Loading...
dk

Stort strømforbrug når parkeret - V11? | Tesla Forum

AgentP
AgentP Jan 20 '22

Jeg har bemærket, at min bil er begyndt at bruge mere strøm. Forbrug når jeg kører er cirka det samme; men når jeg forlader bilen tapper den stadig strøm. Jeg synes det er sket efter nytår, så derfor måske en kobling til v11?

Lidt data: Bilen er '19 SR+. Hvis jeg sjus-regner lidt, må 1 kW i batteriet ca. være lig med 7 km.  (50kW = 350 km).

Da jeg parkerede på arbejde i morges var der 223 km tilbage i bilen. Da jeg til frokost skulle køre en kort tur stod den på 209 km. Det svarer til, at bilen har brugt 2kWh på at stå parkeret i fire timer. Det synes jeg ikke, den plejede.

Er der indført noget i v11, der står og bruger strøm i løbet af dagen?

Jeg har også bemærket, at det koster 1-2 kWh at starte bilen. Altså skal jeg forbi Brugsen, børnenes skole og en pakkeshop på den vej, jeg normalt kører hjem, så koster det gerne ca 30 km range (Ca 4-5 kW).

Andre der har lignende erfaringer?

CanEl
CanEl Jan 20 '22

det skyldes at batteri køles ned, og så skal der bruges energi på at varme det op når det skal bruges.
du kan foretage en simpel test.
når din bil er kølet ned og har brugt et par kW/km, så prøv at køre den ind i en varm garage.
efter 3-5 timer er km kommet tilbage på batteriet.

MOS
MOS Jan 20 '22
Det, du oplever, kan skyldes, at batteriets temperatur ændrer sig. Et koldt batteri giver mindre visning i displayet - også selvom der ikke er brugt noget strøm. Korte ture bruger rigtignok rigtig meget energi. Det gælder både for fossil- og elbiler. Det skyldes, at der skal bruges en del energi på at varme motor, batteri, kabine osv. op. Alene opvarmning af batteriet kan koste flere kWh, når det er koldt her om vinteren. Og på en kort tur er der ikke ret mange km at sprede dette merforbrug ud på, så det kan tydeligt ses på gennemsnitsforbruget. Glæd dig i stedet over, at du har en lækker varm bil, der fungerer upåklageligt. En diesel har ikke godt af korte ture med mange koldstarter. Det slider på motoren. Men en elbil er ret ligeglad. Batteriet har bare lidt mindre max. power, indtil det er ordentligt varmet op.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 20 '22
AgentP
AgentP Jan 20 '22

Det er tredje vinter vi har bilen. Jeg synes ikke det har været så udtalt tidligere år.

Det med større forbrug pga stops undervejs: Det er korte stops på et par minutter, så kabinen skal ikke rigtig varmes op igen, i hvert fald ikke til et par kilowatt.

Men ellers køber jeg skam præmissen - og drømmre mig til en opvarmet garage. :-)

cth
cth Jan 20 '22

Det er nok billigere at holde i carport og bruge lidt mere strøm til batteriet :-)

En model 3 ruster desuden nemmere i garagen... :-)

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 20 '22

Det kan være relateret til sentry mode. Efter jeg har slået det fra på min m3 er forbruget faldet betragteligt.