@Ice2EV
Man kan ikke bare sætte folk ned i løn. Så skal man varsle jvf. gældende opsigelsesvarsel, da det betragtes som en væsentlig forringelse af ansættelsesvilkår. Og i øvrigt er der overenskomster, der sikrer mod den slags.
@Ice2EV
Man kan ikke bare sætte folk ned i løn. Så skal man varsle jvf. gældende opsigelsesvarsel, da det betragtes som en væsentlig forringelse af ansættelsesvilkår. Og i øvrigt er der overenskomster, der sikrer mod den slags.
Man kan ikke bare sætte folk ned i løn...
Der er jo årlig genforhandling for de fleste, og hvis netto-/reallønnen er uændret, så tror jeg ikke fagforeningerne kan brokke sig.
Personligt foretrækker jeg nu stadig den skandinaviske model m de brede skuldre bærer mest - det er bare svært at implementere det, specielt hvis man vil have milimeter-retfærdighed.
Idéen om, at de brede/smalle skuldre skal bære mest/mindst kan nemt implementeres vha. borgerløn og/eller formueskat. Satserne kan så justeres efter ideologisk forgodtbefindende.
Umiddelbart synes jeg det er fint nok at vi betaler en vis afgift per kWh som går til vedligeholdelse og udbygning af el/transportnettet.
Det er ikke afgiften som går til vedligeholdelse og udbygning, det er nettariffen som vi betaler til firmaer som Radius der dækker det.
Monta har også fintænkt lidt, og tilbyder gratis nedtagning:
https://monta.com/dk/kampagne/kunde-campaign/
"Nyt år, nye regler - i hvert fald for nogle. Hvis du også er træt af ændrede vilkår på din aftale om elrefusion, kan du få taget din ladestander gratis ned med Monta."
Er der stadig nedtagningsgebyr ved Clever/EON? Gik de ikke over til, at du selv ejede boksen?
Skal flytte om små 2 måneder og er noget vægelsindet.
EON kræver 8495 for at flytte standeren!.
Men intro abonnementet er mega godt med 40-45.000 km om året.
Så er der den hurdle at vi har en forventning om at sætte solceller op indenfor overskueligfremtid. 2-12 måneder. Samt jordvarme og altså elopvarmning indenfor 10-24 måneder.
Så stopper aftalen med EON anyway.
Men selv den billigste(bortset fra Clever, hvis de fortsat tillader solcelle/elvarme kunder refusion) koster vel 4-8000 kr mere om året.
Så spørgsmålet er om det reelt kan betale sig at få den flyttet.
Forøvrigt overgår det min forstand at regne på solcelle hybrid anlæg og reel pris på ladning ved reduceret afgift og hvor stor % sats der vil være dækket af solceller........ SKulle man skifte ICE til Ionic 5 med reload tilbage til huset, fra bilen? Kan det betale sig at have en kæmpe batteripakke, som man lader delvist med solcelle og delvist med nat ladning, for at forbruge og sælge i dyre timer?
Ja der skal regnes... virker uoverskueligt.
Kunne man ikke bare snart få nogle 100 KwH batterier i hjemmet uden at skulle skrælle en gammel tesla og have en EL ingeniør uddannelse :-)
At købe en Ionic til formålet er lidt dyrt.
det med strøm retur giver jo ikke meget, hvis man skal køre i den om dagen hvor man kunne få brug for strømmen.
Jeg talte med en fra Clever forleden. Ville gerne vide hvordan de beregner deres tilbagebetaling. Vedkommende fortalte, at ved en gennemsnits natpris på fx 0,60 kr/Kwh ville tilbagebetalingsprisen være 2,20 Kr/Kwh...sådan cirka... Jeg kunne dog ikke få ham til at fortælle hvordan det blev regnet ud...... Uigennemsigtigt.
Jeg vælger at blive hængende hos Clever så jeg kan se hvordan det nye system fungerer i praksis i april måned. Første tilbagebetaling kommer engang i maj. Hvis det ikke giver mening for mig, opsiger jeg med virkning med udgangen af juni. Opsigelsesvarslet er løbende måned + 30 dage.
Ice2EV - som jeg ser det kan det ikke betale sig med store batteripakker i huset, men tanken er hyggelig.
Jeg så et opslag på fdel hvor der var en der havde fået at vide hvordan det bliver beregnet. Men det er jo bare at kikke på din elregning. For det burde være Elafgift og Tarif + moms du får oven i.
Ja der skal regnes... virker uoverskueligt.
Kunne man ikke bare snart få nogle 100 KwH batterier i hjemmet uden at skulle skrælle en gammel tesla og have en EL ingeniør uddannelse :-)
der er muligheder for genbrug uden at skrælle.
se link: https://youtu.be/JqlOlqK_ot8
Smart, tror dog min nabo ville kvække lidt over at jeg har sådan en container stående, men min nabos kvækken vil nok slet ikke kunne høre pga min kones konstante og bestemte henstillinger til at få den fjernet omgående ;-)
WoHo, overtager 6 hektar til marts, fruen tror hun skal have alpaca'er. Hun har faktisk købt 5.
Men det kunne da ende med solceller og brugte Leaf batterier. ;-) Lidt stedsegrønt, så ser man den jo ikke.
6 hektar på Strandvejen i Vedbæk/Rungsted er bare en smule overpriced i øjeblikket ... selv med de nuværende elpriser tror jeg ikke det kan tjene sig selv hjem.
Når retsagen mod Tesla engang er slut kan det da også være de har en række billige batterier de gerne vil af med :P
Indenfor en overskuelig fremtid kommer produkter som denne til at integrere solceller, hus, net og elbiler.
https://www.dcbel.energy/r16/
Tesla burde lave et lignende produkt. Mon ikke at en TMS udenfor garanti kan hackes til at køre på dette system?
