Loading...
dk

Kør selv ferie til Paris | Tesla Forum

Noogi
Noogi Mar 15 '22

Overvejer at tage ungerne med til Paris for blandt andet at besøge Disneyland. Overvejer at tage vores Model S 85D på trods af længere SuC ladetider.

Er der nogen der har kørt turen og har gode tips? Herunder steder at bo og lade undervejs?

Har ringet til FDM travel for at købe en kør selv pakke... men de er åbenbart overrendt med kunder.

Bør nævnes at det nok bliver omkring starten af skole sommerferien.

Forummets indlæg er redigeret af Noogi Mar 15 '22
Metguy2000
Metguy2000 Mar 15 '22

Var selv i Paris i 18 i vores 85D. http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5540?page=1#post-81497

gjorde præcis som anbefalet, lod bare teslaen bestemme turen nogenlunde, og sprang sc over når forbruget lå lavere. Ville nok stoppe på sc i Mons igen. Supermarkedet rundt om hjørnet har oceaner af belgisk øl. Duvel til 1,20 € ;-)

fandt en rimelig parkeringskælder med lader i nærheden af lejligheden vi lejede. 

MOS
MOS Mar 15 '22

Jeg kan ikke finde nogen SuC i Mons. Hverken på Teslas hjemmeside, Google Maps, Supercharge.info, Plugshare, EV Trip Planner eller ABRP. Er du sikker på, det var i Mons? Eller er den SuC blevet nedlagt? Eller er den bare tophemmelig?

Metguy2000
Metguy2000 Mar 15 '22

Tak MOS for at være opmærksom. Må indrømme jeg tog den fra hukommelsen ;-) og den er noget hullet.

Men så kan man gå tilbage i sine iphone billeder og se lokation! Det var i Verviers i Belgien. Rue de la Station 4, 4800 Verviers. 

tintin
tintin Mar 16 '22

Vi planlægger en tur fra Sønderborg til Bargemon (tæt på Nice) i uge 29-30.  Er der nogen der har forslag til rute og overnatning?

MOS
MOS Mar 16 '22

Jeg var for nogle år tilbage på Tesla tur til Provence. Der tog vi ruten ad Autobahn ned til Freiburg, derfra ad franske betalingsmotorveje tværs over til Beaune, ned forbi Lyon og videre ned til destinationen. Det er nok den hurtigste og mest direkte rute, men jævnt kedelig.

Jeg var ikke lige forberedt på, at det koster at køre på de franske motorveje, så pga. en kombination af nærighed og lyst til nye oplevelser på hjemturen, sparede vi motorvejspengene og kørte ad landeveje op igennem de franske alper (Sisteron, Briancon, Col du Galibier, Col de l'Iseran, Col du petit saint Bernard, Aosta, derfra ad landeveje op igennem Schweiz til Basel, og så Autobahn resten af vejen hjem til DK). Der er sikkert mange andre mulige ruter, men vi lagde vægt på naturoplevelser, vandreture, lokal shopping, og især at køre over bjergpas for oplevelsens skyld. I en elbil får man jo masser af energi tilbage via regen på turen ned på den anden side af bjerget, så ikke noget med at snyde sig selv for udsigten ved at vælge den nemme vej igennem tunneller tværs igennem bjerget.

Turen derned tog 2 dage. Turen hjem tog 3 dage, da det koster en del tid at køre ad bjergveje. Men den uforglemmelige oplevelse gør, at jeg klart vil anbefale at prøve det sidste, hvis man vel at mærke har tid og temperament til den slags.

Største udfordring på hjemturen var, at der ikke var nogen SuC mellem Sisteron og Aosta - en strækning på knap 400 km op over nogle af de højeste alpepas, hvor vi også havde en overnatning i bilen midtvejs, hvilket kostede lidt ekstra strøm. Navigationen havde ikke mulighed for via-punkter, så den ville hele tiden have os til at køre en anden rute. Det var altså næsten umuligt at estimere energibehovet frem til Aosta SuC. Det gik dog lige på en fuld opladning (Model S 85D). Udfordringen var at komme over sidste bjergpas (på toppen havde vi 10% SoC). Resten af vejen ned til Aosta SuC gik ned ad bakke, så der hentede vi mere energi, end vi brugte og landede med 14% SoC. Jeg vil dog anbefale at man enten kører meget økonomisk eller i hvert fald har en backup lademulighed, hvis man tager præcis den tur.

Af andre udfordringer kan nævnes en eksploderet pose chips pga. lufttrykket, da vi kørte over et bjergpas samt lidt værre... et eksploderet liggeunderlag, som vi ikke havde taget luften ud af efter vores overnatning i bilen. :-O De fleste af chipsene kunne stadig spises, liggeunderlaget måtte desværre kasseres. Selvom det var et dyrt, selvoppusteligt liggeunderlag, kan vi grine af det i dag. Men hold k... hvor et brag det gav! 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 16 '22
tintin
tintin Mar 16 '22

Tusind tak MOS. Der var lidt til inspiration. Du ved vel ikke tilfældigvis om det måske er muligt at betale sig fra destination charger på hoteller selvom man ikke overnatter

MOS
MOS Mar 16 '22

Det har jeg ikke meget erfaring med. Men vi var inde på et enkelt hotel (Hôtel le Vallon de Valrugues & Spa beliggende i byen Saint-Rémy-de-Provence lidt syd for Avignon) med Tesla destination chargers. Ikke pga. overnatning. Vi skulle bare på en sightseeing tur rundt i byen og tænkte, at bilen kunne trænge til lidt strøm imens. Vi forklarede vores ærinde og spurgte pænt, om det var muligt at lade, mens vi gik en tur i byen. Det fik vi lov til uden betaling. Det var dog en valet, der skulle parkere bilen til opladning og hente den igen og de beholdt keyfobben på hotellet, indtil vi skulle af sted med bilen igen. Det var en meget mærkelig og lille smule angstprovokerende oplevelse at skulle give sin keyfob til en vildt fremmed og overlade bilen. Men det fungerede fint.

