Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /var/www/teslaforum.dk/public_html/ow_libraries/jevix/jevix.class.php on line 1006
Tesla Forum - Alt om Tesla Model S / Model X / Model 3 / Model Y - Teslaforum.dk
Loading...
dk

SuC udvidelse pressemeddelelse | Tesla Forum

ankjaers
ankjaers Jan 26 '22

Jeg kan også bekræfte supercharger kasserne ved Rosengårdcenteret. Heldigvis den del af p-pladsen som sidst bliver fyldt op på travle dage. Og tæt på gaden med alle spisestederne.  

Ice2EV
Ice2EV Jan 26 '22

Synes selvfølgelig det er fedt med flere lademuligheder.

Men SuC hastighed ved shopping center/Bilka. Med mindre man er ramt af ChargeGate, så skal man dylme løbe hurtigt i Bilka for ikke at blokkere en stander efter endt ladning.

jramskov
jramskov Jan 26 '22

Enig, det ville give mere mening med en større flok 50kW eller 22kW ladere. Dvs. sprede den samme mængde energi ud på langt flere ladestik.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 26 '22
PeterE
PeterE Jan 26 '22

Hvis det skal give mening, og hvis det skal understøtte at folk uden egen lader i carporten også kører elbil - så skal det da være hurtigere ladere; Om de så skal være super/lyn-hurtige, det er en anden sag. Men 22kW giver efter min mening ingen mening. Hvis man handler på 15-20 minutter, og ikke få en ny 'halv tank' strøm, så er det spildt af penge. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 26 '22
MOS
MOS Jan 26 '22

@PeterE

Jeg mener ikke, det vil være spild af penge. Hurtigladere er måske nok bedre end langsomladere, men langsomladere er bedre end ingenting. Specielt hvis der er nok af dem, så vil de næsten kunne dække bymenneskers behov fuldt ud.

Hvis man skal ud og handle 15-20 min., bruger man typisk ikke en halv tankfuld, men måske kun 5-10%. Hvis man bare kan nå at lade de samme 5-10%, man har brugt på køreturen, mens man er inde og handle, så har man i hvert fald ikke energiunderskud på den tur. Så er det bare et spørgsmål om, at der bør være opstillet ladere alle de steder, man normalt vil parkere bilen, når man er i byen (supermarkeder, indkøbscentre, fitness, biografen, banegården, restauranter osv. og evt. også arbejdspladser), så man altid kan sætte stikket i, når bilen holder stille. Hvis der er nok af disse lademuligheder, så burde 11 kW faktisk være nok til de fleste bymennesker.

Ja, faktisk så er 3,7 kW egentlig nok, hvis man har mulighed for det på sin arbejdsplads. På en 8 timers arbejdsdag vil det give nok til over 100 km kørsel, og de fleste mennesker kører ikke mere end 100 km om dagen.

PeterE
PeterE Jan 26 '22

@MOS, vi taler om to forskellige ting. 

Du har selvfølgelig 100% ret i at energibalancen er positiv, hvis man tur-retur kører 16 km til Føtex, og får 17 km strøm på tanken.

Jeg taler bare blot om noget andet. Jeg taler om dem der bor i lejlighed, og ikke kan lade op idag fordi der ingen lademuligheder er indenfor rimelig afstand. Der giver hurtigladere mening, og de langsommere gør ikke. Men jo jo, langsom er bedre end ingenting, det er bare virkeligt ærgerligt at vi efterlader folk på perronen fordi deres mulighed for at skifte til en elbil nærmest er umuliggjort pga manglende mulighed for at oplade.  

Og ja, opladning på arbejdspladsen vil være svaret for mange. Jeg er blot spændt på om disse erhvervsladebokse giver reel mulighed for at oplade en elbil, eller om der vil være blokeret af hybridbiler hele dagen - men det er en anden snak :)

MOS
MOS Jan 26 '22

@PeterE

Næh, vi taler om nøjagtig det samme. Jeg mener netop bymennesker, der f.eks. bor i lejlighed. Hvis de kan lade 17 km strøm på tanken, hver gang de har kørt 16 km, så løber de jo aldrig tør. Dermed vil langsomladerne fint kunne opfylde deres behov. Det kræver naturligvis bare, at der nok af dem, så man (næsten) altid kan sætte bilen til opladning, når man har et ærinde i byen.

