Loading...
dk

Batteri Test | Tesla Forum

Cubic
Cubic Feb 28 '22

Der har været drøftet herinde, vedr. test af ev-batteriet.

Jeg talte med en Tysker i går, ved en lade stander, han nævnte at han havde fået testet hans batteri.

Det er et firma, hvor han fik tilsendt et modul, man sætter i OBD stikket, lader bilen op til 100%, og derefter køre bilen til under 10%

Der er et simkort i modulet, så de kan følge med i hvad der sker Ota

Info er hermed vider givet

https://aviloo.com/home-en-at.html

P85DK
P85DK Feb 28 '22

Lyder omstændigt med SIM kort og tredjepart etc. Du kan også selv købe en OBD dongle og så bruge Scan My Tesla på din egen telefon og få de samme informationer - faktisk mange flere informationer.

Se fx nedenstående

Der kan du læse at max ampere træk under seneste tur har været 1613A, og batteriet har smidt 460 kW

Eller den her

Hvor du kan se at den Nominal Full Pack er på 87.2 kWh og at remaining er 79.6 kWh og at batteriet har kørt hele 2,8 charge cycles. Har opladt samlet 244 kWh og afladt 174 kWh etc etc etc.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 28 '22
Cubic
Cubic Feb 28 '22

Jeg kender ikke selv Programmet, ej heller scan my tesla.

Men det jeg ved, er at hvis du skal have et Certificat, til at sælge/købe en brugt Tesla/Elbil er det nok en bedere løsning at have en "TUV" certificat.

Jeg ved dog at Scan My Tesla ikke udsteder certificat på batteriet, hvilket er ret vigtigt hvis man står for at købe en brugt bil til 350 k son har nogle år på bagen, når nu der er ret mange EV Haters/tvivlere  derude, og det var bare et tip til dem der er i tvivl.

Jeg ved at Scan My Tesla er et godt program, til dem der "ved lidt mere" om elbiler, men hvis jeg som kommende elbilsejere, ikke ved ret meget om teknologien, tænker jeg at det er en god vej at gå.

P85DK
P85DK Feb 28 '22

Jeg synes det er fint at du kommer med alternativer og specielt hvis de gør tingene lettere for folk.

Når jeg tager de analyserende briller på og ser på dette alternativ, så er der et par ting som springer i øjnene, hvor folk måske ikke helt får det som de tror de får.

Jeg kan ikke se hvad det er der er TÜV certifikat på. Er det virksomheden der har et TÜV certifikat på deres interne processer eller udsteder de et TÜV certifikat? Jeg tror det er det første ...

Selve certifikatet er ... hmmm ... €99 - personligt ville jeg som køber nok være interesseret i at vide hvor mange kilometer har batteriet kørt, hvor mange cyklus afladt/opladt, hvor meget er det blevet supercharget, hvor stor forskel er der i batterispændningen på de enkelte moduler/celler.

De eneste tal i deres dokument som reelt kan bruges til noget på det tidspunkt de udlæses er degradering og kapacitet. Og degraderingen er jo mere for nysgerrighedens skyld, da kapaciteten er det du har.

Jeg kan fortælle at det batteri jeg fik sat i min bil i januar 2021 nu har kørt 18500 km og tabt 4,5% kapacitet. Efter 6 måneder var det 2,5% tab.

Det tal sælgere og uvidende købere vil læne sig op ad er degraderingsprocenten, men den fortæller intet om batteriets helbred.

Cubic
Cubic Feb 28 '22

Der står "TUV" i gåse øjne, for det er et andet selskab som er magen til TUV, lidt som FDM (Jeg kan ikke huske hvad det hedder. Beklager.

Jeg kan huske at der var en der spurgte, til hvem der laver sådan noget, og det gør de på Teknologisk Institut, men jeg blev oplyst om dette selskab, der udføre det samme.

Jeg har set den analyse der er lavet på et batteri, og er en del mere omfattende end det billede der er sat ind ovenover. der kan  man se om der køres på en bakke etc.

Et batteri er mega svært at lave et helbreds attest på, da der er mange små celler, og skal man være helt sikker på helbredet på et batteri skal det skilles ad.

Degradering er tilstanden på dit batteri, og om det har 20 eller 300 superchargering er lidt lige meget, hvis du har degraderingen`s tilstanden på dit batteri, da degraderingen af dit batteri jo er en konsekvens af hvor mange opladninger den har på bagen, men faktisk er det en større betydning hvordan man har behandlet batteriet, mange voldsomme akselrationer (som tæller som et Suc opladning), ladet til 100%, og hvis man overopheder et batteri.

Så man godt have et batteri der er opladet 1000 gange, med en degradering på 2%, og et andet batteri med 500 opladninger, med en degradering på 4%

Disse handlinger er værere end antal af opladninger, og alt dette ligger tilgængeligt på Catl`s hjemmeside.

Når du nævner at du har i Januar tabt 4,5%, så er jeg i tvivl om det har en indvirkning at det er koldt, måske du ved det ?, jeg tænker at det måske til sommer kun er feks. 3,5% ?

Bianco
Bianco Mar 1 '22

Det er nok bare mig, men når et firma beskriver sig selv som "trustworthy" så lyser der en rød lampe.

P85DK
P85DK Mar 1 '22

Temperaturen har ingen indvirkning på kapaciteten/degraderingen. Den oplevede lavere kapacitet i kolde perioder skyldes højere forbrug.

De 4,5% degradering som jeg har oplevet er med 18.500 km's morfar brug som jeg vil kalde det. Måske samlet set 10 SuC opladninger, ingen vilde accelerationer (første på dette batteri var i søndags) og generelt ikke under 20% og ikke over 90%. Hvad jeg vil betegne som det perfekte forbrug hvis jeg skulle købe.

Jeg tror den første degradering er 'obligatorisk' den kommer simpelthen af at batterierne bliver brugt. Derfor er antallet KM kørt relevant. Om den har kørt op ad en bakke eller ned, tja ... har vel ingen betydning for batteriet, kun forbruget.

Det er klart at opladning til 100% og lade bilen stå i 35 grader sol eller 2% og lade den stå i frostvejr er nok noget af det mest interessante at vide, men det kræver en konstant overvågning :-)

cth
cth Mar 1 '22

6% har jeg ca. mistet på 14 mdr.

Ved godt det er i starten man mister mest. 

Men alligevel hurtigt ens 652 WLTP blev til 616 WLTP :-)

Men er jo ens for alle.

Blot skal m,an huske at tage dette med når man kigger på ny ELbil / rækkevidde, ligesom kulde, vind og regnvejr.

Alt sammen noget der dræner dit batteri.

Jeg klarer mig med pt. højeste WLTP bortset fra de nye mercedes.

Men de bruger også mere strøm til samme km.

Men jeg gad godt have 1000 WLTP.

Cubic
Cubic Jun 18 '22
Citat fra Bianco

Det er nok bare mig, men når et firma beskriver sig selv som "trustworthy" så lyser der en rød lampe.

Sjovt at Tesla Bjørn netop har talt med dem ;)