Til de interesserede:
Prisen for 'ECE HID LIGHTSOURCE D8S 25W (1029167-00-A)' er 800,- og udskiftninge 282,50 - og for den formue får man så fantastisk lys (!) Altså meget bedre lys end jeg havde tidligere, sådan føles det i al fald...
Og ja, det nye service center i Greve kan varmt anbefales.
Ja, jeg valgte at få skiftet dem begge - og måske skyldes det 'fantastiske' blot at jeg har kørt med en defekt pære i over en måned.
Jeg synes, at lyset er alt for svagt på min MS15. Vores lille SEAT Mii lyser langt bedre. Talt med det nye center i Greve i går. Min MS har de originale 25 W pærer. 35 W pærer ville klare problemet, men er ulovlige fik jeg at vide. Måske kunne 25 Xenon pærer give en forbedring ??
det er ulovligt fordi, hvis der er over 25W lyskilde i, skal der være lygtevask på bilen.
ved ikke om vask må eftermonteres.
@ollos - det er xenon de pærer der er i, de bare kun latterlige 25W fordi Tesla ikke gad sætte sig ind i lovgivningen udenfor USA. I USA må de godt have 35W uden lygtevask.
@canel, du må godt eftermontere lygtevask, men det er noget af en opgave, da der ikke er et originalt system at eftermontere
Muligvis et dumt spørgsmål, men hvordan er effekten af pæren koblet til om bilen har lygtevask? Kan se at det er muligt at opgradere til 35W selv om det så ikke er lovligt.
Det er nok ikke så meget lygtevask, som at det er lovkrav at når du kommer op i 35w så skal de have auto justering af højde - så de ikke blænder, der også giver problmer i denne sammenhæng
Det er 100% lygtevask som er lovkrav ved 35W, da de kloge hoveder mener at varmen fra en 35W xenon pære kan brænde insekter og skidt fast på lygte huset.
Auto justering af højde foregår via luftundervognen, da den altid vil finde det rette niveau under alle omstændigheder
'Endelig skal xenon lygter for at være at være lovlige være udstyret med lygtevaskere - og dog.
For ligesom med så mange andre regler i denne verden, er der også undtagelser, når det kommer til xenon lygter og lygtevaskere. Igen er undtagelsen dog meget simpel. Hvis xenon lygter har en styrke på mere end 2.000 lumen, skal bilen være udstyret med lygtevaskere, førend monteringen af denne type anses for lovlig.
Hertil skal det siges, at xenon pærens fatningstype kan være afgørende. Nogle af de nyeste xenon lygter på markedet er nemlig 25 watt-systemer. Disse systemer afgiver et lys, der er på 2.000 lumen eller derunder – og du må derfor gerne montere dem på en bil uden lygtevaskere. Fatningerne, du skal kigge efter, hedder i disse tilfælde D8S og D5S.'
men hvis TMS 15 i USA kører med 35W tror jeg ikke en sysmand ville opdate at der er mere lys i end STD, og så kan man da bare beholde de "Gamle" 25W pærer til hvis han gør .... ved ikke om EU lygterne har an anden lysfordeling eller noget der ellers kunne gøre det til et problem, men det lyder da som en WIn-Win at skifte til 35W ;-)
jo jo - men det er jo ikke bare at skifte pæren, du skal også have nye ballast (styre enheder) til at køre 35W pæren :-) Så du skifter ikke på 2 min hos synsmanden mens han venter
Så du skal købe et par stykker af dem her
https://www.lyshelten.no/products/35w-tesla-model-s-xenon-oppgaderingspakke
Og så er det jo altså ikke 'bare lige' at skifte den der pære - jo jo ok, hvis 'bare lige' inkluderer at man tager fronten af, eller forhjulene af eller kravler ned igennem frunkens beklædning...
Det lader til at være en mulig operation i carporten hvis man køber at upgrade kit. Fx videoen her viser hvad der skal adskilles.
https://www.youtube.com/watch?v=HmLOH-0ZDRc&t=318s
ja man skifter ikke pæren HOS synsmanden, men hvis han opdager at der er installeret 35W giver han nok en anmærkning og så kan man jo køre hjem og skifte ;-)
det er jo helt op til en selv om man har mod på projektet, men det ser da lige så let ud som at skifte pæren ...... hvilket på moderne biler kan være et større projekt ;-)
Sandsynligheden for at en synsmand skulle opdage det er minimal, men hvis han gør, så slipper du ikke med en anmærkning, så er det direkte til omsyn. Sådan har det været siden 2018. Men det er jo kun 500 kr, så billigere end en parkeringsafgift.