Du har dog en pointe med hybridbiler, der blokerer en lader hele dagen. Det er en dårlig udnyttelse af ressourcer. Jeg ved bare ikke, om der er en rigtig god mulighed for at dæmme op for det. Forbud mod hybridbiler på disse ladere er nok en dårlig idé, da de trods alt hjælper med klimabelastningen i det omfang, de kører på strøm. Og det kan de jo kun, hvis de bliver ladet op meget jævnligt pga. deres ringe batteristørrelse. Tidsbegrænset parkering (f.eks. max 2 timer) ved ladestanderen vil gå ud over alle, da det er bøvlet at skulle forlade et vigtigt møde, fordi man skal ud og flytte bilen.

Måske man bare skulle sørge for nogle flere lademuligheder, så der er nok til alle. Man kunne f.eks. for relativt små penge opsætte en ordentlig bunke blå kraftstikkontakter, så der f.eks. er en til hver bås på en hel række på P-pladsen.

jramskov
jramskov Jan 26 '22

@PeterE: Det kan helt sikkert give god mening at der også er lynladere. Grunden til at jeg tænker det vil være bedre med mange langsommere ladere er at det er storcentre hvor folk efter min opfattelse opholder sig i længere tid end blot ind og ud af døren for at handle dagligvarer. 

Seppe
Seppe Jan 26 '22

Udfordringen med langsom opladning er vel også at det er meget besværligt at catch up efter en lang tur. Jeg synes det giver super mening med mange lyn/hurtig ladere i byerne til dem uden andre muligheder, som så kan lade 1-2 gange om ugen. Om det så er 75 eller 250 kW er måske mindre vigtigt. Måske en blanding og difference i prisen er sagen. Sådan mener jeg Alego gør det.

PeterE
PeterE Jan 26 '22

@MOS, så taler vi forbi hinanden fordi jeg ikke er tydelig nok. 

Eksemplet med at køre 16 km og tanke 17 km ny strøm er ikke fuldstændigt. Samme person - han findes - kører også ca 80 km dag til og fra job, uden mulighed for opladning ude eller hjemme, det samme når han kører de begrænsede 12 km for at hente ungerne hos sin ex, og det samme når han kører sine 10-12 km for at træne. Når han besøger mig oppe på landet, så kan han lade selvfølgelig.

Han beholder af den grund sin dieselbil, selvom han gerne vil skifte. Der er ikke enighed i ejerforeningen om at sætte en ladeboks op og ejheller hos hans arbejdsgiver. For ham ville hurtige(re) ladere når han køber ind give mening. 

MOS
MOS Jan 26 '22

@PeterE

Jeg var ikke klar over, at du talte om en specifik, virkelig person. Jeg gik ud fra en typisk, gennemsnitlig bybo. Jeg står dog stadig ved min udtalelse. Grunden til, at det ikke fungerer for den person, du nævner, er, at der jo ikke er nok ladere (endnu) alle relevante steder, så han kan lade hver gang han har et ærinde. Det er klart, at hvis han kun kommer ud med 1 km netto overskud, når han er ude at handle, men der ingen lademuligheder er de fleste andre steder, hvor han har ærinder, så hænger det naturligvis ikke sammen. Det var jo også derfor, jeg skrev: "Det kræver naturligvis bare, at der nok af dem, så man (næsten) altid kan sætte bilen til opladning, når man har et ærinde i byen."

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 26 '22
Ice2EV
Ice2EV Jan 26 '22

Jeg ville gerne investere lidt i et selskab der fik lov at sætte 50.000 stk 3,7 kW ladere op ved boligforeninger, arbejdspladser og langs veje i byerne.

De skal bare have lov at tage elprisen plus eks 50 øre for ladning på et abonnement til en 100 kr om måneden.

Alternativt så kan man charge as you go for elprisen plus 1,50 kr.

Bare tal taget ud af luften, kan være billigere eller dyrere hvis man lavede en forretningsplan og regnede efter.

Eks lufthavne kunne der sagten være 100 vis af ganske simple 220 kW ladere med 1,2 kW.

Nikola
Nikola Jan 26 '22

Langsom ladning er naturligvis bedre end ingen ladning. Men det ville i min verden være en kæmpe barriere, hvis jeg nærmest på hver tur, skulle rode med kabler etc. for at lade. For liiiige at få den halve/hele time på en 11 kW lader, som var nok til at holde mig "flydende".
11 kW passer i min bog til langtidsparkering om natten/en halv dag på jobbet etc.

Mange steder ville det give mening med et antal 50/75 kW ladere, hvor man på ca. 1 time kunne få det meste af en fuld opladning.

P85DK
P85DK Jan 26 '22
Citat fra Ice2EV

Jeg ville gerne investere lidt i et selskab der fik lov at sætte 50.000 stk 3,7 kW ladere op ved boligforeninger, arbejdspladser og langs veje i byerne.

De skal bare have lov at tage elprisen plus eks 50 øre for ladning på et abonnement til en 100 kr om måneden.

