Jeg var for nogle år tilbage på Tesla tur til Provence. Der tog vi ruten ad Autobahn ned til Freiburg, derfra ad franske betalingsmotorveje tværs over til Beaune, ned forbi Lyon og videre ned til destinationen. Det er nok den hurtigste og mest direkte rute, men jævnt kedelig.
Jeg var ikke lige forberedt på, at det koster at køre på de franske motorveje, så pga. en kombination af nærighed og lyst til nye oplevelser på hjemturen, sparede vi motorvejspengene og kørte ad landeveje op igennem de franske alper (Sisteron, Briancon, Col du Galibier, Col de l'Iseran, Col du petit saint Bernard, Aosta, derfra ad landeveje op igennem Schweiz til Basel, og så Autobahn resten af vejen hjem til DK). Der er sikkert mange andre mulige ruter, men vi lagde vægt på naturoplevelser, vandreture, lokal shopping, og især at køre over bjergpas for oplevelsens skyld. I en elbil får man jo masser af energi tilbage via regen på turen ned på den anden side af bjerget, så ikke noget med at snyde sig selv for udsigten ved at vælge den nemme vej igennem tunneller tværs igennem bjerget.
Turen derned tog 2 dage. Turen hjem tog 3 dage, da det koster en del tid at køre ad bjergveje. Men den uforglemmelige oplevelse gør, at jeg klart vil anbefale at prøve det sidste, hvis man vel at mærke har tid og temperament til den slags.
Største udfordring på hjemturen var, at der ikke var nogen SuC mellem Sisteron og Aosta - en strækning på knap 400 km op over nogle af de højeste alpepas, hvor vi også havde en overnatning i bilen midtvejs, hvilket kostede lidt ekstra strøm. Navigationen havde ikke mulighed for via-punkter, så den ville hele tiden have os til at køre en anden rute. Det var altså næsten umuligt at estimere energibehovet frem til Aosta SuC. Det gik dog lige på en fuld opladning (Model S 85D). Udfordringen var at komme over sidste bjergpas (på toppen havde vi 10% SoC). Resten af vejen ned til Aosta SuC gik ned ad bakke, så der hentede vi mere energi, end vi brugte og landede med 14% SoC. Jeg vil dog anbefale at man enten kører meget økonomisk eller i hvert fald har en backup lademulighed, hvis man tager præcis den tur.
Af andre udfordringer kan nævnes en eksploderet pose chips pga. lufttrykket, da vi kørte over et bjergpas samt lidt værre... et eksploderet liggeunderlag, som vi ikke havde taget luften ud af efter vores overnatning i bilen. :-O De fleste af chipsene kunne stadig spises, liggeunderlaget måtte desværre kasseres. Selvom det var et dyrt, selvoppusteligt liggeunderlag, kan vi grine af det i dag. Men hold k... hvor et brag det gav!