Loading...
dk

Dug på ruden og varme problem | Tesla Forum

cth
cth Dec 1 '21

Jeg synes min model S dugger lidt mere end godt er, når jeg sættr mig ind i bilen

Selvfølgelig ekstra meget sådan en våd dag som i dag med slud, regn og sne.

Men også på andre dage

Min ICE fra 2014 synes jeg ikke dugger i samme omfang.

Et klik på rude symbolet sætter mere luft op på ruderne og det forsvinder da også.

Men dage i dag er jeg næsten nødt til at have denne funktion kørende konstant, hvis jeg ikke vil have den her lette dug siddende rundt omkring på ruderne.

Ud over dug synes jeg varmeapparat lever lidt sit eget liv.

Med temp sat på 21-22 grader kommer der rigtig meget varm luft op i hovedet på dem der sidder foran. Mest når bilen er kold efter en start hvor den vil hæve temp. til det valgte.

Men mærker man på midter luft udtag, så kommer der ikke meget ud der og slet ikk på de yderste ved sideruder.

Som om det hele kommer oppe ved forruden.

jeg kører auto funktion hele tiden.

Lidt svært at forklare, men generelt synes jeg det har fungeret meget bedre i mine ICE biler.

Men det er måske her hvor Tesla halter lidt ligesom med kabine,auto visker og sæde kvalitet.

Til gengæld kan tesla så noget andet med software, strøm o.s.v.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 1 '21
fmm1000
fmm1000 Dec 1 '21
Har du husket at tænde ac og slukke recirkulation. Jeg er holdt helt op med at bruge auto. Om vinteren sætter jeg varmen på high og bruger så rullehjulet til at justere viftehastigheden. Som udgangspunkt alt varme til fødderne og så nogle gange op på forruden, hvis den dugger lidt.
cth
cth Dec 2 '21

AC er i auto let udtonet, men ikke helt slukket.

Ved ikke lige hvad det betyder.

recirkulation har jeg aldrig haft på og vil formode den er frakoblet i AUTO. men vil tjekke.

Men generelt virker AC vel ikke under 2 grader?

Jeg vil prøve med manuel... i auto kører blæser også på 6 uanset vejr.

Det kan være lidt støjende ind imellem.

Ice2EV
Ice2EV Dec 2 '21

I vores M3 står den næsten altid i auto. MEN hvis man sætter klima op på skærmen, så opdager man den sætter til recirkulation jævnt tit.

Eks hvis der er -5 grader og recirkulation, så dugger den helt vildt i løbet af 3 km.

Så sætter man den til manuel og fåe duggen væk, parkerer og henter e liter mælk. Når man så sætter igang igen, så går den automatisk på auto og dugger igen.

Men kun hvis der er frostvejr. Ellers oplever vi ikke dug i vognen.

cth
cth Dec 2 '21

ok tak..vil jeg lige tjekke op på

CaptainChaos
CaptainChaos Dec 3 '21
Citat fra cth

AC er i auto let udtonet, men ikke helt slukket.

Ved ikke lige hvad det betyder.

recirkulation har jeg aldrig haft på og vil formode den er frakoblet i AUTO. men vil tjekke.

Men generelt virker AC vel ikke under 2 grader?

Jeg vil prøve med manuel... i auto kører blæser også på 6 uanset vejr.

Det kan være lidt støjende ind imellem.

Jeg er nysgerrig; hvorfor skulle AC ikke virke under 2 grader?
cth
cth Dec 3 '21

Jeg er ikke ekspert.

Men jeg er opflasket med at aircon ikke virker nede ved 0 grader på grund af dette som jeg lige fandt ved at google:

--------------------

Det er helt normalt..

Om det lige er 5 grader varierer en smule fra bilmærke til bilmærke, men generelt ved lave temperaturer slår systemet aicon kompressoren fra for at fordamperen ( vandudskilleren ) ikke skal fryse til en isklump og stoppe systemet.

MOS
MOS Dec 3 '21

Nu ved jeg ikke præcis, hvordan Teslas A/C og varmepumpe virker, men de lidt mere avancerede A/C anlæg og varmepumper fungerer fint i frostvejr (om end gradvist mindre effektivt ved meget lave temperaturer). Disse avancerede anlæg fungerer ved efter behov af og til at køre en særlig cyklus, hvor de med en "brødrister" eller ved at sende varmt kølemiddel igennem fordamperen smelter evt. rim/is, hvorefter den kobler om til normal drift igen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 3 '21