Alternativt så kan man charge as you go for elprisen plus 1,50 kr.

Bare tal taget ud af luften, kan være billigere eller dyrere hvis man lavede en forretningsplan og regnede efter.

Eks lufthavne kunne der sagten være 100 vis af ganske simple 220 kW ladere med 1,2 kW.

På samme måde som kommuner og private har udliciteret parkering afgifter til private virksomheder, så kan du vel lave et lignende tilbud med ladning integreret i eksisterende lygtepæle. Der er en del der har lavet den teknologi.

https://archive.curbed.com/2017/6/22/15855130/ubitricity-electric-car-charging-lamp-posts

MOS
MOS Jan 26 '22
Citat fra Ice2EV

Jeg går ud fra, du mener 220 V, ikke kW.

Udfordringen med almindelige, små stikkontakter er, at de ikke er dimensioneret til høj effekt i længere tid. De kan måske godt holde til 1,2 kW, men problemet er, at de er "dumme". De kan ikke bestemme den effekt, der strækkes igennem den. Det er bilen, der bestemmer, hvilken ladestrøm, den ønsker at trække. De fleste elbiler er sat til at trække 16 A som standard, men der kan være større eller mindre begrænsning i en evt. mormorlader - enten hardcoded eller som kan reguleres manuelt af brugeren. Det gør, at der er betydelig risiko for fejlbetjening af en bruger, der ikke er helt skarp på, hvad man ikke bør gøre. Murphys lov, du ved...

Jeg ville ikke have nogen betænkeligheder ved at benytte sådan en løsning, men nu er jeg nok også mere teknisk nørdet end de fleste, og jeg ved, hvad jeg gør. Man kan ikke regne med, at alle andre, der benytter lademuligheder i det offentlige rum har samme tekniske viden og agerer derefter. De fleste ville nok bare sætte stikket i, tjekke om den lyser grønt og så gå deres vej. 2 timer senere kan det så være, det begynder at lugte brændt!

Ladebokse har intelligens indbygget, så man ikke kommer til at overbelaste dem.

Hvis man i stedet benytter alm. stikkontakter, skal man altså vide, hvad man gør. Derfor vil jeg til brug i det offentlige rum som minimum anbefale at bruge en 16 A blå kraftstikkontakt. Den kan godt holde til mosten.

Ice2EV
Ice2EV Jan 26 '22

Åh ja, selvfølgelig 220V. Men man kunne vel sætte 220V på et blåt stik, så kan se suge alt det de vil, men der er ikke mere saft.

MOS
MOS Jan 26 '22
Citat fra Ice2EV

Åh ja, selvfølgelig 220V. Men man kunne vel sætte 220V på et blåt stik, så kan se suge alt det de vil, men der er ikke mere saft.

En blå kraftstikkontakt er på 230 V og kan holde til 16 A (der findes også en større version til 32 A, men de er ret sjældne). Så er det bare at sætte stikket i og den vil typisk suge (op til) 16 A.

Opladningen vil så være gratis for brugeren, for en dum stikkontakt kan ikke vide, hvem du er, hvor meget du lader eller sende en regning.

Ellers skal man lave en løsning a la Ubitricity med et "smart-cable", som P85DK har linket til i indlæg #55. Men så begynder det pludselig at blive lidt dyrere igen, og hvad koster sådan et smart-cable? Hvis alle skal have sådan et smart-cable, vil jeg tro, det måske er lige så billigt eller billigere bare at sætte et passende antal 11 kW ladestandere op til at dække behovet. Men jeg har ikke nogen priser på det, så det er kun et gæt.

P85DK
P85DK Jan 26 '22

Hvis modellen er en profit share model med grund-/lygtepælsejere, så ville det smarte være at lave en lygtepæls model med indbygget elektronik så det bare er at sætte type 2 kabel i stik efter at man har registreret sig med NFC/RFID/Bluetooth og ens konto/kort er godkendt.

MOS
MOS Jan 26 '22
Citat fra P85DK

Hvis modellen er en profit share model med grund-/lygtepælsejere, så ville det smarte være at lave en lygtepæls model med indbygget elektronik så det bare er at sætte type 2 kabel i stik efter at man har registreret sig med NFC/RFID/Bluetooth og ens konto/kort er godkendt.

Men så er det vel teknisk set det samme som en alm. ladestander - bare i kompakt format, så den kan indbygges i en lygtepæl?

P85DK
P85DK Jan 27 '22

ja, men lav effekt, så mindre udgift til elektronikken. Og der bør være strøm nok, da de fleste lygtepæle i dag har LED pære i, ellers kan de få det :-)

Sider: « 1 2 3 4 5 »