, så Tesla er nu heller ikke altid godt med ved koldt batteri. 

-------------------
Sammenligningen er jo forkert Boomle.. kort tur versus lang tur.
Men hvad er kort tur... Odense-Skanderborg er lang tur og det var over 10 grader da de testede.
Det må jeg prøve ved lejlighed.
Kører dog sjældent korte ture før SuC da jeg jo lader hjemme.

Hvis man bor i Køge og kører ud til SuC i kold bil, så tror jeg gerne at Tesla heller ikke kan nå at varme batteri op. Men hvem kan det?
Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 24 '21
jramskov
jramskov Nov 24 '21

En forskel er at Tesla forvarmer batteriet hvis du sætter destination til en lynlader. Det gør de nye koreanere ikke.

Bianco
Bianco Nov 24 '21
Citat fra jramskov

En forskel er at Tesla forvarmer batteriet hvis du sætter destination til en lynlader. Det gør de nye koreanere ikke.

Kia / Huyiundy(..) har funktionen til at forvarme batteri inden ankomst til lader - det ser bare ikke ud til at virke efter hensigten. 

jramskov
jramskov Nov 24 '21

OK, jeg har blot læst at de ikke gør det.

Johannelund
Johannelund Nov 24 '21
Ja problemet med varmepumpe biler er jo nok det generelle at varmepumpe har nedsat ydelse i koldt vejr, hvilket jo kun kan løses ved at sætte en større varmepumpe i eller også at have en varmepatron som hjælpevarmekilde til opvarming af batteriet, men dermed ryger noget af rækkevidden. F.eks blev jeg anbefalet ikke at opvarme mit udespa med varmepumpe, hvis jeg ville bruge det hele året. Dvs. valget står imellem lang rækkevidde, eller hurtig opladning i koldt vejr.
Nikola
Nikola Nov 24 '21

Teslabjørns 1000 km Challenge i Ioniq 5: https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc

Han oplever at både at batteriet er for koldt og for varmt, hvilket begrænser ladeeffekten...

Ice2EV
Ice2EV Nov 28 '21

Cool information på den der Viesmann.dk

Men kan man så udlede at jordvarme (er just ved at kigge på at udskifte pillefyr med enten luft/vand eller Jord/vand) er næsten lige effektiv hele året, jorden er jo nogenlunde fast temp 1 meter nede.

Johannelund
Johannelund Nov 28 '21
@Ice2EV
Man kunne jo også bare starte med at læse det hele og få Cool information
Men mon ikke en varmepumpe bil er nødsaget til at tage varmen fra luften.
Det er vel det der er det interessante når vi snakker elbiler.

Hvor effektiv er en varmepumpe i koldt vejr?

Din varmepumpe vil ikke være lige så effektiv i koldt vejr, som den er under mildere forhold. Derfor kan der være behov for brug af mere el for at udvinde varmen fra luften, hvilket kan resultere i lavere effektivitet.

Varmepumpens effektivitet måles i Coefficient of Performance (COP). Denne udregnes ved at sammenligne mængden af input med mængden af output. For eksempel, hvis en luft/vand-varmepumpe bruger 1 kW el til at producere 3 kW varme, så er COP 3. Jo højere COP des bedre, da det er et tegn på at din varmepumpe er mere effektiv.

Hvis du bor et meget koldt sted, så har du muligvis mere gavn af en jordvarmepumpe. Det skyldes at jordtemperaturen har det med at være varmere end temperaturen i luften. Derfor kræver en jordvarmepumpe mindre el for at køre og den kan producere en større mængde varme.

Med en udendørstemperatur på 8 grader vil din varmepumpe fx. kunne opnå en COP på 3,8. Men hvis temperaturen falder til -8 grader, vil din varmepumpes effektivitet kunne falde til 2,3 COP. Hvis temperaturen udenfor bliver for lav til at din varmepumpe kan producere al den nødvendige varme, har den en tilskudsvarme i form af en elpatron.
Ice2EV
Ice2EV Nov 29 '21

@Johannelund Ja det kan jeg godt se. 

MEN er der nogen der har reel erfaring, så send gerne en PB.

Når det kommer til stykket så er gennemsnitstemperaturen i DK stigende og pt over 9,4 grader om året. Betyder det at en luft/vand er bedre økonomisk?

Holder den ene bedre end den anden? Luft-Vand eller Jord/vand skal vel begge have skiftet indendørs enhed efter en årrække, som bør have nogenlunde ens holdbarhed. Men jord slangen bør vel holde noget længere end den udendørs enhed på et Luft/vand anlæg, ikke?

Skal man forvente at skifte enheder hvert 10-20 eller 30 år?

Bør vi beholde pillefyret i baghånden til isvinter, eller vil det med stor sandsynlighed slet ikke være driftsklar hvis det bare står stille 1 måneder om året?

Vi skal overtage ejendommen til marts og vil bare gerne være så oplyst som muligt inden vi tager beslutning om vi skal medfinansiere solceller hybrid, jordvarme eller luft-vand. 

Pt koster det kun 0,16% at låse renten nu, istedet for risikoen ved at vente.

Sider: 1 2 »