Loading...
dk

SuC udvidelse pressemeddelelse | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 20 '22

@P85DK

Det, jeg typisk ser, er, at den peaker højt lige efter den har rampet effekten op, og straks derefter falder den hurtigt ned igen til et lavere niveau. Typisk falder den omkring 20 kW inden for de første par minutter. Derefter flader det noget ud og den falder kun gradvist på den sædvanligt aftagende kurve efterhånden som batteriet fyldes op.

Den hurtigste supercharging i nyere tid oplevede jeg på en Tysklandstur i efteråret. Der var næsten sommerlige temperaturer og batteriet har sikkert været brandvarmt efter knap 200 km frisk motorvejskørsel. Jeg ankom med kun 1% tilbage på batteriet, så helt perfekte omstændigheder.

Den peakede på respektable 130 kW og holdt ladeeffekten rimelig godt. Ved 10% SoC var den stadig på 118 kW, ved 20% lå den på 105 kW. Fra omkring 27% gik det lidt hurtigere nedad (måske pga. for varmt batteri) og ved 50% var den nede på 62 kW. Det var alligevel en del bedre, end jeg havde set længe. Den var på FW 2020.48.37.6.

Jeg har også haft en tilsvarende god ladekurve på FW 2020.48.37.2, hvor jeg også havde kørt knap 200 km.

Til gengæld gik det pænt langsomt på FW 2020.48.37.1, men der havde jeg kun kørt godt 20 km, så batteriet har måske ikke været optimalt varmt.

Jeg ved ikke, om det bare er mit batteri, der er i god form, om det er FW versionen, eller om jeg bare var heldig at ramme en god dag med godt vejr, varmt batteri og lav SoC. Jeg hælder til, at det er en kombination af det hele. Men jeg har også en mistanke om, at der er blevet ændret i parametre til BMS'en i FW 2020.48.37.2, som gør, at den i hvert fald på mit batteri på en god dag med varmt batteri, lader hurtigere, end den har gjort længe. Jeg har desværre ikke haft lejlighed til at eksperimentere ret meget her på det seneste, så jeg er ikke helt sikker på, hvad der foregår.

Gyzz
Gyzz Jan 21 '22

Hej,

jeg har samme erfaring som MOS på min 15' Model S, kan godt komme op i 12x erne i kortere perioder hvis jeg kommer med Preconditionned batteri og lav SoC, og det er uanset om det er V2 eller V3 så jeg har ikke nogle forhåbninger om at V3 kommer til at ændre noget i forhold til ladehastigheden,

kun hvis du kommer på en V2 hvor der holder en sulten Model 3 så er der ikke meget saft tilbage ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Gyzz Jan 21 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 21 '22

Det er min opfattelse at alle modeller kan peake på 120-130 kW såfremt forholdene er gunstige. Forskellen er at ladekurven er ændret.

cth
cth Jan 21 '22
Citat fra Gustavsfar1

Det er min opfattelse at alle modeller kan peake på 120-130 kW såfremt forholdene er gunstige. Forskellen er at ladekurven er ændret.

-------------------------
Det tror jeg alle er enige i
P85DK
P85DK Jan 21 '22

Men giver dette peak et reelt antal kWh eller er det i praksis bare et tal på skærmen? I min verden er det komplet ligegyldigt at tale om et peak på 120 eller 200 kW, hvis det stadig tager 1,5 timer at lade den til 90%.

De nye 350V batterier peaker omkring de 115 kW, men holder 100 kW indtil 50% SoC på V1 og V2. Om der kan være en fordel for dem på V3 ved jeg ikke. Tror jeg ikke, da der sikkert er en begrænser på max antal Ampere af hensyn til max belastning af kablerne i 2012-2016 bilerne.

MOS
MOS Jan 21 '22
Citat fra P85DK

Men giver dette peak et reelt antal kWh eller er det i praksis bare et tal på skærmen? I min verden er det komplet ligegyldigt at tale om et peak på 120 eller 200 kW, hvis det stadig tager 1,5 timer at lade den til 90%.

Ud fra de tal, jeg har logget, så er det min vurdering, at der ligger ca. 0,2 kWh ekstra energi gemt i den indledende peak, sammenlignet med hvis man bare ekstrapolerede ladekurven, så peaken var shaved af. Det resulterer i en samlet reduceret ladetid på omkring 10 sekunder. Så altså virkelig minimalt. Men det ser da imponerende ud, når man ser peakværdien på skærmen, kort efter man har sat ladekablet i.

P85DK
P85DK Jan 21 '22

Ja, så er det nok også lidt af en selektiv præsentation af data at sige den kan lade med 120 kW :-) Det lyder som om det reelt kun er i handshake fasen at den kommer derop.

