Har ikke målt, men gætter løst efter hvordan jeg lige husker min.
Så fra CEE stik til "ladeklodsen" ca 40-50cm.
Fra ladeklodsen og til type 2 stikket (det som skal i din bil), ca 4 meter..
SQLCPH: Universalladekablet der følger med bilen kan bruges til 2 typer stik (standard): CEE16A og 240V alm . stik. MEN du kan selv lave en række adaptorer (se andre tråde herinde) til at sætte foran, således at du kan lade på en mængde forskellige stik i DK og EU.
Type 2 (også benævnt Menneke) kablet kan kun bruges på Type 2 ladere/standere som du enten selv opsætter derhjemme, eller som du måtte finde på din vej i enten DK eller EU (som regel 22KW)
Her et link til diverse ladekabler og stik. Det eneste jeg har haft brug for siden vi fik bilen i marts er CEE 400V 16A forlængerkabel på 10-20 m.
http://teslaforum.dk/forum/topic/hvad-har-du-brug-for-i-din-ladekasse
Teslaen leveres i dag med dansk 3-pin 230V adapter, så den hvide adapter skal ikke bruges længere
Ha Kaj!! Du rører lige nøjagtig ved det punkt som jeg har set lidt som et dilemma: Hvad får man reelt brug for i praksis??
Jeg har også kigget en del på diverse mellemstikløsninger, som man kan fylde bilen op med, men lidt ligesom det altid er rart at have en skovl og en kædetalje med, i det tilfælde at man skulle køre fast, så er det vel oftest således, at ens arvinger kan komme til at bøvle med at smide de ubrugte ting væk.
Hvor ofte har folk været nødt til at lade fra et 230v stik?? Mit gæt er meget meget sjældent og hvorfor har folk så ikke også et par mastesko med i bilen, for der hvor man kun har 230 volt installation, har man jo som oftest luftledninger?
Mit personlige gæt og konklusion har efterhånden været, at man får brug for 16Amp CEE forlængerledning samt en adapter fra de gamle 16A "komfurstik" til 16A CEE.
Om man så også vil slippe 1500 DKK for et type 2 til type 2 kabel, så man kan lade hos Clever og EON er op til den enkelte - når jeg ser på diverse tråde er det vist også mere som sikkerhed end et reelt brug for mange.
På privatadressen vil jeg lave et regulært ladestik og helst med udtaget så tæt på ladepunktet, at man ikke hver dag skal hæfle rundt med 7m kabel eller skal bruge det mobile fra frunken.
Men jeg kan jo blive meget klogere ude i samfundet inden så længe :-)
Jeg lader stort set kun hjemme på 16A 400V CEE eller på Suc. Har en enkelt gang haft brug for 230 v adapteren og 2 gange har jeg brugt 400V CEE forlængerkablet. Clever er alt for dyrt, så jeg har ikke købt type 2 kabel og heller ikke haft brug for det. Klatreudstyret ligger tit i bilen, men har nu aldrig brugt det til masteklatring.
Ens behov er jo som bekendt forskelligt. Jeg kører f.eks. en del i Norge, da jeg har en datter bosiddende deroppe. Og her kan jeg ikke undvære et Type 2 kabel, da Elværket i Valdres har stillet gratis ladestandere op der benytter Type 2. Der er simpelthen for lang en omvej at køre til en SuC i Gol og ladekablet er nu tjent hjem efter turen i Julen.
:) jeg sidder lige nu i skive og lader på en clever stander.. det er billigt.. der er en gratis stander ved stationen.. dem er der selvfølgelig ikke mange af.. men lige skive er et super knude punkt for mig.. der må de gerne stille en SUC.. jeg kom med 19 km tilbage.. efter turen gik fra randers til ringkøbing over thisted ned til skive.. så ville den sku have lidt strøm.. ellers en god tur med et super forbrug for bilen :) men glæder mig nu til at se forskellen på vinter vejret og den milde sommer:)
det er forresten tybe 2 og her lader jeg med 32 amp. og 22 kw.. så det er jo faktisk super :)
Ja jeg har foreløbig brugt:
Type 2 kabel, 240V treben, Blåt marine, blå commando (engelsk), gammel ovn 5 pin og rigtig meget min overgang CEE16/CEE32. Så det kommer jo lidt an på om du bliver indenfor Langå bygrænse eller bevæger dig lidt omkring (den var til dig Kaj....;-).
SQLCPH: Type1 til type 2 får du med garanti ALDRIG brug for, men da du jo er elektriker, så er det godt at have en masse gadgets + at du vel kan købe stumperne til skrotpriser...;-)
Hvis der er noget jeg har overvejet meget, så er det et fransk type 3 til Type 2 - men efterhånden er der så mange SuC i Frankrig at det ikke længere er relevant.
@Hookmaker: De 19.000 km vi har kørt er nu ikke kun i Langå, men over hele Jylland og Fyn. Djævleøen har vi dog ikke været på siden vi hentede bilen. Behovet for kabler og stik er meget afhængigt af hvor man bor og ikke mindst kørselsmønster.
Ja jeg har foreløbig brugt:
Type 2 kabel, 240V treben, Blåt marine, blå commando (engelsk), gammel ovn 5 pin og rigtig meget min overgang CEE16/CEE32. Så det kommer jo lidt an på om du bliver indenfor Langå bygrænse eller bevæger dig lidt omkring (den var til dig Kaj....;-).
SQLCPH: Type1 til type 2 får du med garanti ALDRIG brug for, men da du jo er elektriker, så er det godt at have en masse gadgets + at du vel kan købe stumperne til skrotpriser...;-)
Hvis der er noget jeg har overvejet meget, så er det et fransk type 3 til Type 2 - men efterhånden er der så mange SuC i Frankrig at det ikke længere er relevant.
He he Hookmaker ;-) Jeg kunne godt finde på at lave alle adaptorerne (for sjov) og så åbne en lille nebengeschæft for jer men jeg har desværre ikke længere adgang til billige materialer da jeg nu arbejder som Ingeniør. Så greenline må levere stumperne. Men hand made DIY skal det i hvertfald blive - så jeg føler jeg har fortjent strømmen når jeg er på besøg hos andre. Jeg selv må 7/10 tilfælde desværre bide i det sure e-on æble med favorit stander abb da vi bor i byen. Med et favorit abb koster en kWh 1,6 kr. Abb koster så 150 kr / mdr.
Tak for alle jeres bud
SQLCPH: Nu er priserne hos Greenline for os almindelige mennesker egentlig ikke helt slemme. Og skal det ikke være helt nyt, kan man faktisk finde gode tilbud på dba.dk, jeg fik mig et 50m langt 32A 6mm2 kabel for ikke ret mange penge via dba.dk.
/Martin
Meeen stadig Martin så kunne jeg få meget billigere priser den gang, men nuvel hvis benchmark for mig i dag er Bauhaus så er greenline fantastiske priser ;-)
Tilbage til scenairet med CEE stikket sat på det medfølgende kabel koblet til bilen - kan bilen så lade hvis der "kun" er én fase + nul på eller skal den have alle 3 faser når man bruger CEE stikket?
Og hvordan detekterer bilen egentlig hvor meget strøm den kan trække fra stikket? Jeg vil nemlig lave en adaptor fra CEE han stikket til en alm 230 V stikkontakt så jeg kan genbruge det 3-fasede 16 A kabel med CEE stikkene når der kun er 230 V fra en alm stikkontakt.
Hvis bilen kun detekterer 1 fase trækker den så aut kun 10 A eller omvendt hvis den ser 3 faser så trækker den 16 A eller hvordan? Er det manuelt indtastet i bilen?