Nogen der forstår dem eller ved hvordan nordpool beregner dem 1 døgn frem?
I nat og i morgen om dagen er strømmen næsten gratis.
I dag kostede den op til 2,8kr.
Er det gårsdagens blæst vi får gratis strøm af i morgen? :-)
Nogen der forstår dem eller ved hvordan nordpool beregner dem 1 døgn frem?
I nat og i morgen om dagen er strømmen næsten gratis.
I dag kostede den op til 2,8kr.
Er det gårsdagens blæst vi får gratis strøm af i morgen? :-)
Næh du det er morgendagens blæst der ligger til grund for morgendagens elpris.
Der kommer en bette vind. Forestiller mig, når man har en møllepark, og en vejrudsigt, så har man også overtid en ide om hvor meget strøm den genererer ved 18 msek fra den og den retning.
Koldt og vindstille = Dyrt. Lunt og blæsende = Billigt. Prøv at stille den til uge-visning:
Det er altid godt at kigge i vejrudsigten. Det bliver måske endda negative priser natten til fredag?
så det er altså rigtigt, at priserne er, som vinden blæser !!
Nej, der er omvendt proportionalitet!
Elprisen er afhængig af gas prisen fordi:
Selvom vi i Danmark har et elsystem, som primært er forsynet af billig vind og sol, så er prisen stadig påvirket af de fossile kraftværkers prissætning. Det skyldes, at vi endnu har brug for gassen og kullene mange af årets timer, og da det dyreste værk i elmarkedet sætter elprisen, så stiger elpriserne, når gas- og kulpriserne gør elproduktionen fra kraftværkerne dyrere.
taget fra artikel af 21/12-2021
https:///...kan-vi-forvente-2022
Jeg tænkte blot at når der nu formodentlig er fuld gang i alle møllerne, så burde det være nu prisen gik i minus.
Ville tro alle kraftværker var lukket ned i nat ....
Men kan godt være det ikke altid kan være sådan, selvom det blæser meget.
@cth - man lukker ikke kraftværkerne da de er tunge at starte op igen. I tilfælde af overskudsstrøm, så sender vi det ud af landet.
Du kan altid følge med på den aktuelle produktionsfordeling og import/export her: https://energinet.dk/
Hvis du stopper sådan et kraftværk tager det op til 10 dage at få dem varmet op igen til drift.
Det kan godt være der overdrives for forståelsen i den forklaring. Men det er ikke bare lige.
Jeg beklager jeg ikke fik udtrykt mig tydeligt nok..
Jeg omformulerer...
Hvad skal der til for at gøre strømpris negativ, som jo er sket før så vidt jeg kan læse mig til.
Masser af blæst i DK samt masser af vand i norge og Sverige på samme tid?
Tænker det må være det...
@Johannelund - den tyske 'finte' skulle vist være færdig eller være ved at være færdig, da en stor del af de tyskejede parker vist er blevet opkøbt og dermed er ude af tysk ejerskab.
Dumt spørgsmål...muligvis... er der ikke økonomi i at sætte dobbelt så mange havvindmøller op som nu og dermed have overskud der eksporteres?
Eller vil driften af de ekstra møller være "risikoen" hvis ikke nok strøm kan sælges?
Tjoh, det er lidt en lang snak; Der er tale om investeringer på den halv-lange bane, og investeringer som rimeligt sikkert vil have en positiv netto business case. Om det så er den danske stat der skal til at investere i at opbygge og drive vindmølleparken, det er en anden sag.
Dumt spørgsmål...muligvis... er der ikke økonomi i at sætte dobbelt så mange havvindmøller op som nu og dermed have overskud der eksporteres?
Eller vil driften af de ekstra møller være "risikoen" hvis ikke nok strøm kan sælges?
Når det blæser i Danmark, så blæser det også gerne i vores nabolande, og da de også er ved at have nogle vindmøller, så vil der ikke være et stort behov for import af strøm når Danmark har overskud, så salgsprisen bliver lav.
Hvis du vil score kassen, så skal du komme med de første projekter a la dette
nej det er selvfølgelig rigtigt..
En balance at have de vindmøller der er nødvendige og ikke for mange, som jo skal driftes.
Men med det strømbehov der er i fremtiden er vi vist ikke nået til max. endnu.
Opbevaring af strøm må være det der skal til...korrekt.
Ellers må vi have atomkraft, men det tager jo også lang tid at bygge og er slet ikke billigt.
Den gode Tony Seba har lavet en beregning på forholdet mellem VE produktion og lagring: https://youtu.be/PM2RxWtF4Ds?t=290, hvis vi slet ikke skal bruge andet end VE. Ganske interessant, ca 3-4 gange overproduktion (lagringen kan jeg ikke lige læse). Han har mange gode pointer.