Loading...
dk

Middelfart SuC ved at blive opgraderet/udvidet? | Tesla Forum

MOS
MOS Dec 19 '21

1. Ohms lov: U = R*I. Ganges med strømmen I på begge sider af lighedstegnet fås effekten P = U*I = R*I². Effekttabet, der afsættes pga. indre modstand i batteriet er altså proportionalt med kvadradet på strømstyrken. Til gengæld stiger ladeeffekten (dvs. det, der kommer ned på batteriet efter tab er fraregnet) kun (næsten) proportionalt med strømstyrken. I grove træk kan man altså regne med, at energitabet bliver dobbelt så stort ved den dobbelte ladeeffekt.

2. For at opnå højest mulige ladeeffekt ved hurtigladning kræves det, at batteriet er tilstrækkeligt varmt. Det er derfor, at Teslaer bl.a. kan forvarme batteriet, når man navigerer til en SuC. Det er i sig selv spild af energi, men hvis man bare vil hurtigst muligt videre, så er den mængde energi brugt til at forvarme batteriet hurtigt indhentet igen pga. højere mulig ladeeffekt. Men det koster jo at lade det ekstra. Jeg ved ikke præcist, hvordan Tesla styrer, hvor meget batteriet bliver varmet op før og under opladning. Men man kunne godt forestille sig, at den ikke varmer batteriet helt op til samme høje temperatur, hvis den registrerer, at den er tilsluttet en lader med en relativt lav maksimal ladeeffekt. Derved kunne man spare noget energi på opvarmning af batteriet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 19 '21
NoMoreICE
NoMoreICE Dec 19 '21

Jeg kender udmærket Ohm lov. Du har ret, jeg tænkte mig ikke ordentlig om da jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren.

baldur
baldur Dec 20 '21

Der er helt sikkert ikke mange der tænker over ladetab og strømstyrke i anden potens. Ved min oplevelse i Kristianstad var der to biler på stedet, min der holdt ved en v3 stander og en anden model 3 der holdt ved stander 1B som er en v2. Så ankommer der en en tredje model 3 og hvilken stander mon han vælger? Hvilken ville være den værste stander på hele sitet? Yep, han parkerer ved 1A. Og nej, der er ikke nogen pris for at holde længe på Kristianstad og de sad i øvrigt begge i bilerne og ventede.

Jeg har også prøvet at holde helt alene en nat på Superchargeren i Køge. Der ankommer en model 3 og igen - hvilken stander er den eneste på hele sitet, der er 26 at vælge imellem, er et dårligt valg? Yep han tager standeren ved siden af mig. Ham spurgte jeg faktisk hvad han havde gang i. Han havde ikke den fjerneste ide om hvad jeg snakkede om og desuden skulle jeg i øvrigt ikke blande mig i hvor han ladede (jeg var ikke irriterende, han var bare ikke modtagelig overfor information).

Set herfra er den vigtigste egenskab ved v3 laderne ikke så meget at den maksimale effekt er højere, men at dumme kunder ikke skal tænke over hvor på sitet de sætter bilen til at lade.

MOS
MOS Dec 20 '21

@baldur

Prøv næste gang at undgå at kalde dem "dumme kunder". Tilbyd dem et tip om, hvordan de kan lade hurtigere i stedet for anklagende at spørge dem om, hvad de har gang i. Så tror jeg måske, de er mere modtagelige over for information :-)

Metguy2000
Metguy2000 Dec 20 '21

Citat fra MOS

11 kW er i forvejen meget lidt ift. batteriets størrelse, så jeg tvivler på, at man vinder noget særligt ved at gå endnu længere ned (f.eks. mormorladning). Men ellers har du ret; 50 kW er lidt hårdere ved batteriet og jo højere effekt jo mere slid.

Der er faktisk en forskel. Holger Laudeley fremviste sin model-x til Ove Kröger (T&T mobility) med kun 1% degration på batteriet. Den blev altid ladet med 1 fase 220v 5A. You-tube er dårlig at Søe i, så jeg kan ikke finde videoen uden større søgning. Af samme årsag er jeg startet med at lade med kun 5A når det kan lade sig gøre. Til gengæld er der så altid en bil på laderen. Vi har 2 model 3 og kører sammenlagt 50.000 km årligt.

Forummets indlæg er redigeret af Metguy2000 Dec 20 '21
Sider: « 1 2