Loading...
dk

PlaidDAD - det er så sandt :-) | Tesla Forum

P85DK
P85DK Feb 8 '22

Jeg har sgu' respekt for at de kan presse 1.700 hk ud af en Audi V10 uden at lave andet ved motoren end at smække to store turboer på. Det siger lidt om kvaliteten i den V10.

Ja ja ja, ved godt at Plaid er fed, effektiv, stille og med plads til 4/5 personer - men jeg glæder mig også til at se Jackass Forever og har stadig et par biler der larmer lidt ...

cth
cth Feb 9 '22

En plaid kunne godt bruge en gearkasse :-)

 

Jeg er nok blevet for gammel til den slags biler.

Tror jeg ville få spat af at køre rundt i sådan et støjende monster som den Audi.

Er ikke til hverdagsbrug.

MOS
MOS Feb 9 '22
Citat fra cth

En plaid kunne godt bruge en gearkasse :-)

Egentlig ikke. Det afgørende for accelerationen er vægt/effekt forholdet. Der vinder Audien stort med mere end en faktor 2! Derudover handler det naturligvis også om vejgreb, når bilerne har så mange kræfter. Der vinder Audien igen pga. de særlige racerslicks, hvor Teslaen kører på originale, fabriksmonterede dæk. Så det er vel ikke spor mærkeligt, at Audien vinder.

 

En gearkasse med flere trin ville ikke hjælpe Teslaen meget. Den har i forvejen er ret flad effektkurve. Så den ville bare blive tungere og mere kompleks rent mekanisk med flere dele, der kunne gå i stykker. Fordelen ved elbiler er netop, at de ikke behøver gearkasser og er dermed meget mere simple i opbygningen og billigere i anskaffelse og vedligehold.

 

Elmotorer har max. moment lige fra start og behøver derfor ingen tomgangskørsel, kobling eller lign., men kan starte fra 0 RPM uden problemer. Hvis de er gearet optimalt, svarer momentet nogenlunde til de kræfter, der kan overføres til vejbanen, uden at hjulene spinder. Ved højere fart sætter max. effekten begrænsningen og her har de fleste elmotorer en ret flad karakteristik. Så det er ikke nødvendigt med en gearkasse med flere trin. Og så ved jeg godt, at der er enkelte superelbiler, der alligevel har en 2-trins gearkasse for at klemme de sidste tiendedele sekunder ud. Men til almindelig brug er det helt overflødigt.

 

ICE fungerer helt principielt meget anderledes, hvor de skal højt op i omdrejninger for at levere max. effekt og de har meget ringe effekt ved lave omdrejningstal. De kan faktisk ikke engang holde sig selv kørende under et vist omdrejningstal (tomgang). Det er derfor, de har brug for gearkasser med mange trin, koblinger og alt det skrammel. De kan jo ikke bare starte fra 0 RPM, men skal files i gang og hele tiden skifte gear for at holde omdrejningerne tæt på toppen af effektkurven.

Seppe
Seppe Feb 9 '22

Har de ikke primært 2 trins gear for at få en højere topfart? Det er vel grunden til at en Alm long range 3'er har en topfart omkring 230 og ikke render ++250. Det er vel simpelthen omdrejningsbegrænseren den rammer.

Forummets indlæg er redigeret af Seppe Feb 9 '22
MOS
MOS Feb 9 '22

Jeg mener, at 3 LR og 3 Performance har samme udveksling, så det er nok ikke omdrejningsbegrænseren, der er forklaringen på, at topfarten er begrænset til 230 på LR.

Seppe
Seppe Feb 9 '22

Ja med mindre de har forskellig omdrejningsgrænse

cth
cth Feb 9 '22

Hej MOS

 

Nej ikke nogen gearkasser i EL biler... heldigvis.

 

Troede bare det var det generelle problem for elbiler, at momentet ikke er det samme som fossiler oppe i fart.

Altså i de her specielle tilfælde som i videoen.

 

Var ikke klar over det med dækkene.. har de måske sagt i video, men den var for lang til at jeg gad se den.

 

KimT
KimT Feb 9 '22

Den org. roadster havde en gearkasse (2 trins), som de dog fik problemer med, da den ikke kunne holde.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 9 '22
MOS
MOS Feb 9 '22
Citat fra Seppe

Ja med mindre de har forskellig omdrejningsgrænse

Jeg mener også, at motorerne er ens i LR og Performance.

Det er sandsynligt, at topfarten i Performance er begrænset pga. max. omdrejninger i motoren. Den lavere begrænsning af topfarten i LR skyldes snarere markedsføring og differentiering ift. Performance.

Arpe
Arpe Feb 9 '22

Det er mere end 14 år siden, måske vi skulle ligge den i graven igen. Taycan har 2-trin gearkasse og +600 HK ikke noget problem.

 

Men Tesla har ikke brug for 2-trin, Plaid kører pt fra 0-280 km/t i samme gear. Tesla siger stadig at den kan klare 200 mph (320 km/t) men det har vi endnu ikke set fremvist :-) 

P85DK
P85DK Feb 9 '22

Som MOS siger så er gear i en elbil overflødigt og i de biler der har er det lidt af en gimmick.

Det vigtigste i accelerationen fra nul er den helt rigtige power ramp-up i forhold til greb og der har alle performance elbilerne allerede meget mere effekt end grebet kan håndtere, så et lavt gear er ikke nødvendigt.

Der er en grund til at Model S RWD er verdens nemmeste biler at lave 11 tal med, specielt Teslas tidlige lånebiler var gode til det.

Grunden til at elbiler (undtagen Plaid) taber pusten højere oppe er flaskehalsen i energitilførelse (batteriet). HK udregnes ved at gange moment med omdrejninger og så dividere det tal med omkring 5. Kan ikke huske det præcise tal.

Så i takt med at fx. en P85D kommer op i omdrejninger og max effekt fra batteriet er nået, så er det momentet det falder, ergo accelererer den langsommere ved højere hastighed.

Det interessante ved Plaid er hvor mange omdrejninger de 3 motorer tager, i en P85D er det lige over 18.000 omdrejninger ved 250 km/t.

@cth - ja den larmer lige i overkanten, så det er bestemt ikke en hverdagsbil :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 9 '22
P85DK
P85DK Feb 10 '22

Forresten så har batteriet i den nye Plaid fået onboard laderen integreret i batteripakken. Så vi håbe at man ikke får en fejl på sin lader ellers er det en større operation nu.