Loading...
dk

SuC udvidelse pressemeddelelse | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jan 20 '22

https://www.berlingske.dk/business/tesla-planlaegger-stor-udvidelse-af-superladenetvaerk-i-danmark

Spændende med en SW opdatering der giver adgang til V3 SuC for ældre Tesla'er

'V3-opladeren er målrettet ejere af Teslas Model 3. Ældre Tesla-biler kan få opgraderet deres software, så de kan anvende superopladeren.'

Det vilde er at jeg er i tvivl om det er Teslas presseafdeling som har skrevet det eller om det er Berlingske journalisten der ikke forstår det?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 20 '22
Mortcob
Mortcob Jan 20 '22

Spændende. Er der nogen, der har link til presse meddelelsen fra Tesla?

Ice2EV
Ice2EV Jan 20 '22

Helt sikkert en journalist der har fået SuC adapteren galt i øregangen.

MOS
MOS Jan 20 '22

Det store spørgsmål er, om Tesla overhovedet har en PR-afdeling?

cth
cth Jan 20 '22

Ikke noget der får den store betydning for mig.

V3 lader til gamle model S.... den forstår jeg ikke.

Hvad gavn får de af det og ja også mig..

Kræver det ikke CCS stik i bilen?

CanEl
CanEl Jan 20 '22

Citat fra cth

ja og nej
V3 lader direkte i CCS stik, men model S/X har type 2 stik.
der kan tilkøbes en adapter så de kan lade, men der skal også monteres interface under bagsæde, så den kan forstå "CCS sprog" .
han fået det, og det virker fint. du lader ikke hurtigere end før, medmindre du deler med en anden bil på type 2, som deler 150kW til 2 standere.
jeg mener at V3 deler 1MW mellem 4 standere, så der er 250kW til hver.

P85DK
P85DK Jan 20 '22
Citat fra Mortcob

Spændende. Er der nogen, der har link til presse meddelelsen fra Tesla?

Desværre, men spørgsmålet er også hvor spændende det reelt er. De har lovet en SuC omkring Esbjerg siden sommeren 2014 og de SuC som de havde sat i udsigt skulle være operationelle i Q4 2021 er der ikke engang påbegyndt arbejde på.

Men det lyder sikkert rigtig godt hvis i potentielle kunders ører, da alle jo fremhæver infrastrukturen som den største fare ved køb af elbil.

KimT
KimT Jan 20 '22

Er det ikke bare nyheden fra ca. november hvor Tesla indgik en aftale med Danske Shoppingcentre om etablering af opladning hos dem (i første omgang i Kolding). Altså at de nok bare har rodet lidt i bunken for at finde noget at skrive om her i den kolde tid......

MOS
MOS Jan 20 '22
Ingen tvivl om, at Tesla har store planer om udvidelse af SuC netværket. Men tag altid tidsplanen med en skovlfuld NaCl. Husk, det er Elon-time. Tommelfingerreglen er, at man skal gange med pi. Så passer det nogenlunde.
PeterE
PeterE Jan 20 '22

Det er vist en ny nyhed, selvom jeg ikke kan finde pressemeddelelsen - og det er vel aldrig godt at ladenetværket bliver udbygget. Gad vide - jeg gætter bare - om det ikke handler om: a) at sælge nogle biler - og b) gøre sig klar til at tilbyde opladning til andre mærkers biler? 

cth
cth Jan 20 '22
Citat fra canel

Citat fra cth

ja og nej
V3 lader direkte i CCS stik, men model S/X har type 2 stik.
der kan tilkøbes en adapter så de kan lade, men der skal også monteres interface under bagsæde, så den kan forstå "CCS sprog" .
han fået det, og det virker fint. du lader ikke hurtigere end før, medmindre du deler med en anden bil på type 2, som deler 150kW til 2 standere.
jeg mener at V3 deler 1MW mellem 4 standere, så der er 250kW til hver.

---------------------------------------------
har CCS adapter til min 2021 model S ligesom jeg havde til den gamle model S.
Men det er jo kun for at CCS ladestikket kan bruges.
Giver intet ekstra..
gl. model S max. 120kw og den nye max. 150kw. uanset stiktype på SuC.

Det var derfor jeg undrede mig over det med V3 til gamle model S.
Men det er måske bare det de mener og som har eksisteret længe.... CCS adapteren.
PeterE
PeterE Jan 20 '22

Det handler - for mange Model S ejere - vel om at opladning er gratis/forudbetalt, og nogle vælger derfor at får opgraderet deres bil med denne CCS Combo 2 til 2450,- Det tager 1.5 time og derefter kan bilen også oplades på de nye v3 standere - dog ikke så hurtigt som nyere modeller. 

CCS Combo 2-adaptere

Kan alle Tesla-ejere bruge Supercharger-netværket i Europa?
Ja, Supercharger netværket er tilgængeligt for alle Tesla ejere – uanset biltype eller specifikation. Alle V2 Supercharger stationer i Europa har ladestandere med kabler på begge sider, hvilket muliggør opladning via både CCS Combo 2 og type 2-stik til jævnstrøm. Europæiske V3 Supercharger stationer er udstyret med CCS-teknologi i ét kabel, som er direkte kompatibelt med alle Model 3- og Model Y-biler. Model S-biler og Model X-biler i regionen kan få adgang til V3 Supercharger stationer med en CCS Combo 2-adapter.