MOS
MOS Jan 21 '22

Det er vel lidt ligesom at løbe et marathon. Man starter med at sprinte for fuld skrue. Efter få sekunder er man i topfart og kan holde den i ca. 10 sekunder, før tempoet stille og roligt daler. I løbet af de næste par minutter mærkes mælkesyren, der ophober sig i benmusklerne og tempoet er nu faldet betydeligt. Man indser, at der stadig er godt 41 km til mål, så man fortsætter i et adstadigt tempo. Og efterhånden som man går mere og mere sukkerkold, falder tempoet yderligere, indtil man til sidst nærmest kravler over målstregen.

P85DK
P85DK Jan 22 '22
Citat fra MOS

Det er vel lidt ligesom at løbe et marathon. Man starter med at sprinte for fuld skrue.

Du har vist ikke prøvet at løbe et marathon :-)

MOS
MOS Jan 22 '22

@P85DK

Nej, og det er helt sikkert heller ikke den rigtige strategi! :D

PeterE
PeterE Jan 25 '22

Hvis der faktisk er stukket en spade i jorden, så er der med stor sandsynlighed omtale i et lokal medie. Som jo elsker at vise en politiker med at stykke redskab i hånden :)

MOS
MOS Jan 25 '22

Jeg kommer jævnligt rundt i Odense-området, men jeg har ikke bemærket noget endnu, der kunne ligne forberedelserne til en Tesla SuC.

Mit bedste gæt er, at den kommer enten i området ved den nye ladepark tæt på Sunset, Drejebænken, Odense S, hvor flere af de andre ladeoperatører er i gang. Eller også ved Rosengårdcentret, da Tesla i et stykke tid nu har haft en nål på deres SuC kort tæt på Rosengårdcentret (placeringen er nok ikke præcis). Et tredje bud kunne være ved McD, Sivmosevænget, men der er ikke umiddelbart alt for meget plads. Et fjerde bud kunne være ved Teslas nye butik på Energivej, men der er ikke rigtig så mange spisemuligheder lige i nærheden og derudover har en Tesla medarbejder mundtligt afkræftet denne placering, da jeg talte med ham. Han ville dog ikke afsløre, hvor den så kom til at ligge.

Jeg holder øjnene åbne og skal nok melde ind, hvis jeg ser noget interessant.

jramskov
jramskov Jan 25 '22

Jeg mindes at have set nogen på Facebook skrive at de var gået i gang ved Rosengårdcentret.

=== KLIP ===
Alene i foråret vil Tesla seks nye lynlade-stationer samt udbygge de eksisterende stationer. De første spadestik er taget til den første nye station ved Odense med 16 ladere. Den ventes at åbne i løbet af foråret.

I alt vil Tesla alene i foråret udvide med 128 nye ladeudtag. Målsætningen er dog at fordoble det eksisterende netværk af 12 Supercharger-stationer og 156 ladeudtag inden årets udgang og at tredoble antallet af ladeudtag de kommende 18 måneder, skriver Tesla i en pressemeddelelse.
=== KLIP ===

Så de har altså sendt en pressemeddelelse ud - det kunne jo tyde på at de mener det lidt mere seriøst denne gang? 

En god del af dem må være den aftale med en række indkøbscentre som tidligere har været fremme. 
Dertil er det interessant at de nævner udbygning af eksisterende stationer - der er helt sikkert mange der ville blive glade hvis Middelfart var en af dem :) 

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 25 '22
bskaarup
bskaarup Jan 25 '22

Der er en der gætter ang. Odense her: 

Arpe
Arpe Jan 25 '22

Det er ikke et gæt, se kommentarerne :) 

Cubic
Cubic Jan 25 '22

Hen over de næste 18 måneder vil Tesla således tredoble det eksisterende netværk af 12 Supercharger-stationer med i alt 156 ladeudtag.

Starter i foråret

P85DK
P85DK Jan 25 '22

Og de starter på fantom anlægget ved Korskro der blev etablereret i 2014 ;-)

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 25 '22

Måske det var 2024?

P85DK
P85DK Jan 25 '22

Det bliver nok ikke før under alle omstændigheder :-)

jramskov
jramskov Jan 26 '22

Næste spørgsmål er om nogle af dem, feks. dem ved indkøbscentre, vil blive åbnet for alle elbiler. Det var der snak om da den aftale blev annonceret.

Edit - det er denne aftale jeg tænkte på: https://www.inputmag.dk/tesla-indgaar-supercharger-aftale-med-danske-shoppingcentre/

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 26 '22
Sider: « 1 2 3 4 5 »