Hej,
Jeg skal have monteret Easee lader i næste uge. Elektrikeren vil bruge 4mm2 installationskabel. Vil der være fordele ift. ladetab eller andre ting, ved at opgradere til et 6mm2 kabel?
Kablet bliver 12-13 meter langt.
Hej,
Jeg skal have monteret Easee lader i næste uge. Elektrikeren vil bruge 4mm2 installationskabel. Vil der være fordele ift. ladetab eller andre ting, ved at opgradere til et 6mm2 kabel?
Kablet bliver 12-13 meter langt.
Jeg ville også minimum få lagt 6 mm2 til 22 kw
Fik jeg selv lagt.
Gerne større alt efter hvor og hvordan huset generelt er forsynet.
Det er jo ikke der udgiften er og grave/træk arb. er stort set det samme.
Hvem ved om man en dag kan få en 50 kw lader :-)
Når altså hele området er opgraderet.
Det er naturligvis en god idé at tænke i at fremtidssikre. Jeg tænker bare, at 6 mm² og 22 kW er lidt overkill. Det ser ud til, at 11 kW bliver standarden på de fleste elbiler. Med 11 kW er batteriet fuldt opladet hver nat. Så jeg ved ikke hvornår eller i hvilken situation, jeg skulle have brug for 22 kW. Jeg kunne såmænd også nøjes med 3,7 kW, selvom det er rart at have 11 kW. Med 3,7 kW kan jeg på 12 timer nå at fylde mere end 50% på batteriet og så meget bruger jeg slet ikke hver dag. Selvom man enkelte dage bruger lidt mere, så kan man jo nå at indhente det. Men folk har jo forskellige behov.
Hvis du har et kørselsbehov, hvor du f.eks. midt på dagen kommer hjem med et tomt batteri og hurtigt skal have ladet det op igen for at fortsætte resten af dagen, så vil 22 kW være meget praktisk at have derhjemme. Ellers ville man nok typisk bruge SuC netværket i sådan en situation. I alle andre normale tilfælde, hvor man kan klare sig med én opladning hver nat, så bør 11 kW være fuldt tilstrækkeligt.
Tak for det - god informativ video, Chaos, også ift. spændingsfald og kabeldimension.
Jeg går med 6mm2 - det koster 150 ex moms ekstra i alt.
MOS har sådan set ret.
Men når man er i gang så ville det være dumt ikke at tage det tykke kabel.
det er virkelig en minimal ekstra udgift.
kan jo være du en dag vil have 2 x 11kw
jeg er faktisk glad for at kunne lade 16,5 og dermed de der ca. 100 km pr. time.
Nødvendigt nej...men nice to have, når det nu ikke koster meget ekstra.
Et tykkere kabel som forberedelse til senere at køre med en ekstra ladeboks, altså 2 x 11 kW giver god mening. Og til kun 150 kr. ekstra, så er der vel ikke så meget at betænke sig på.
Mange tak for svarene igen. Det ender så alligevel på 3-400 ekstra eks. moms - han havde regnet forkert. Jeg tager det nu alligevel.
Er der forskel på 5x6mm2 og 5G6mm2 kabel? Eller er det bare to navne for det samme?
Mange tak for svarene igen. Det ender så alligevel på 3-400 ekstra eks. moms - han havde regnet forkert. Jeg tager det nu alligevel.
Er der forskel på 5x6mm2 og 5G6mm2 kabel? Eller er det bare to navne for det samme?
Der er tale om samme kabel dimension og antal ledere.