Generelt tror jeg ikke, man kan regne med sådan gratis adgang til destination chargere. Vi var nok bare heldige med den gode service. Men jeg vil tro, man uden problemer kan få lov at lade gratis, hvis bare man er kunde på hotellet, enten overnatning eller bare inde og få en hurtig drink el.lign.

tintin
tintin Mar 16 '22

Ok. Tak. Vi har lejet et hus i Bargemon og der er ret langt til nærmeste Suc. men der er et par destination charger i byen så jeg vil prøve at gøre mine hoser grønne der

DeaconWP
DeaconWP Mar 16 '22

Vi plejer blot at overnatte på de der billige Formula1 hoteller/moteller, hvor man via nettet kan bestille i løbet af dagen. Man kan bestille plads til 3 på et værelse, og der kanligge en på gulvet på et liggeundelag, så et værese til 4 kan godt gå an.

Morgenmaden er oftest ok, og koster meget lidt.

Vi bestiller til tre, og vi spiser så også kun tre, når vi er 4 der sover der. For den sidste må så spise fra køletasken i bilen.

TorbenS
TorbenS Mar 17 '22

Hej Tintin

Jeg har sendt dig en privat besked.

Noogi
Noogi Mar 17 '22

@Metguy2000 @MOS @DeaconWP  Tak for input. 

Passer det iøvrigt at man skal have miljømærker til både tyskland, østrig og frankrig hvis man skal til Paris? Eller er der endda flere mærker man skal købe?

MOS
MOS Mar 17 '22

Man skal i hvert fald have til Tyskland, hvis du vil køre igennem nogle af de lidt større byer; ellers kan man undvære.

https://fdm.dk/alt-om-biler/koer-selv-ferie/regler-udlandet/miljoezoner-tyskland

Frankrig ligeså.

https://fdm.dk/alt-om-biler/koer-selv-ferie/regler-udlandet/motorvejsmaerkater-europa#frankrig

Østrig har ikke miljøzoner, men det vil helt sikkert være noget af en omvej, hvis du skal til Paris :-/

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 17 '22
Gyzz
Gyzz Mar 18 '22

det skal du ihvertfald i større tyske byer, da modsat Tyske biler ikke fremgår af nummerpladen at det er en Elbil (tyske elbilers nummerplader ender på -E).

var i Berlin sidste år i Tessen og var lidt sent ude, og fandt en TUV hal (synshal) hvor man skal komme ind med sin reg. attest og så "tester" de din udledning ;-) han stod og gloede på min bil og sagde at den kunne han da ikke måle på og Tesla da vist ikke lavede ICE biler ... så han gav mig mærkaten gratis ;-) 

DeaconWP
DeaconWP Mar 21 '22

Her kan du uden problemer til en billig penge bestille miljø mærket til Frankrig:

https://www.certificat-air.gouv.fr/

Du behøver kun et grønt miljø mærke i Tyskland,hvis du skal ind i Miljø zoner i de større byer.

Det kan købes ved rigtig mange tyske bilforhandlere,hvis du medbringer din registrerings attest.

Der kan i Tyskland være nogle fordele i at have et blåt ELBIL mærke i bagruden. Det kræves i nogen byer, for at du må holde og lade ved en stander, og andre steder giver det gratis parkering på udvalgte p pladser. Det købes billigst å motorkontorer i Tyskland.

Jeg kender ingen liste over, hvor hvilke regler gælder.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Mar 21 '22
cth
cth Mar 21 '22

Suk... og vi er i EU.

Nu har der været miljøzoner og elbiler i mange år og vi skal stadig have alle mulige mærkater.

I det mindste burde man kunne lave en aut. løsning for biler der kører med EU nr. plade.

jeg har i øvrigt aldrig købt nogen mærker til Østrig de mange gange jeg har været på ski der.

tintin
tintin Mar 21 '22

Tak for svarene. Vi er 4 voksne og 2 børn der skal køre til Sydfrankrig. Det bliver i 2 biler, en Tesla og en ICE. Nu spørger jeg lige for sjov om der skulle være en ejer af en Tesla x med 7 sæder fra 2015 der kunne tænke sig at bytte med en P85D også 2015 fra den 6 juli til den 27 juli i år

P85DK
P85DK Mar 21 '22

Hvis du finder en der vil bytte, så bliver det 2 velstegte børn du når frem med :-) De skal heller ikke have tendens til køresyge :-)

tintin
tintin Mar 21 '22

Ok.Nok en dårlig ide så

fmm1000
fmm1000 Mar 22 '22

For bedst kulde til jump seats bagi skal man sende luften op mod forruden. Skrevet af Elon i et tweet.

Sider: 1 2 3 4 5 »