Mon ikke at en TMS udenfor garanti kan hackes til at køre på dette system?
Det skal du nok ikke regne med. Jeg har set en gennemgang af Teslas onboard lader, som tydeligt viser, at der er tale om komponenter/ensrettere, der kun tillader strømmen at løbe den ene vej. Man kan altså ikke få strømmen til at løbe baglæns igennem laderen og ud igennem ladeporten. Det ville kræve en meget omfattende ombygning af hele ladesystemet. Med andre ord: Not feasible. Men det ville ellers være smukt.
Når Tesla ikke allerede har lavet en V2G-løsning på deres biler, så tror jeg, det skyldes 2 ting:
1. Gratis SuC vil blive oplagt at misbruge. Hent gratis strøm på en SuC og tag den med hjem og brug den i dit hus eller lad andre elbiler op med den.
2. Der er lavere frugter at plukke. Man kan komme et meget langt stykke af vejen med at udnytte tilgængelig elkapacitet og stabilisering af nettet ved allerede tilgængelig teknologi. Det er på mange måder lige så godt (eller bedre) at slukke for en bil, der står til opladning, som det er at føde elektricitet tilbage i nettet. 11 kW sparet er 11 kW tjent. Men at føde elektricitet tilbage i nettet giver et tab begge veje, så 11 kW ladet bliver kun til ca. 10 kW på batteriet og ca. 9 kW tilbage til nettet igen.
Mon ikke at en TMS udenfor garanti kan hackes til at køre på dette system?
Det skal du nok ikke regne med. Jeg har set en gennemgang af Teslas onboard lader, som tydeligt viser, at der er tale om komponenter/ensrettere, der kun tillader strømmen at løbe den ene vej. Man kan altså ikke få strømmen til at løbe baglæns igennem laderen og ud igennem ladeporten. Det ville kræve en meget omfattende ombygning af hele ladesystemet. Med andre ord: Not feasible. Men det ville ellers være smukt.
Når Tesla ikke allerede har lavet en V2G-løsning på deres biler, så tror jeg, det skyldes 2 ting:
1. Gratis SuC vil blive oplagt at misbruge. Hent gratis strøm på en SuC og tag den med hjem og brug den i dit hus eller lad andre elbiler op med den.
2. Der er lavere frugter at plukke. Man kan komme et meget langt stykke af vejen med at udnytte tilgængelig elkapacitet og stabilisering af nettet ved allerede tilgængelig teknologi. Det er på mange måder lige så godt (eller bedre) at slukke for en bil, der står til opladning, som det er at føde elektricitet tilbage i nettet. 11 kW sparet er 11 kW tjent. Men at føde elektricitet tilbage i nettet giver et tab begge veje, så 11 kW ladet bliver kun til ca. 10 kW på batteriet og ca. 9 kW tilbage til nettet igen.
MOS - de kører ikke gennem den indbyggede lader - de trækker / lader DC direkte på batteriet
Enig i punkt 1. Punkt 2. Det er ikke V2G men V2H som jeg synes er mest interessant.
MOS - de kører ikke gennem den indbyggede lader - de trækker / lader DC direkte på batteriet
Hvordan kan de fysisk trække strøm direkte fra batteriet? Der skal vel en eller anden form for kontakt eller stik til. Det er der mig bekendt ikke. Desuden kører både elnettet og 99,999% af alle husstande på vekselstrøm, så hvordan skal man få AC ud af et batteri uden at køre det igennem en DC/AC converter?
Enig i punkt 1. Punkt 2. Det er ikke V2G men V2H som jeg synes er mest interessant.
V2G og V2H er teknisk stort set det samme. Man trækker strøm fra en bils batteri, laver det om til vekselstrøm og sender det ud på enten elnettet (V2G) eller i huset (V2H). Det ændrer ikke på mine pointer med lavere hængende frugter og tab ved konvertering, uanset om det er V2G eller V2H, du er interesseret i.
Hvordan kan de fysisk trække strøm direkte fra batteriet? Der skal vel en eller anden form for kontakt eller stik til. Det er der mig bekendt ikke. Desuden kører både elnettet og 99,999% af alle husstande på vekselstrøm, så hvordan skal man få AC ud af et batteri uden at køre det igennem en DC/AC converter?
MOS - ved DC fastcharging har laderen direkte adgang til batteriet via de to nederste ben på CCS stikket. Man kan både lade og aflade batteriet her - hvis ellers bilens software tillader det. Det gør Teslas ikke. Det er altså ikke et teknisk problem. r16 dimsen kan også tilsluttes en ekstern batteribank. Ved ikke hvornår den kommer til Europa men jeg kunne godt være kunde. Har skrevet til dem og spurgt om tilgængelighed.
Dimsen er altså en: Dual MPPT tracker 15 kw solcelle hybrid inverter. 16KW DC charger via CCS, 11 kw Level 2 charger. Der kan tilsluttes to biler samtidig. Hvis strømmen går og der er tilsluttet et batteri kan den lave Ø-drift. Ai software optimerer opladning af bil.
https://www.dcbel.energy/r16-specs/
Ved AC er det ikke muligt at trække strøm ud af batteriet og ud igennem ladestikket, da det skal køre baglæns igennem onboard laderen, og det er fysisk ikke muligt pga. hardwaren.
Om man kan trække DC direkte fra batteriet skal jeg ikke kunne afvise. Men det lyder plausibelt, at der kan skabes en direkte forbindelse, således at det burde være muligt, forudsat at softwaren understøtter det. Og det er jeg ret sikker på, den ikke gør. Men hvis man er software-haj og semi-proff hacker, så kan det da godt være, man kan få det til at virke. Det overgår i hvert fald mine evner på det felt.