Har Model S og Model X adgang til opladningsnetværk hos tredjepart?
Ejere af Model S og Model X kan benytte CCS Combo 2-adapteren til at oplade på netværk hos tredjepart. Model 3 og Model Y kan tilsluttes direkte til tredjepartsnetværk ved hjælp af CCS Combo 2-stik.

Hvordan ved jeg, om min Model S eller Model X har teknisk kapacitet til at oplade via CCS Combo 2-adapteren?
Alle Tesla Model S og Model X, der er produceret efter den 1. maj 2019, har teknisk kapacitet til at oplade på CCS Combo 2-opladningsstationer via en CCS Combo 2-adapter.

Jeg har en Model S eller Model X, der er produceret før den 1. maj 2019. Kan jeg drage nytte af CCS Combo 2-opladning?
Ja. Planlæg en simpel eftermonteringsservice for at drage fordel af CCS Combo 2-opladning via Tesla CCS Combo 2-adapteren. Du kan planlægge en eftermonteringsservice på dit lokale Tesla-servicecenter via din Tesla-mobilapp.

Hvor meget koster det at få eftermonteret CCS Combo 2?
Eftermontering af CCS Combo 2 vil koste 2450 kr., inklusive udgifterne til en CCS Combo 2-adapter.

Hvad er den maksimale opladningshastighed, jeg kan modtage med en CCS combo 2-adapter?
Ejere af Model S og Model X kan i øjeblikket modtage opladningshastigheder op til 142kW, hvilket stort set svarer til de hurtigste opladningshastigheder, der understøttes af V2 Supercharging (150kW). Som en del af introduktionen af V3 Supercharger, vil vi fortsætte med at validere teknologien og give yderligere oplysninger om de højeste aktuelle maksimale opladningshastigheder, når teknologien er tilgængelig.

cth
cth Jan 20 '22

Det sidste afsnits tekst er lidt spændende for S og X ejere...

Ikke at jeg savner højere ladehastighed.

Men det ville da ikke gøre noget hvis det blev muligt.

Ledsager
Ledsager Jan 20 '22

Selv med en COMBO adapter lader en ældre Model ikke noget der ligner 142 kW. Det eneste COMBO gør er at din ladehastighed ikke bliver langsommere selv om du er på samme ladepar som en anden bil i modsætning til uden COMBO, hvor du må dele strøm med naboen. Jeg ladede i dag i Køge og var alene på ladepar. Batteriet var 22 grader ved starten med 10 km tilbage på ‘tanken’. Det tog en time og 6 minutter at lade til 80% og en time og 30 min at lade til 90%. Højeste kW var 95. Allerede ved 20% var kW nede på 67.

Så det er vist kun nye Model S og X ejere der får glæde af V3.

P85DK
P85DK Jan 20 '22

ha ha ha ha - de glemmer helt at fortælle at de har skruet ned for lade hastigheden på en stor del af flåden :-)

@PeterE - det var afsnittet med at den kunne opdateres via SW som var underholdende.

cth
cth Jan 20 '22

tak god info at der faktisk er en grund til at bruge combo når man er et sted hvor man deler.

Ikke alle gamle S lader langsomt.

Min kollegas 85D og min gamle 90D lader med op til  120kw.

Begge 2015 årgang.

P85DK
P85DK Jan 20 '22
Citat fra cth

Ikke alle gamle S lader langsomt.

Min kollegas 85D og min gamle 90D lader med op til  120kw.

Begge 2015 årgang.

Der er ikke skruet ned for 90'erne og hvis din kollega virkelig oplever 120 kW, så kunne det da være interessant at få reservedelsnummeret på batteriet, for det er 100% ikke det der sad i originalt :-)

MOS
MOS Jan 20 '22

Jeg har en 85D med originalt batteri og den kan skam godt komme op på 120 kW på en god dag. Men det er altså kun i få sekunder, inden ladeeffekten falder drastisk. Opskriften er at komme ind på SuC med brandvarmt batteri og under 5% tilbage på batteriet. Så peaker den kortvarigt helt deroppe.

cth
cth Jan 20 '22

Jeg skal gerne spørge ind til hvor lang tid han har 120kw

Men det er 100% det originale batteri.

Jeg har 140-150 i max. 10 min. på min nye S.

Min 90d lå i lang tid på 90kw max efter Tesla skruede ned.

Men så skete der et eller andet og den var tilbage på 120kw

Igen lidt usikkert hvor lang tid.

Skal jeg undersøge.

P85DK
P85DK Jan 20 '22

@MOS - men så lader den jo reelt heller ikke med 120 kW, hvis det kun er i få sekunder. Da vi fik 85'erne i 15, så lå den et pænt stykke tid på 125-130 (SoC+kW), det er den jo ikke i nærheden af nu. Hvor meget falder den til efter de få sekunder? Når vi taler få sekunder, så er det jo 'forhandlingsfasen' mellem bil og ladestander.

@cth - jeg har svært ved at tro på at din kollega har 120 kW ladeeffekt i noget der ligner bare 3 minutter på det originale batteri.

90 kW er en anden kemi og ikke det samme batteri som et 85 kW. Og det har Tesla skruet op for

Sider: 1 2 3 4 5 »