Loading...
dk

Vinduesviskerarm løs | Tesla Forum

Metguy2000
Metguy2000 Dec 2 '21

Min venste viskerarm løsnede sig da dagens tunge sne skulle fejes væk. Mobile service kan først være her 14/12. Om sommeren kunne det gå, men her i december er bilen strandet indtil det er løst.

Internettet giver ingen tips. Nogen herinde der har været ude for det samme? 

Er det en standard Valeo/Bosch dims jeg kan få fikset på et alm. værksted?

Ice2EV
Ice2EV Dec 2 '21

Raketten er ikke hjemme så jeg kan ikke lige kigge efter.

 

Men tænker det er standard vare, der er sikkert et "låg" du kan vippe op, og derunder er der en møtrik eller lignende, der ska løsnes. Så kan armen tages af og udskiftes. Se ikke Tesla specifik link:

https:///...per-arm-replacement/

 

MEN du kan også være uheldig at det er selve motoren er er brækket indeni og, så er det en større operation. MEN bør kunne fikses på et hvilket som helst værksted der ikke er volt forskrækket.

Metguy2000
Metguy2000 Dec 2 '21

Det var faktisk endnu nemmere. Akslen har ingen riller, er konisk og glat. Det er udformet som et glideleje, hvor kun friktionen holder viskerarmen fast. Formodentlig netop for at undgå skader på motor/mekanisme ved for meget tung sne. Møtrikken var løs og kunne derfor blot strammes. Nu skal jeg bare finde det rigtige moment. Kunne checke moment på højre arm og øge med forskellen i armlængde.  Venstre arm er noget længere.

Tilføjelse. Nettet lader til at være enige om 20 Nm. (BMW/VW)

Forummets indlæg er redigeret af Metguy2000 Dec 3 '21
Cubic
Cubic Jan 21 '22

@Metguy. Njaaa, der er nogle der er konisk glatte, og nogle der er konisk m/ riller ( altså viskearme :-) )

 

Rangeren jeg havde besøg af havde de "koniske glatte" med i dag, men min bil var med koniske riller.

 

Jeg syntes at viskerne lyder lidt som på min gamle Taunus fra `81 -gnak, knok, g k k - gnak, knok, g k k. hvis det giver mening :) men den lyd genkender jeg.

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Jan 21 '22